Mindplay

rikketikketik....

zo aug 17, 2008 17:26

net even de 155 uitgelaten, en bij terugkomst liep ie behoorlijk te tikken boven de 2000 toeren.
Las al iets over de nokkenasversteller, andere oorzaken misschien?

het is een 2.0 16v

eric ex-artc232

RE: rikketikketik....

zo aug 17, 2008 17:34

nokkenasversteller ? mwah.. denk het niet.....

Mindplay

RE: rikketikketik....

zo aug 17, 2008 17:37

zodra die boven de 1700 toeren komt begint ie te tikken, en behoorlijk ook!
enig idee?

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: rikketikketik....

zo aug 17, 2008 17:42

drijfstanglagers, klepbeker ovaal, klep krom, lekke klepbeker. Niet mee doorrijden (geen meter) en gelijk naar laten kijken, je hebt kans dat het nu nog min of meer de moeite waard is om te repareren.

Mindplay

RE: rikketikketik....

zo aug 17, 2008 17:49

aaargh, en ik heb hem net een week!

Gebruikersavatar
gtv 105.21
Full Member
Full Member
Berichten: 493
Lid geworden op: di dec 28, 2004 09:23
Locatie: Twello, Gelderland

RE: rikketikketik....

zo aug 17, 2008 18:12

Dan is het wel heel erg zuur, eerst naar laten kijken, sterkte.



Han





:twisted:
lid nr 00670

bertone gtv 2000 toch nog steeds de mooiste

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: rikketikketik....

zo aug 17, 2008 18:25

Het zal me niets verbazen als de vorige eigenaar het al aan zag/voelde/hoorde komen en de 155 daarom verkocht heeft? Heb je een onderhoudshistorie bij de auto? Wat nogal eens wil gebeuren is dat de distributieriem knapt, de kop wel gerepareerd wordt maar dat de drijfstanglagers niet worden vervangen. Omdat de zuiger(s) dan wel tegen de kleppen aan hebben gezeten krijgen die drijfstanglagers een opdonder en gaan vrij kort nadat de motor weer in elkaar gezet is stuk. Het is een bekend verhaal van de 2.0 16V, ze zijn gevoelig en als er zoiets gebeurt moet je ze gelijk netjes fiksen, anders gaat het volgende gewoon snel daarna ook stuk.

In Leeuwarden zitten wel mensen die dit blok en de 155 erg goed kennen, PB eens met "pinda" hier op het forum, hij bouwt blokken en wisselt ze en zo.

Gebruikersavatar
Animale Bianco
Full Member
Full Member
Berichten: 287
Lid geworden op: zo aug 17, 2008 11:28
Locatie: Den Haag

RE: rikketikketik....

zo aug 17, 2008 18:34

Wat Wizzman zegt zou kunnen, in de 166 club zijn ook een aantal 2.0 16v's voorbijgekomen met hetzelfde probleem. Ik neem even aan dat je de wagen particulier hebt gekocht en dus voor zover je weet geen garantie? Afhankelijk van de uitkomst zou ik eens informeren wat de mogelijkheden zijn. Wellicht dat je op een of andere manier jezelf kunt beroepen op kopersbescherming of iets dergelijks. Nee heb je, ja kun je krijgen, al moet je wel rekenen op papierwerk en juridisch getouwtrek. Het helpt dus bestwel als je rechtsbijstand hebt, dan hoef je alleen alle stukken aan te leveren en verzorgen zij de rest - en stellen ze af en toe wat aanvullende vragen om informatie. Heb er zelf goede ervaringen mee, al ging het toen om een ander geschil. Succes in elk geval, een week is wel erg weinig tijd om van je nieuwe Alfa te genieten!
Spec: 258pk / 287Nm
Tune: KW Var.2 - Carbon GTA-Line tube - EtaBeta 20" Tettsut black - 225/30 R20 - SkyTune 2x TwinOval - Novitec soundpipe - Momo Millenium Evo - Ferodo DS2500 - CTF grooved discs - carbon plenum - F430 throttle body - BMC CDA

Gebruikersavatar
Animale Bianco
Full Member
Full Member
Berichten: 287
Lid geworden op: zo aug 17, 2008 11:28
Locatie: Den Haag

RE: rikketikketik....

zo aug 17, 2008 19:05

Nog een aanvulling, voor als je denkt 'een zaak' te hebben:

- stel dat je 300 euro hebt betaald ipv de normale prijs voor een 155, dan had je er met je gezonde verstand vanuit mogen gaan dat er wat mankeerde aan de Alfa. Dan heb je weinig kans.

- ondanks dat de feiten glashelder kunnen zijn, wordt er altijd van uit gegaan dat de verkoper niet de opzet heeft gehad je een slechte wagen te verkopen. Je moet dus aannemelijk prberen te maken dat de verkoper wel degelijk wist of had kunnen weten dat er wat loos kon zijn. Als je er onderhoudshistorie bij hebt, of via Pinda erachter kan komen waar de wagen in onderhoud is geweest, heb je recht op inzage. Een garage mag ivm met privacy niet zomaar alle gegevens uitprinten en aan je meegeven, maar ze kunnen je wel vertellen of/wanneer de 155 bij hun is geweest voor reparatie van de distributie. Stel dat deze 1 augustus is vervangen en de wagen 3 augustus al op Marktplaats stond, dan is dat dus een puntje in jouw voordeel. Heeft hij er sindsdien bv 2 maanden alweer eme gereden dan is dat juist weer in jouw nadeel.

Prbeer dus alvast of je een en ander kunt achterhalen, en laat evt hier weten. Wellicht dat anderen met jurische kennis of ervaring mij nog kunnen aanvullen of verbeteren.
Spec: 258pk / 287Nm
Tune: KW Var.2 - Carbon GTA-Line tube - EtaBeta 20" Tettsut black - 225/30 R20 - SkyTune 2x TwinOval - Novitec soundpipe - Momo Millenium Evo - Ferodo DS2500 - CTF grooved discs - carbon plenum - F430 throttle body - BMC CDA

Mindplay

RE: rikketikketik....

zo aug 17, 2008 19:43

Ok, zal jullie het mooiste van alles vertellen, heb de auto voor 1300,- gekocht van een MONTEUR VAN DE ALFA dealer hier in leeuwarden,
met in het achterhoofd het idee dat ik dan wel snor zou zitten!

In de auto zit het 2e blok, nml. de 2.0 16v met toenmalig 60.000 km en schijnt toen al revisie te hebben gehad.
volgens de info zou hij nu 120.000 gedraaid hebben...

wat een ....... :(

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: rikketikketik....

zo aug 17, 2008 20:07

Ok, zal jullie het mooiste van alles vertellen, heb de auto voor 1300,- gekocht van een MONTEUR VAN DE ALFA dealer hier in leeuwarden,
met in het achterhoofd het idee dat ik dan wel snor zou zitten!

In de auto zit het 2e blok, nml. de 2.0 16v met toenmalig 60.000 km en schijnt toen al revisie te hebben gehad.
volgens de info zou hij nu 120.000 gedraaid hebben...

wat een ....... :(
Gelijk die monteur bellen, zeggen dat er nu al een tik in zit en dat je graag hebt dat ie dat repareert, of de auto terugneemt voor die 1300 die je er voor betaald hebt dus. Voor die monteur is repareren een stuk goedkoper dus met wat geluk krijg je de boel gewoon gerepareerd.

Mindplay

RE: rikketikketik....

ma aug 18, 2008 15:37

Monteur gebeld, diagnose laten stellen door een vriend met een garagebedrijf: zoals het nu lijkt, krukaslagers.....
Ga morgen nog eens met die monteur bellen, ben nu gewoon te pissig, de hele reden van het kopen was het "o zo goede" motorblok!

Gebruikersavatar
Alfa155
Full Member
Full Member
Berichten: 382
Lid geworden op: ma okt 10, 2005 10:32
Locatie: Ljouwert

RE: rikketikketik....

ma aug 18, 2008 15:41

1300 euro?? is wel erg weinig voor een goede 155.. helemaal als het blok zo goed is als ze zeggen... Dirk kan je wellicht wel aan een onderblok helpen.. en qua revisie... zou je LMR kunnen bellen... er staan regelmatig motoren op MP.. :(
GTV 2.0 16v

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: rikketikketik....

ma aug 18, 2008 18:02

Big-end lagers heten ook wel krukaslagers. Dirk waar Alfa155 het over heeft heet dus "pinda" op het forum hier. Als die monteur je niet wil helpen lijkt het me de moeite om ook eens bij zijn werkgever te gaan praten. Als hij een auto verkoopt als "monteur bij die en die" krijgt "die en die" er namelijk ook een slechte naam van en daar zitten ze meestal niet op te wachten.

Gebruikersavatar
Erwinn
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 769
Lid geworden op: zo sep 18, 2005 16:11
Locatie: Dedemsvaart

RE: rikketikketik....

ma aug 18, 2008 20:41

Bedenk wel dat het echt zonder opzet kan gebeuren. Een maat van me heeft enes een 155 2.0 16v met weinig km verkocht. Na er zelf 20.000km probleem in gereden te hebben was hij wegens verhuizing een JTD nodig. Ong 2000 km verder liepen de lagers er bij de volgende eigenaar ook uit, risico van de 16v's helaas :roll:
*Alfa Romeo GT JTD 16v 2004

Terug naar “Algemene Technische vragen”