Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

plaatsing ringen achterwielophanging alfa 156

di jun 17, 2008 17:03

Hoi,

Tijdens het loshalen van mijn achterwielophanging van mijn 156 ontdekte ik iets vreemds.
Bij de onderste lange bout waar ook de draagarmpjes aan vast zitten, zat er rechts een ring tussen draagarm rubber bus en schokbreker.
Dat had ik aan de andere kant niet opgemerkt, volgens zaten daar 2 ringen onder de moer en zat er geen ring tussen draagarm rubber bus en schokbreker.
Uit de tekening op de site van tuynder kan ik het ook niet helemaal opmaken, daar lijkt zelfs nog een extra ring te zitten.

Wat is nu de juiste volgorde (van achter naar voren):

1. bout - ring (groot) - draagarm - afstandsbus - schokbreker - draagarm - ring (groot) - ring (klein) - moer
2. bout - ring (groot) - draagarm - afstandsbus - schokbreker - ring (klein) - draagarm - ring (groot) - moer
3. bout - ring (groot) - draagarm - afstandsbus - schokbreker - ring (klein) - draagarm - ring (groot) - ring (klein) moer

Graag een berichtje dan kan ik ermee verder, alvast bedankt :wink:
Arjan Cats

166 3.0V6 24V Dist. Sportronic '04
Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

Stef33
Guru
Guru

RE: plaatsing ringen achterwielophanging alfa 156

wo jun 18, 2008 00:27

In mijn herinnering zaten er inderdaad ergens 2 ringen op elkaar, en dat klopt ook met de plaatjes op de tuynder site. Volgens die plaatjes moet de bout er ook van voor naar achter door. Jammer dat ik je berichtje vanmiddag niet zag, ik lag er toen net onder (handremkabels). :-)

Dus volgens tekeningen tuynder van voor naar achter:
bout - ring - draagarm - demper - afstandbus - draagarm - ring - ring - moer.
Dus op die tekening volgens mij geen ring tussen draagarm en schokbreker.

Vlot het verder een beetje. ;-)

Edit:
Daar klopt dus weinig van kwam ik achter toen ik er vandaag een wiel af had.

Bout gaat wel degelijk van achter naar voor en wel een ring tussen demper bus. Dat laatste had ik overigens al van Arjan vernomen. :-)
Die ring is op de tekening bij tuynder niet zo duidelijk omdat deze boven en onder zit (op beide bouten dus) en daarom iets anders aangegeven is. Gewoon heel goed naar die plaatjes kijken en opletten als je de boel loshaalt dus.
Laatst gewijzigd door Stef33 op ma jun 23, 2008 00:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member

Re: RE: plaatsing ringen achterwielophanging alfa 156

wo jun 18, 2008 08:11

Volt het verder een beetje. ;-)
Inderdaad een beetje.
Demontage gaat vrij vlot, geen afknappende of vastzittende bouten.
Rechtsachter alles al vervangen, reactiestangen zijn onderweg, komen vandaag binnen.
Linksachter een tegenvaller, het rubber onder de veer is kapot, moet ik zo direct ergens gaan halen, kan nu niet verder. Tuynder had dat ding niet op voorraad :cry:
Daarna de voorkant... en morgen gaat het regenen...

Maar het resultaat lijkt goed, nu er rechts het nieuwe spul zit en ik de auto links opkrik, helt-ie ook niet zo over, lijkt dus een stuk stijver.
De nieuwe Eibach veren zijn ook wel wat anders dan de Eibach veren vanaf Alfa: meer windingen en ook dikker draad.
Arjan Cats

Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member

RE: plaatsing ringen achterwielophanging alfa 156

di jun 24, 2008 14:20

Nagevraagd bij de dealer:

De juiste volgorde is optie 2:

bout - ring (groot) - draagarm - afstandsbus - schokbreker - ring (klein) - draagarm - ring (groot) - moer

Arjan
Arjan Cats

Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

Terug naar “Algemene Technische vragen”