Verlagen?

Ja! De looks doen er niet toe als je er in zit, rijden is dat wat telt!
52%
14
NEE! De Berlina is in ongemodificeerde vorm is de sjiekste Alfa die er in die jaren gemaakt werd en dat moet je behouden!
33%
9
Who cares?
15%
4
 
Totaal aantal stemmen: 27
Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Stijladvies Berlina

di mei 27, 2008 01:04

Zoals sommigen misschien opgemerkt hebben, heb ik een Grigio Medio Met. Berlina 1750.

Dit was ooit een hele nette auto maar door dagelijks gebruik is deze vervallen tot een roestbak...

Dusdanig ver dat ik er op dit moment geen gat in zie (of juist te veel!) om deze body op te knappen...

Ik heb intussen een hoegenaamd gelijke body in zeer goede staat weten te scoren, zelfs in dezelfde kleur...

Ik haal hem van de week op en dan volgen de details...

Zo lang ik het allemaal kan bergen, zal ik de oude body behouden want ik zie toch steeds meer Berlina's in de shredder verdwijnen en het worden zeldzame beestjes...

Waar het me nu om gaat is het volgende... Mijn Berlina was er eentje die aan de buitenkant geheel origineel was. Dus, correcte hoogte / niet verlaagd, originele wielen, originele bandenmaat etc.

Dan krijg je dus dit:
Afbeelding

Nu ik toch de auto opnieuw ga opbouwen, KAN ik modificaties toepassen... Ik vind een hoog op de wielen staande Berlina ERG mooi om te zien, veel "sjieker" dan een verlaagde... maar ik ken ook het verschil in rijeigenschappen als je hem laat zakken...

Idem met wielen / bandenmaat...

Wat nu te doen?

"Op sjiek" blijven gaan? Of iets van de looks opofferen voor het betere rijden?

Verlaagd en met andere wielen krijg je ongeveer zoiets (kon geen goede foto vinden van een verlaagde 1750 van opzij):
Afbeelding

De Berlina op de bovenste foto (mijn huidige dus) heeft er een hoegenaamd nieuw onderstel onder zitten. Ben van plan dat over te bouwen op de nieuwe koets (uiteraard na inspectie / vervanging van de rubberdelen).

De enige modificaties die ik NIET gedaan heb zijn experimenteren met de voor-stabi en verstelbare camberarmen. Voor de rest is hoegenaamd alles rucksichtlos vervangen... van alles waar maar een bus / rubber in zit t/m nieuwe voorste onderste veerschotels die verzinkt EN gepoedercoat zijn icm met afwateringsgaten (hebben ze origineel niet dus) en zelfs zo ver gegaan dat de rubbers onder en boven de veren (dus in de schotel en bovenaan) vernieuwd zijn.... Hardste versie diabolo-rubbers, verzinkte draagarmen achter, noem maar op.

Op de foto zitten er Sachs gasdrukschokdempers onder. Vind hem zelf aan de voorkant iets te hoog staan en zelfs met het oog kon je zien dat ie hoger staat dan met de diverse types Koni's. Heb er verschillende types onder gehad en de Sachs bevielen het beste met als "downside" dat ie iets hoger staat. Het zijn wel correcte shocks voor een Berlina / Giulia.

Achter zitten sterkere, progressief gewonden veren, wederom icm Sachs GD. De sterkere veren zijn er vooral onder gezet om het extra gewicht van de LPG tank te dragen. De achterstabi is verwijderd om de achterkant iets "wiebeliger" te maken tov de voorkant en meer overstuur te krijgen / onderstuur te ondervangen.

Een probleem waar ik bij deze auto namelijk eigenlijk al mee worstel zo lang ze in mijn bezit is, is redelijk chronisch onderstuur... dusdanig dat een afrit nemen bij vochtige weg een behoorlijk hachelijke onderneming is. Nu ben ik niet bang uitgevallen dus trap ik haar met een flinke dot gas wel naar neutraal / overstuur toe maar nietsvermoedende passagiers zijn daar niet altijd blij mee...

Dit heeft me ook altijd weerhouden van een dikkere voor-stabi maar ik overweeg wel verstelbare camberarmen om haar voor iets meer te laten "bijten".

De kleur zal wederom Grigio Medio Met. worden zoals op de foto's (er lijkt verschil in te zitten maar dat is ws een kwestie van belichting).

Kan kiezen uit 3 interieurs...

1 - Het origineel uit de oude - Tex - camel - moet opnieuw bekleed worden (geen hoofdsteunen)
2 - Het huidige uit de oude - Tex - blauw - matige staat (geen scheuren etc) en wel hoofdsteunen, uit een 2000 - bruikbaar as-is
3 - Het huidige uit de nieuwe - Elastipel (skai) - cognac - bekleding van de leuning van bestuurder gescheurd

Er ligt een nieuwe set blauwe vloerbedekking al 6 jaar op de plank te wachten op montage (originele kleur icm Grigio Medio Met.) Ook de nieuwe heeft deze kleur vloerbedekking (niet bruikbaar meer) ondanks de cognac bekleding.

Wil wel naar 185/70 banden toe omdat ik de originele 165 wel erg smal vind vooral icm met de gekietelde 2000 motor (schat dat die als ie klaar is rond de 140 pk levert). Als ik HELE sjieke velgen kan vinden wil ik ze wel overwegen maar ik vind de originele stalen met wieldopen nog steeds wonderschoon en erg goed passen bij de hele auto.

Het enige echte verschil dat ik tot nu toe tussen de nieuwe en mijn oude heb kunnen ontdekken is dat de oude de voorste knipperlichtjes / stadslichtjes op de bumper heeft zitten en de nieuwe ze, zoals op de tweede foto, op het front heeft. Zit stiekem te overwegen om die gaten dicht te lassen en mijn oude bumper te monteren maar daar ben ik nog niet uit. Mijn oude zou uit laat 1968 / vroeg 1969 zijn en de nieuwe uit 1969. Beide hebben gelukkig staande pedalen.

Voor de goede orde, ik ben absoluut niet van plan er een streetracer van te maken... ik wil een sjieke Berlina en in mijn ogen heb je daar een Grigio Medio Metallizzato 1750 voor nodig...

De enige modificaties die ik verder ZOU overwegen moeten "bolt-on" zijn en nee, ik ga voor die boutjes GEEN gaten boren... . Enige uitzondering hierop is de LPG installatie.

Ik heb er maar even een poll van gemaakt...

Voelt U zich vrij om al het mogelijke commentaar te leveren dat U wilt!

Ik ben benieuwd!

Zaagmans
Laatst gewijzigd door Zaagauto op di mei 27, 2008 01:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
tis een sprint
Guru
Guru
Berichten: 1305
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 15:46
Locatie: zoetermeer

RE: Stijladvies Berlina

di mei 27, 2008 01:11

persoonlijk zou ik zeggen zo origineel mogelijk, zowel interieur als rijhoogte, het zijn zeldzame beestjes en originele al helemaal.

maar das mijn mening ;)

Ciao Sjoerd
Gehad: Sud Sprint
156 foute fiat
33 sw duopenotti :twisted: its alive' its alive :twisted:

Afbeelding

Gebruikersavatar
MarcoAzzurro
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: di mar 06, 2007 22:23
Locatie: Liwwadden

Re: RE: Stijladvies Berlina

di mei 27, 2008 09:09

persoonlijk zou ik zeggen zo origineel mogelijk, zowel interieur als rijhoogte, het zijn zeldzame beestjes en originele al helemaal.

maar das mijn mening ;)

Ciao Sjoerd
Wat hij zegt :wink: tutti originale 8)

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Stijladvies Berlina

di mei 27, 2008 09:11

omlaag met dat ding.... :lol:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Tom VDW
Guru
Guru
Berichten: 1806
Lid geworden op: za jan 19, 2008 12:30
Contacteer: Website

RE: Stijladvies Berlina

di mei 27, 2008 10:27

Origineel houden :!:

Gebruikersavatar
Carlo Abarth
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 918
Lid geworden op: ma mar 07, 2005 13:15
Locatie: Zevenaar
Contacteer: Website

RE: Stijladvies Berlina

di mei 27, 2008 10:37

Ik zeg verlagen, allemaal leuk en aardig om hem origineel te houden maar je wilt toch lekker rijden?

En waarom niet? Het is toch niets blijvends? Heb je er genoeg van of spijt dan zet je hem gewoon weer omhoog, ook bij verkoop kan dit enzo.

Ik zie verlagen ongeveer hetzelfde als de stoel verstellen; gewoon doen wat je prettig vind, heb je er genoeg van dan zet je hem weer anders. Bij verkoop is het ook zo weer ongedaan te maken. Dus kortom: waarom nog jaren net niet prettig rijden terwijl het zo weer terug te draaien is... Genieten met dat ding!
Nord, Busso en TwinSpark!

HÉT MAGAZINE VOOR ITALOFIELEN: http://www.corsaItalia.com!!" onclick="window.open(this.href);return false;!

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

RE: Stijladvies Berlina

di mei 27, 2008 11:01

Im with Afbeelding
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Stijladvies Berlina

di mei 27, 2008 11:32

Verlagen heeft natuurlijk wel als nadeel dat ik de versterkte achterveren niet kan gebruiken... daar in gaan snijden is waanzin, ook omdat ze progressief gewonden zijn.... En originele achterveren vind ik vrij slap icm de LPG tank.

Suggesties?
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

RE: Stijladvies Berlina

di mei 27, 2008 12:46

Verlagingsveren kan je in verschillende sterktes krijgen, dus ook zwaardere versies en anders hulpveren.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Gebruikersavatar
Hessel
Full Member
Full Member
Berichten: 343
Lid geworden op: zo apr 24, 2005 11:12
Locatie: Fryslan

RE: Stijladvies Berlina

di mei 27, 2008 13:59

slam that bitch to the floor! :D

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6747
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

RE: Stijladvies Berlina

di mei 27, 2008 15:31

Lekker omlaag, omhoog kan altijd nog.
Veren zijn op allerlei mogelijke manieren te "helpen" je gastank omhoog te houden.

Succes met de keuze!

(Ps. For what it's worth, het was het eerste wat ik met de type 1 gedaan heb, verlagen...)
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

Giulia 2.0 ‘18
GSX-S '22

Gebruikersavatar
SQUADRA LEO
Guru
Guru
Berichten: 1314
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11

RE: Stijladvies Berlina

di mei 27, 2008 15:38

Gelijk een low rider van maken !! 8)

One mean Berlina.


Leo.
MiTo 1.4 TB Sport
Spider 2.0 S4

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12111
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: Stijladvies Berlina

di mei 27, 2008 17:03

Ik mis de optie matzwart rolleren.

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Stijladvies Berlina

di mei 27, 2008 20:26

Met de stabis zit je precies verkeerd, een achterstabilisator verminderd onderstuur, een voorstabi vermeerderd onderstuur (of verminderd overstuur, hoe je het bekijkt). Stel je maar voor: een voorstabilisator ontlast door het overhellen van de koets het binnenbocht voorwiel met als resultaat minder grip relatief ten opzichte van de achterkant.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
mark156
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 524
Lid geworden op: ma apr 28, 2008 21:34

RE: Stijladvies Berlina

di mei 27, 2008 20:50

Ik zeg, gewoon lekker je eigen ding doen!! Snap persoonlijk niet wat een pré is van een originele auto, als je iets aan een auto ziet wat je kan VERBETEREN dan moet je dat gewoon doen, en je niet storen aan wat andere mensen daarvan vinden. Verlagen vind ik optisch mooier, maar als je zelf de originele rijhoogte mooi vind maar toch de wegligging wil verbeteren, zou ik gewoon goede schokdempers monteren, daar win je het meeste mee, straffere stabilisatorstangen kosten in principe rechtuitstabiliteit, waardoor je op een lange rechte weg continu stuurcorrecties moet maken.
Als het mijn Berlina was: stukkie verlagen mét goede schokdempers en een setje GB-velgen eronder, je weet wel, die soort van Mini-velgjes;
KWIJLUH!!! =P~

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”