Stef33
Guru
Guru

Re: RE: Vragen en antwoorden

ma mei 26, 2008 22:10

Tsja, ligt eraan welke P je beschouwt he? Maar zelfs dan heb je het nog over een een apparaat dat bekend staat als het perpetuüm mobile. Verliesvrij bestaat gewoon niet.
Waar lees jij verliesvrij? Ik heb het gewoon over verliezen.
Blijft over: elektrisch vermogen altijd P=U*I. En als je het afgegeven vermogen meet, dan meet je aan de uitgang van de dynamo. Wil je door de stator opgewekt vermogen weten, dan meet je daar. In beide gevallen P=U*I, alleen met iets andere waarden van U en I. ;-)

Natuurlijk zit in de schakeling met een "oude dynamo" ook een spanningsregelaar, maar als je de draden van de dynamo loskoppelt zit die er op dat moment dus niet aan. Bij een "nieuwe dynamo" zal je toch een stuk heftiger moeten klussen om die spanningsregelaar los te koppelen.
Als je bij een wisselstroomdynamo zonder stekker gaat draaien heb je geen bekrachtiging en bereik je dus het zelfde.
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: Vragen en antwoorden

ma mei 26, 2008 22:43

Ik zou nog terugkomen op de in-uitgangen van het relais.
Schakelschema voor de verlichting is wat onlogisch denk ik. Volgens mij is het niet gebruikelijk het dimlicht uit te schakelen op het moment dat grootlicht wordt gevoerd. Bovendien heeft S2 twee pootjes met code 58 hetgeen zou impliceren dat het stadslicht en dim-/grootlicht gelijktijdig ingeschakeld zouden worden en dat is wettelijk onjuist.
En als zowel S4 is geschakeld samen met S3(56b) Dan brandt zowel groot als dimlicht.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Alfa-Corazon op ma mei 26, 2008 22:58, 2 keer totaal gewijzigd.

Andretti Molletti

RE: Vragen en antwoorden

ma mei 26, 2008 22:51

Pcies Roy, je seint en dan branden beide (S4) en je schakelt om en dan brand alleen wat je inschakeld. Erg normaal in de autowereld.
Gordon, zou je iets minder negatief kunnen zijn aub?

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo

ma mei 26, 2008 23:13

Pcies Roy, je seint en dan branden beide (S4) en je schakelt om en dan brand alleen wat je inschakeld. Erg normaal in de autowereld.
Mag ik het zo samenvatten:
- 58, S2 schakelaar schakelt het licht aan, de stadslichten voor en achter gaan aan.
- S3 schakelaar bepaalt of je dimlicht 56b of dimlicht én grootlicht 56a (?) voert.
- Daarnaast kun je nog seinen met S4 als S2 is uitgeschakeld of aangeschakeld in combinatie met S3 56b.
- Je kunt niet seinen als S2 samen met S3 56a aangeschakelt zijn.
Schakelschema voor de verlichting is wat onlogisch denk ik. Volgens mij is het niet gebruikelijk het dimlicht uit te schakelen op het moment dat grootlicht wordt gevoerd. Bovendien heeft S2 twee pootjes met code 58 hetgeen zou impliceren dat het stadslicht en dim-/grootlicht gelijktijdig ingeschakeld zouden worden en dat is wettelijk onjuist.
Kan ik niet verklaren.

Andretti Molletti

ma mei 26, 2008 23:48

Bovendien heeft S2 twee pootjes met code 58 hetgeen zou impliceren dat het stadslicht en dim-/grootlicht gelijktijdig ingeschakeld zouden worden en dat is wettelijk onjuist.
Kan ik niet verklaren.
Eventjes pas op de plaats : stel je nu dat het wettelijk niet juist is dat de stadslichten branden icm dimlicht of grootlicht????????????
Ik denk dat oom agent je heftig toespreekt als je stadslicht NIET brandt terwijl je dinlicht voor wel brandt... of als je alleen stadslicht voert! :roll:

De pootjes 58 en 58 geven dus aan dat de stadslichten rondom ingeschakeld worden en daarna de spanning ook op de dim of stadslichten gezet kan worden.
Inschakelen van alleen de voorverlichting is niet mogelijk. Dit soort schema's in de autowereld althans worden vergezeld van een extra schemaatje van de schakelaars S2 en S3.
Maar met wat inzicht kun je die zelf invullen.
de vraag was tenslotte:
Hierin moet je verklaren hoe het inschakelen van dim- en grootlicht verloopt
dus met wat inzicht in de werking kun je dat nu verklaren! een antwoordt dat het niet kan en mag is dan dus niet goed ;)

Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice

di mei 27, 2008 10:17

Eventjes pas op de plaats : stel je nu dat het wettelijk niet juist is dat de stadslichten branden icm dimlicht of grootlicht????????????
Ik denk dat oom agent je heftig toespreekt als je stadslicht NIET brandt terwijl je dinlicht voor wel brandt... of als je alleen stadslicht voert! :roll:
Nee. Het stadslicht moet afzonderlijk ingeschakeld kunnen worden. Dat je daar dan niet zo mee mag rijden is een heel ander punt.
De pootjes 58 en 58 geven dus aan dat de stadslichten rondom ingeschakeld worden en daarna de spanning ook op de dim of stadslichten gezet kan worden.
Inschakelen van alleen de voorverlichting is niet mogelijk. Dit soort schema's in de autowereld althans worden vergezeld van een extra schemaatje van de schakelaars S2 en S3.
Maar met wat inzicht kun je die zelf invullen.
de vraag was tenslotte:
Hierin moet je verklaren hoe het inschakelen van dim- en grootlicht verloopt
dus met wat inzicht in de werking kun je dat nu verklaren! een antwoordt dat het niet kan en mag is dan dus niet goed ;)
Als je de DIN norm doorzet dan zou gelijke poortnummers inhouden dat daar ook gelijktijdig op geschakeld wordt. Dat zie je ook bij sommige relais waar inplaats van een poort 87 en 87a twee poorten 87 aan zitten. Dat zou dus inhouden dat op het moment dat je de stadslichten inschakeld tevens schakelaar S3 wordt voorzien van spanning en dus afhankelijk van de stand van die schakelaar tevens het dim- of grootlicht wordt ingeschakeld.

S4 is overigens ook raar. In het schema is het zonder meer mogelijk bij uitgeschakeld contact (S1) alle verlichting aan of uit te zetten maar grootlicht seinen is zo uitsluitend mogelijk als het contact aan staat. Het is gewoon een rommeltje.

Het zou al beter zijn indien S2 en S3 onderling door middel van een stippellijn verbonden waren om aan te geven dat hier een mechanische link tussen bestaat, maar je moet gewoon niet proberen om op deze wijze multischakelaars aan te duiden. Gebruikelijke autoelectriciteitschema's tonen diagrammen die de verschillende doorverbindingen aangeven voor elk van de mogelijke schakelstanden. Een typische lichtschakelaar zou dan de volgende patronen kennen (bij gegeven aanduidingen):
NOP
(30 -> 58)
(30 -> 58) + (30/15 -> 56)
(30 -> 58) + (30/15 -> 56) + (30/15 -> 56a)

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo

di mei 27, 2008 11:50

S4 is overigens ook raar. In het schema is het zonder meer mogelijk bij uitgeschakeld contact (S1) alle verlichting aan of uit te zetten maar grootlicht seinen is zo uitsluitend mogelijk als het contact aan staat. Het is gewoon een rommeltje.
Is dit niet de Alfa 75 wijze?

Andretti Molletti

di mei 27, 2008 21:12

Nee. Het stadslicht moet afzonderlijk ingeschakeld kunnen worden. Dat je daar dan niet zo mee mag rijden is een heel ander punt.
lees je wel wat je quote?????

maar iig laat maar.... :roll:

Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice

di mei 27, 2008 21:36

lees je wel wat je quote?????
Zucht... over potten en ketels gesproken...

Juist, ik had de twee lagen diepere quote weggelaten.

Dus ja: het is wettelijk (en in 99,9% van de gevallen tevens technisch) juist dat de stadslichten branden icm dimlicht of grootlicht

En nee: het is wettelijk niet juist dat als je de stadslichten inschakelt dat dan direct ook enige andere verlichting aangaat, dus ook geen dim-/grootlicht.

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo

wo mei 28, 2008 18:10

Aangezien alle vragen min of meer beantwoord zijn heb ik als toetje een laatst prijsvraag.

De prijs?
Eeuwige roem op het ARCBB.

Alle grote automobielproducenten hebben 4 clindermotoren in hun aanbod.
Hoeveel verschillende ontstekingsvolgorde zijn er voor 4 cilindermotoren gebruikt?
Schrijf ze op.

Andretti Molletti

wo mei 28, 2008 18:25

haha 1342 voor de lijn motor, 1324 voor de boxer
1234 voor de stermotor...

en nu moet ik eten :)

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo mei 28, 2008 18:52

haha 1342 voor de lijn motor, 1324 voor de boxer
1234 voor de stermotor...

en nu moet ik eten :)
En de Saab V4 2takt? Ik kan het nergens vinden :oops:

Andretti Molletti

wo mei 28, 2008 19:05

oja de meeste disbobine ontstekingen doen 1+4 en 2+3

de V4 kan ik ookniet zo gauw vinden (lancia en ford met name)

Andretti Molletti

wo mei 28, 2008 19:21

GSA boxer= 1432
En saabV4 (ook Ford) 1342

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo

wo mei 28, 2008 19:25

Onder het mom van "streng maar rechtvaardig" worden incomplete antwoorden fout gerekend.

Svp, bij exotische ontstekingsvolgorde man en paard noemen.

1466. Man en paard noemen.
‘Dat is, van hem duidelijk en omstandig melding doen, als of men zulk een ruiter, op zoodanig een paard beschreef’; Tuinman I, 234. Volgens het Ndl. Wdb. IX, 170 komt deze zegswijze sedert de 16de eeuw voor1). Zie verder Halma, 337: Man en paerd noemen, nommer celui dont on tient une nouvelle; Sewel, 476: Ik noem u man en paerd, I name you my author; W. Leevend I, 265; II, 122; Harreb. II, 60. Oostfri. ik wil jo man un pêrd nomen (Dirksen I, 73); Joos, 60, citeert: man en stuk weten te noemen, d.i. alles goed weten (mnl. man ende stic); ook in Jord. 248: man en stuk noemen.

Terug naar “Het Forum Café”