Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Check je Ronalletjes en voorkom dit!

do jul 17, 2008 22:54

Slik... :? . Slick.... :wink:

Tja de extra hoeveelheid grip die je krijgt wordt overgebracht via je velg..... Ronal is dus niet sterk genoeg om dat alles te verwerken. Voor weggebruik hoef je hier trouwens niet bang voor te zijn.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: Check je Ronalletjes en voorkom dit!

do jul 17, 2008 22:56

Doet me denken aan een gedenkwaardig rondje over de Nurburgring in een zekere Berlina die nu blauw/oranje is... alleen had die originele stalen velgen...

Best een vreemde gewaarwording! 8)
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: Check je Ronalletjes en voorkom dit!

vr jul 18, 2008 00:34

Doet me denken aan een gedenkwaardig rondje over de Nurburgring in een zekere Berlina die nu blauw/oranje is... alleen had die originele stalen velgen...

Best een vreemde gewaarwording! 8)
Aan dat verhaal moest ik ook meteen denken! 8)
Gelukkig nog nooit zoiets meegemaakt.
Hmm, zouden 15" stalen velgen van een 164 wel sterk genoeg zijn voor (semi-)slicks? 8-[
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Roeltje 164

Re: Check je Ronalletjes en voorkom dit!

vr jul 18, 2008 02:41

Doet me denken aan een gedenkwaardig rondje over de Nurburgring in een zekere Berlina die nu blauw/oranje is... alleen had die originele stalen velgen...

Best een vreemde gewaarwording! 8)
Aan dat verhaal moest ik ook meteen denken! 8)
Gelukkig nog nooit zoiets meegemaakt.
Hmm, zouden 15" stalen velgen van een 164 wel sterk genoeg zijn voor (semi-)slicks? 8-[
Vast wel, een 164 is degelijk Sander!!!! :wink: :wink:

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Check je Ronalletjes en voorkom dit!

vr jul 18, 2008 09:22

euh, zou dit ook niet ergens anders aan kunnen liggen

(ik zeg moment-sleutel !!) :roll:

daarnaast kan de velg al eens gericht zijn (misschien wel 2 of meer keer) en daar worden ze ook niet sterker van....
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Ruben
Member
Member
Berichten: 184
Lid geworden op: di feb 21, 2006 18:01
Locatie: Leiden

RE: Check je Ronalletjes en voorkom dit!

vr jul 18, 2008 09:29

Dat lichtmetaal is een stuk brosser dan staal. Mischien zijn er idd door de velg een keer te richten scheurtjes in de velg gekomen. Die gaan bij grote krachten gewoon verder door totdat de velg zo verzwakt is dat alles breekt
Ducati 900 supersport 1993
Ducati 748 2003
Alfa Romeo 75 T-spark 1988
Alfa Romeo Giulietta 2.0 1983

Gebruikersavatar
alfaromeocars
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4275
Lid geworden op: ma feb 14, 2005 19:17
Locatie: Antwerpen

RE: Check je Ronalletjes en voorkom dit!

vr jul 18, 2008 09:59

Door die donkere kleur gaat zo'n scheurtje misschien ook minder opvallen?
Alfa Romeo Spider 2000 '73
Alfa Romeo Giulia 1300 Ti ‘69

SCARB nr.:2385

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: Check je Ronalletjes en voorkom dit!

vr jul 18, 2008 10:53

euh, zou dit ook niet ergens anders aan kunnen liggen

(ik zeg moment-sleutel !!) :roll:
Lijkt me niet, velg is immers niet gescheurd rond de boutgaten. :!: Dat verhaal van het richten, daar kan ik me dan weer wel iets bij voorstellen.... :?
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: RE: Check je Ronalletjes en voorkom dit!

vr jul 18, 2008 11:38

euh, zou dit ook niet ergens anders aan kunnen liggen

(ik zeg moment-sleutel !!) :roll:
Lijkt me niet, velg is immers niet gescheurd rond de boutgaten. :!: Dat verhaal van het richten, daar kan ik me dan weer wel iets bij voorstellen.... :?
daar heb je ook wel gelijk in... (mede omdat alle 5 de bouten ook nog netjes op hun plaats lijken te zitten)
maar zo'n fout durf je toch niet toe te geven en het zou kunnen dat door een losgelopen bout het wiel is gaan slingeren en dan kan hij breken op het zwakste punt
(echter zou je dit op moeten merken lijkt mij, en of ook echt daadwerkelijk het wiel zou breken mmmm)

maar dat het wiel zou breken omdat er toevallig een slick band op zit geloof ik niet, er moet meer aan de hand zijn (er rijden genoeg racers/of semi racers met ronals....)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Check je Ronalletjes en voorkom dit!

vr jul 18, 2008 12:01

Als de moeren losgelopen waren (hen je wel een goed punt), zou het hart rond de boutgaten er minder fraai uitzien. Ik heb dat jaren terug eens gezien, bij iemand die te korte wielbouten had gebruikt op een 33. :shock:

Het blijft gissen natuurlijk, maar het is niet waarschijnlijk, dat het enkel door slicks komt. Het zal het effect wel versterken of di=oen versnellen. :roll:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1330
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: Z-Limburg, 161 km to Ex-muhle (N'ring)
Contacteer: Website

RE: Check je Ronalletjes en voorkom dit!

vr jul 18, 2008 14:47

Ik zeg: fatigue and aluminum......bad combination


The significance of the fatigue limit is that if the material is loaded below this stress, then it will not fail, regardless of the number of times it is loaded. Material such as aluminum, copper and magnesium do not show a fatigue limit, therefor they will fail at any stress and number of cycles.
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & M336 Ringtool, AR105 Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

R11i

RE: Check je Ronalletjes en voorkom dit!

vr jul 18, 2008 19:35

En... hoeveelste gevalletje "ronal breekt door midden" is dat hier op het forum???
Of misschien daarbuiten???

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3965
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

RE: Check je Ronalletjes en voorkom dit!

vr jul 18, 2008 20:35

Vreemd dat de breuken niet op het dunste gedeelte, precies midden tussen de gaten, ontstaan is.
Ik ga toch voor de zekerheid mijn Ronals controleren, al hebben die het niet zwaar gehad.
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Terug naar “Algemene Technische vragen”