ALLE injectiesystemen op de markt
Niet alle, degene die op systemen zitten waar geen meting mogelijk is van ingenomen lucht wegens gebruik van throttlebodies gebruiken dus wel de gasklepstand.
Noem eens een merk en type systeem dat dat doet (gewone productie auto dan he!
Ik zou er geen weten op een gewone produktieauto, ik ging uit van de markt van injectiesystemen, niet die van produktieauto's.
Dit is namelijk ook van invloed op de hoeveelheid brandstof die ingespoten wordt (electronische variant op acceleratiepompen) dus ook op wat er uiteindelijk ontstoken moet worden in de verbrandingsruimte. Als er niet verrijkt en extra vervroegd wordt bij het pedaal dieper intrappen, zou je totaal geen verschil moeten voelen in hoe diep je je gaspedaal intrapt op het moment dat je gasklep verder open staat dan nodig om de motor van lucht te voorzien. Ik weet niet hoe dat op de 75 wordt opgelost?
Ik heb ook geen idee hoe de 75TS dit oplost omdat ik er werkelijk geen yota van snap wat je zegt...
Simpel, men neme een auto met een injectiesysteem met potmeter op de gasklep. Jij trapt je gaspedaal een klein tikje in, je auto accelereert een beetje. Jij trapt het dieper in, je auto accelereert rapper, jij trapt het pedaal tegen de bodemplaat in, je auto accelereert voluit. Op het moment dat je je gaspedaal intrapt, zal je gasklep niet meer de beperkende factor zijn in je inlaattraject. Bij alle 3 de genoemde situaties zal je LHM evenveel luchtstroming meten, dus zal de stand van de gasklep bepalend zijn hoe rijk er gemengd wordt en hoeveel voorontsteking er wordt gegeven.
Nog een leuke factor, bij half gas zal je bij de meeste systemen in closed loop zitten, waardoor er niet direct te voorspellen is welke hoeveelheid lucht/brandstof er naar binnen gezogen wordt
EXACT MAAR DAN OOK EXACT 14,7:1 daarom heet het closed loop!!!
Dat is de beoogde mengverhouding, niet de exacte hoeveelheid. Omdat je van te voren met voorspellen alleen maar in de buurt komt, moet je dus door meten en corrigeren de exacte hoeveelheid bepalen.
bij volgas, als je uit de closed loop komt, is dat wel het geval. Op dat moment zal er niet meer naar de debietmeter gekeken worden (in ieder geval bij de 155 8V is dit het geval) en wordt er vanuit een vaste tabel een vervroegingscurve gehaald. Een 155 8V waar de klep uit de debietmeter geblazen is door een backfire wil prima plankgas blazen met vol vermogen, maar loopt stationair en met deellast niet of belabberd.
DIt komt door de NOODLOOP, de lhm wordt als defect gezien, immers de klep is eruit geblazen en staat op een vaste stand die niet overeenkomt met stand gasklep en toerental dus de lhm wordt na eventjes meten door de ecu niet meer gebruikt wegens defect.
Normaliter gaat dit soort auto's bij 2/3 gas en meer uit de closed loop naar open loop dwz een mengselverhouding van 1:12 ofwel lambda 0,8... puur om de kat heel te houden en vermogen te kunnen leveren.
dus...

Hij doet dit ook bij een klep die alleen licht verbogen is en nog wel vrij loopt, die lhm wordt niet als defect gezien, met uitlezen krijg je "lambdafout", de lhm wordt niet als defect aangemerkt.
Verder wordt bij open loop niet meer naar lambda gekeken (bij moderne motoren zoals de JTS wel) maar vanuit een vaste tabel gewerkt. Het doel van die tabel is inderdaad om op 1:12 mengverhouding te komen, maar als er lekken in het systeem zijn of de brandstofdruk is te laag, zal dat niet worden gecorrigeerd en soms zelfs niet opgemerkt. Zoals ik dus al eerder zei, er wordt in dat programma iig bij de 8V TS op de 155 niet meer naar de LHM gekeken maar er wordt ingespoten op basis van de stand van de gasklep, de temperatuur van de inlaatlucht en het toerental.