Gebruikersavatar
Dominic
Guru
Guru
Berichten: 1090
Lid geworden op: do okt 25, 2007 11:09
Locatie: Belgie

RE: voor mijn 75 trottle body's zelf bouw ff wat vragen...

di aug 12, 2008 00:39

oke.
pak een verdelerkap van een Nissan 8 voudig
maak deze passend op een ontsteking die door de oliepomp aangedreven wordt en verwijder de vervroegingen van de nokkenassen
laat de ecu dan alleen de 2 bobines aansturen
werkt het dan wel

Andretti Molletti

RE: voor mijn 75 trottle body's zelf bouw ff wat vragen...

di aug 12, 2008 00:42

dan ben je je verstelbare nokkenas kwijt das best jammer en kost koppel.
Je bent dan bijna genoodzaakt naar snellere nokkenassen te grijpen...en dat is duur.
Je moet de onsteekcurve dan mechanisch gaan maken en de ecu vervalt.

Gebruikersavatar
Dominic
Guru
Guru
Berichten: 1090
Lid geworden op: do okt 25, 2007 11:09
Locatie: Belgie

RE: voor mijn 75 trottle body's zelf bouw ff wat vragen...

di aug 12, 2008 00:49

dus het is of mechanisch zonder ecu,
of met een gasklepsensor die ongeveer het spanningsverloop heeft vd LHM
.
Dus Pieter dit is het verhaal.
Als je Drè een gasklepsensor wil laten uitdenken zijn er vast meer mensen die mee willen doen. :idea:
Bedankt Drè voor de heldere uitleg.
En dat meen ik. :wink:

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1322
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: "Beeg" Z-Limburg, 161 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

Re: RE: voor mijn 75 trottle body's zelf bouw ff wat vragen.

di aug 12, 2008 08:14

dan ben je je verstelbare nokkenas kwijt das best jammer en kost koppel.
Je bent dan bijna genoodzaakt naar snellere nokkenassen te grijpen...en dat is duur.
Je moet de onsteekcurve dan mechanisch gaan maken en de ecu vervalt.
Mechanisch, zo even snel denkend...

Op bijv 1800 rpm iets laten schakelen om de nokkenas te verstellen.
Je hebt van die shift lights, als je dat ding instelt op 1800 rpm en ipv een lampje, je nokkenas versteller met sap bedient :idea:
Dan alleen nog een 123 ign met nissan kap en carbs.
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & M336 Ringtool, AR105 Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1840
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

Re: RE: voor mijn 75 trottle body's zelf bouw ff wat vragen.

di aug 12, 2008 08:36

dan ben je je verstelbare nokkenas kwijt das best jammer en kost koppel.
Je bent dan bijna genoodzaakt naar snellere nokkenassen te grijpen...en dat is duur.
Je moet de onsteekcurve dan mechanisch gaan maken en de ecu vervalt.
Mechanisch, zo even snel denkend...

Op bijv 1800 rpm iets laten schakelen om de nokkenas te verstellen.
Je hebt van die shift lights, als je dat ding instelt op 1800 rpm en ipv een lampje, je nokkenas versteller met sap bedient :idea:
Dan alleen nog een 123 ign met nissan kap en carbs.
Nokkenasversteller is helaas niet alleen toerental afhankelijk....
Shut up and ride!

Gebruikersavatar
pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2013
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 21:38
Locatie: mijn schuur

RE: voor mijn 75 trottle body's zelf bouw ff wat vragen...

di aug 12, 2008 08:43

aan de carb's moet toch wel een regelbare weerstand te maken zijn.... desnoods in 3 stappen door een gas klep positie sensor te gebruiken gaat tenslotte om de weerstand die door gegeven word aan de ECU.

en als je een vorm van een luchtfilterbak maakt op de carbs met daarin EEN luchtmassa meter met een grotere diameter bijv van een V6? alleen kan je dan gewoon je injectoren af koppelen? zo simpel?

maar als dat kan kan het met trottels ook :wink: alleen moet je je luchtbak groot genoeg maken en de inlaat dus je LMM ook vacuum en aanzuiging zal er zat zijn en dan heb je dus ook je volledige aansturing. je winst zit hem in de hoeveelheid lucht die je extra hebt hoe die daar komt boeit in eerste instantie niet....

alleen kom je dan bij een volgend probleem ik heb geen labda sensor dus hoe weet mijn motor dat mijn mengsel te arm is op dat moment. anders krijg ik hele andere gevolgen :roll:

@dre zou jij mij in een pb willen uitleggen hoe dat zat met die voor ontstekking aanpassen bij de TS :D

en wat betreft de ontstekking in combi met webers, waarom kan je niet gewoon je bobine's via relais contactslot aansturen????? ja je nokkenasverstelling komt te vervallen dan maar kost nu alleen een set webers en die heb ik nog wel op de plank liggen... dus kost een set nokkenassen.... o wacht een lege en inprogrameerbare ECU is goedkoper als een set goeie snelle nokkenassen..... :-k


dan komt de vraag;

wat geeft dan beter reseltaat?

-trottels met losse ECU
-webers met snelle nokkenassen

dat is nu toch de vraag waar het heen gaat.......... 8)
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1840
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

RE: voor mijn 75 trottle body's zelf bouw ff wat vragen...

di aug 12, 2008 08:50

Pieter,

26 augustus kan ik je het resultaat meedelen van de conversie naar 45 mm webers....en wat minder ter zake doende aanpassingen 8)
Shut up and ride!

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1322
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: "Beeg" Z-Limburg, 161 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

RE: voor mijn 75 trottle body's zelf bouw ff wat vragen...

di aug 12, 2008 08:55

Nokkenasversteller is helaas niet alleen toerental afhankelijk....
In theorie ja, maar is er al iemand die het gewoon domweg geporbeert heeft?
Ik kan me voorstellen dat je om het laag verbruik van een TS te halen de 3D-mapping van de motronic nodig hebt.
Maar wat maakt het uit dat je tijdens het cruisen te rijk loopt, als je met dit soort ongein aan de slag gaat.
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & M336 Ringtool, AR105 Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1840
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

RE: voor mijn 75 trottle body's zelf bouw ff wat vragen...

di aug 12, 2008 09:02

Maurizio,

afgelopen jaar heb ik met de 45 mm's op mijn oude ts motor gereden tijdens het SS op assen. Dus nog standaard motor ed. alleen 8 voudige verdeler en carbs. Heb toen een schakelaartje geplaatst voor de nokkenasvervroeger. Wel of niet bedienen van de vervroeger merk je (ik) niet bij circuit gebruik icm de webers...
Shut up and ride!

Gebruikersavatar
pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2013
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 21:38
Locatie: mijn schuur

RE: voor mijn 75 trottle body's zelf bouw ff wat vragen...

di aug 12, 2008 09:30

kan iemand wat meer vertellen over die 8 voudige verdeler? is het orgineel niet aan te sturen zonder ECU dan? als ik toch spanning op mijn bobine's heb regelt mijn rotor toch de rest???
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1840
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

Re: RE: voor mijn 75 trottle body's zelf bouw ff wat vragen.

di aug 12, 2008 09:40

kan iemand wat meer vertellen over die 8 voudige verdeler? is het orgineel niet aan te sturen zonder ECU dan? als ik toch spanning op mijn bobine's heb regelt mijn rotor toch de rest???
Zeker pieter.. Heb ik al eens beschreven ergens bij projecten. Men neme een elektronische ontsteking (bosch) v.e. spider, alfetta oid. Verbouw deze zodat er een nissan verdelerkap en rotor op past. lus 2 onstekings modules door en klaar is Klara....
Shut up and ride!

Gebruikersavatar
pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2013
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 21:38
Locatie: mijn schuur

RE: voor mijn 75 trottle body's zelf bouw ff wat vragen...

di aug 12, 2008 11:27

waarom nissan?

en door lussen met de gene die op de nokkenas zit???
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Gebruikersavatar
bralfa
Guru
Guru
Berichten: 1840
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 16:57
Locatie: Lobith
Contacteer: Website

Re: RE: voor mijn 75 trottle body's zelf bouw ff wat vragen.

di aug 12, 2008 11:38

waarom nissan?

Omdat deze ong. 200 euro goejekoper is dan de gta replica's

en door lussen met de gene die op de nokkenas zit???
Als je een 8 voudige verdeler toepast (waar ik van uitgegaan ben) dan vervalt de verdeler bij de nokkenas.

Wil je deze behouden dan is het plaatsen van een elektronische verdeler met bijbehorende kap voldoende. Je koppelt de modules dan nog steeds om de verdeler bij de nokkenas aan te sturen.

Vergeet de vervroeging van de verdeler niet te beperken. Max. vervroeging voor een ts is een stuk minder dan die van een nord. Zet de verdeler op de nokkenas ook dusdanig dat bij max. vervroeging de vonk rotor nog genoeg pen heeft. Anders verbrandt deze in no-time.
Shut up and ride!

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: voor mijn 75 trottle body's zelf bouw ff wat vragen...

di aug 12, 2008 11:45

Ontstekingshoek van de 75TS blokken in de motronic wordt toch geregeld door toerental en stand gasklep, niet wat de debietmeter oppakt? Of wordt er niet naar de stand van de gasklep gekeken maar naar de output van de debietmeter? Met een programeerbare EFI kan je in ieder geval voor allebei kiezen, voor de motronic zal je in de programmering zelf moeten gaan rommelen en dat is even wat ingewikkelder omdat het niet gedocumenteerd is en je bent machine-code aan het lezen/schrijven. Volgens mij is die debietmeter alleen maar voor de hoeveelheid ingespoten brandstof, maar ik kan er naast zitten.

Gebruikersavatar
Aernoudt
Guru
Guru
Berichten: 1863
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 10:14
Locatie: Doesburg
Contacteer: Website

Re: RE: voor mijn 75 trottle body's zelf bouw ff wat vragen.

di aug 12, 2008 11:45

....
en wat betreft de ontstekking in combi met webers, waarom kan je niet gewoon je bobine's via relais contactslot aansturen????? ja je nokkenasverstelling komt te vervallen dan maar kost nu alleen een set webers en die heb ik nog wel op de plank liggen... dus kost een set nokkenassen.... o wacht een lege en inprogrameerbare ECU is goedkoper als een set goeie snelle nokkenassen..... :-k


dan komt de vraag;

wat geeft dan beter reseltaat?

-trottels met losse ECU
-webers met snelle nokkenassen

dat is nu toch de vraag waar het heen gaat.......... 8)
Zou voor de vrij programmeerbare ECU gaan: die kun je ook in de toekomst met allerlei mogelijke aanpassingen blijven gebruiken. Icm Throttlebodies (en in de toekomst dikke nokkenassen) krijg je dan een heel aardig resultaat !
* 936 1/2 (822) * http://www.vimeo.com/4510549 *

Terug naar “Algemene Technische vragen”