Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: RE: smeren motor van oldtimer?

di jun 24, 2008 11:49

Dan blijft voor mij nog de vraag of ik loodvervanger moet gebruiken, en zo ja hoeveel op hoeveel kms/tank.
Kwestie van moeten of willen / kunnen...

Het KAN altijd...

MOET het? Nope... Nordjes lopen ook prima op LPG zonder aanpassingen aan het kleppengebeuren en als er ERGENS geen lood in zit... dan is het wel LPG... (en loodvervanger toevoegen gaat bij LPG natuurlijk ook niet...).

Voel je je er beter bij als je het wel door de benzine mikt? Prima... doen dan... maar een technische noodzaak is er absoluut niet...

Wel je kleppen goed gesteld houden... maar dat geldt ook als je wel loodvervanger gebruikt...

Indien je het wel wilt gebruiken, welke en hoeveel je dan zou moeten gebruiken? Maakt geen fluit uit... want het is niet nodig... dus mik er door wat je wilt in de aangegeven hoeveelheid... (het houdt onze economie tenslotte, mede, aan de gang...) 8)
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

di jun 24, 2008 12:43

... (en loodvervanger toevoegen gaat bij LPG natuurlijk ook niet...).
Jawel hoor, Flashlube.... :wink:
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...

di jun 24, 2008 12:48

... (en loodvervanger toevoegen gaat bij LPG natuurlijk ook niet...).
Jawel hoor, Flashlube.... :wink:
Prop jij het in de tank dan? 8) (GEEN lpg morsen dan! :twisted: :twisted: )
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: smeren motor van oldtimer?

di jun 24, 2008 21:02

je schreef dat er loodvervanger bij lpg werd toegevoegd niet dat er aan de lpg loodvervanger werd toegevoegd :wink:
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

wo jun 25, 2008 08:21

Onze motoren stammen uit een tijd dat volop lood werd toegevoegd bij de benzine terwijl tevens de toen geldende octaangehaltes anders waren dan nu. De fabriek is uitgegaan van de toenmalige verkrijgbare benzine. Je kunt veilig rijden op loodvrij 98 en de belangrijkste reden om loodvervanger te gebruiken, is dat het welliicht geruststellend werkt alsmede dat menig loodvervanger ook het octaangehalte verhoogt. Ik gebruik het vanwege het verhogen van octaangetal en duur is het ook niet. Mijn motor zuigt (warme-) lucht boven het uitlaatspruitstuk, rijdt op LPG, mechanische fan, automaat etc. Daarom zou ik echter wel een een flesje loodvervanger met octaanbooster aanschaffen voor de Alfa en het gebruiken wanneer men enkel RON 95 kan tanken.
They say that a true enthusiast will praise a car for it’s faults, that’s what makes them good; they have personality.

balfa

wo jun 25, 2008 10:30

bedankt Bert, ik wist niet dat ik beter euro 98 kan tanken. is wel duurder maar goed....

edwinvanpoeijer
Advanced Member
Advanced Member

wo jun 25, 2008 11:07

Mijn Spider (1981, dubbele carburateurs) draait als een zonnetje op 95 maar die is wel gewoon
standaard. Volgens het instructie boekje mocht er alles in vanaf euro 91 maar dat was in de VS en met Spica injectie.

Loodvervanger is niet nodig (nordblok = aluminium dus al geharde klepzetels?) maar als het octaan verhogend werkt zou het een alternatief kunnen zijn om euro 95 een iets hoger octaan te geven maar volgens mij heb je daar ook van die octaan flesjes voor?
Nu heb ik weleens gehoord dat er bij 98 bepaalde toevoegingen zitten (reinigings middelen ofzo) ?

Voor de rest is het denk ik vooral voor je eigen gevoel en dat is zeker zo belangrijk :wink:
Nu : Alfasud Super 1.3 '79 Bianco Capodimonte
Nu : Giulietta 1.4TB Bianco
Vroeger: Mito, Giulia 1600 Super '67,Spider 2000 Veloce USA '81,156 SW 1.8TS,75 2.0 Twinspark ,146 1.4TS ,75 1.8 Indy ,46 1.6TS ,33 1.4 IE Imola

Terug naar “Algemene Technische vragen”