Ze (de regering etc...) zouden toch stilaan mogen inzien dat benzine (olie in het algemeen) iets van de primaire behoeften is...dus waarom dan ook niet als primaire behoeften belasten.
Ik zal eerst de hand in eigen boezem steken... ik heb veel te veel auto's... geef daar (relatief tot mijn budget) te veel geld aan uit... ze verstoken fossiele brandstof... etc etc etc....
ECHTER.... benzine / olie een primaire behoefte?
Welnee....
Energie een primaire behoefte? Jazeker!
Maar laten we wel wezen... de huidige stand der techniek heeft een oplossing voor hoegenaamd elk probleem dat maar denkbaar is... en in sommige gevallen zelfs voor ondenkbare problemen...
Fossiele brandstoffen in de fik steken om een stuk blik op individuele basis vooruit te stuwen? Was ergens midden in de vorige eeuw een leuk principe... maar we naderen het jaar 2010... het is ECHT niet meer van deze tijd... (en let wel... ik verstook met VEEL plezier fossiele brandstof in mijn 105's! Dus wederom hand in eigen boezem.).
De hoeveelheid mensen die elke dag individueel vervoer op de meest vervuilende manier denkbaar kiest is totaal NIET meer van deze tijd....
Elimineer het individueel woon/werk verkeer, vervang bij "vervoer" de fossiele brandstoffen door duurzaam opgewekte energie en 95% van het probleem is opgelost (zowel files als vervuiling als wereldbehoefte aan fossiele brandstoffen en daarmee een hoge prijs).
We houden met z'n allen dus de hoge prijs in stand... Zouden we voor "vervoer" (en daarmee bedoel ik dus niet plezierritjes met een Sjuul oid) vervangen door verstandige alternatieven, neemt de vraag naar fossiele brandstof dramatisch af en aangezien we in een vrije markt economie leven zal daardoor automatisch de prijs dalen en wordt het rijden met klassiekers weer betaalbaar...
Ik kan dus alleen maar (OOK tegen mezelf!) zeggen... Eigen schuld... dikke... uh... olieprijs...
P.S. Ik begrijp ook nog steeds niet waarom zo'n 95% van alle auto's nog steeds van een zo vergankelijk materiaal als staal gemaakt wordt... Kunststoffen zijn net zo makkelijk t verwerken, beter, schoner en goedkoper te recyclen en noem maar op... en TOCH roesten bijna alle auto's nog steeds onder onze bibsen vandaan... IK begrijp het niet.... (maar dat ligt er waarschijnlijk aan dat mijn schoenmaat mijn IQ overtreft...)
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...