Dit was ooit een hele nette auto maar door dagelijks gebruik is deze vervallen tot een roestbak...
Dusdanig ver dat ik er op dit moment geen gat in zie (of juist te veel!) om deze body op te knappen...
Ik heb intussen een hoegenaamd gelijke body in zeer goede staat weten te scoren, zelfs in dezelfde kleur...
Ik haal hem van de week op en dan volgen de details...
Zo lang ik het allemaal kan bergen, zal ik de oude body behouden want ik zie toch steeds meer Berlina's in de shredder verdwijnen en het worden zeldzame beestjes...
Waar het me nu om gaat is het volgende... Mijn Berlina was er eentje die aan de buitenkant geheel origineel was. Dus, correcte hoogte / niet verlaagd, originele wielen, originele bandenmaat etc.
Dan krijg je dus dit:

Nu ik toch de auto opnieuw ga opbouwen, KAN ik modificaties toepassen... Ik vind een hoog op de wielen staande Berlina ERG mooi om te zien, veel "sjieker" dan een verlaagde... maar ik ken ook het verschil in rijeigenschappen als je hem laat zakken...
Idem met wielen / bandenmaat...
Wat nu te doen?
"Op sjiek" blijven gaan? Of iets van de looks opofferen voor het betere rijden?
Verlaagd en met andere wielen krijg je ongeveer zoiets (kon geen goede foto vinden van een verlaagde 1750 van opzij):

De Berlina op de bovenste foto (mijn huidige dus) heeft er een hoegenaamd nieuw onderstel onder zitten. Ben van plan dat over te bouwen op de nieuwe koets (uiteraard na inspectie / vervanging van de rubberdelen).
De enige modificaties die ik NIET gedaan heb zijn experimenteren met de voor-stabi en verstelbare camberarmen. Voor de rest is hoegenaamd alles rucksichtlos vervangen... van alles waar maar een bus / rubber in zit t/m nieuwe voorste onderste veerschotels die verzinkt EN gepoedercoat zijn icm met afwateringsgaten (hebben ze origineel niet dus) en zelfs zo ver gegaan dat de rubbers onder en boven de veren (dus in de schotel en bovenaan) vernieuwd zijn.... Hardste versie diabolo-rubbers, verzinkte draagarmen achter, noem maar op.
Op de foto zitten er Sachs gasdrukschokdempers onder. Vind hem zelf aan de voorkant iets te hoog staan en zelfs met het oog kon je zien dat ie hoger staat dan met de diverse types Koni's. Heb er verschillende types onder gehad en de Sachs bevielen het beste met als "downside" dat ie iets hoger staat. Het zijn wel correcte shocks voor een Berlina / Giulia.
Achter zitten sterkere, progressief gewonden veren, wederom icm Sachs GD. De sterkere veren zijn er vooral onder gezet om het extra gewicht van de LPG tank te dragen. De achterstabi is verwijderd om de achterkant iets "wiebeliger" te maken tov de voorkant en meer overstuur te krijgen / onderstuur te ondervangen.
Een probleem waar ik bij deze auto namelijk eigenlijk al mee worstel zo lang ze in mijn bezit is, is redelijk chronisch onderstuur... dusdanig dat een afrit nemen bij vochtige weg een behoorlijk hachelijke onderneming is. Nu ben ik niet bang uitgevallen dus trap ik haar met een flinke dot gas wel naar neutraal / overstuur toe maar nietsvermoedende passagiers zijn daar niet altijd blij mee...
Dit heeft me ook altijd weerhouden van een dikkere voor-stabi maar ik overweeg wel verstelbare camberarmen om haar voor iets meer te laten "bijten".
De kleur zal wederom Grigio Medio Met. worden zoals op de foto's (er lijkt verschil in te zitten maar dat is ws een kwestie van belichting).
Kan kiezen uit 3 interieurs...
1 - Het origineel uit de oude - Tex - camel - moet opnieuw bekleed worden (geen hoofdsteunen)
2 - Het huidige uit de oude - Tex - blauw - matige staat (geen scheuren etc) en wel hoofdsteunen, uit een 2000 - bruikbaar as-is
3 - Het huidige uit de nieuwe - Elastipel (skai) - cognac - bekleding van de leuning van bestuurder gescheurd
Er ligt een nieuwe set blauwe vloerbedekking al 6 jaar op de plank te wachten op montage (originele kleur icm Grigio Medio Met.) Ook de nieuwe heeft deze kleur vloerbedekking (niet bruikbaar meer) ondanks de cognac bekleding.
Wil wel naar 185/70 banden toe omdat ik de originele 165 wel erg smal vind vooral icm met de gekietelde 2000 motor (schat dat die als ie klaar is rond de 140 pk levert). Als ik HELE sjieke velgen kan vinden wil ik ze wel overwegen maar ik vind de originele stalen met wieldopen nog steeds wonderschoon en erg goed passen bij de hele auto.
Het enige echte verschil dat ik tot nu toe tussen de nieuwe en mijn oude heb kunnen ontdekken is dat de oude de voorste knipperlichtjes / stadslichtjes op de bumper heeft zitten en de nieuwe ze, zoals op de tweede foto, op het front heeft. Zit stiekem te overwegen om die gaten dicht te lassen en mijn oude bumper te monteren maar daar ben ik nog niet uit. Mijn oude zou uit laat 1968 / vroeg 1969 zijn en de nieuwe uit 1969. Beide hebben gelukkig staande pedalen.
Voor de goede orde, ik ben absoluut niet van plan er een streetracer van te maken... ik wil een sjieke Berlina en in mijn ogen heb je daar een Grigio Medio Metallizzato 1750 voor nodig...
De enige modificaties die ik verder ZOU overwegen moeten "bolt-on" zijn en nee, ik ga voor die boutjes GEEN gaten boren... . Enige uitzondering hierop is de LPG installatie.
Ik heb er maar even een poll van gemaakt...
Voelt U zich vrij om al het mogelijke commentaar te leveren dat U wilt!
Ik ben benieuwd!
Zaagmans