_Pieter_
Guru
Guru

Help! Vapour lock!

do mei 01, 2008 20:58

Afgelopen zaterdag had ik het ongenoegen om stil te komen te staan op de vluchtstrook van de A28 door zgn. "vapour lock"
Ik had nog 3/4 tank, reed al 70km rustig snelweg, en na het maken van een 270gr bocht van de afrit rechtsom was het ineens klaar.
De pomp bleef maar kabaal maken, ik reed de vlotterkamers leeg en basta.
Op de vluchtstrook probeerde ik nog om de pomp te 'primen' door er benzine door te zuigen, maar dat wou niet baten. De pomp bleef lucht pakken, geen gang in te krijgen.

Nu wil ik graag weten of jullie een oplossing weten!

Ik heb een electrische benzinepomp geplaatst van Facet als volgt:

Afbeelding

Afbeelding

Deze hangt verticaal, volgens instructies, juist om vapour lock te voorkomen. Het voorloopfilter is eveneens verplicht. De pomp hangt ongeveer op gelijke hoogte met de bovenkant van de tank, ruim binnen het maximum van 20cm boven de tank.
Met deze setup had ik al enkele ritjes in de stad gemaakt (met volle tank) en helemaal naar Twente zonder problemen. Wel moest ik m een keer handmatig "primen" voor het wegrijden, omdat ie niet in staat was om een lege leiding vol te zuigen.
Maar ik heb de tank nooit echt leeggereden.
De pomp blijft overigens altijd doorpompen, ook als je niet rijdt. Hoort dat? Ik heb geen benzinelekkage, ik gebruik de originele leiding afgezien van het stukje in de kofferbak.

Welke oplossingen had ik zelf een beetje bedacht:
1. Pomp verplaatsen zodat ie zo laag mogelijk zit, onder het niveau van de tank, bijvoorbeeld naar onder de auto op de chassisbalk voor het rechter achterwiel (waar ie op een 75 zit).
2. Mechanische pomp weer gaan gebruiken, icm een klep om terugstromen te voorkomen. Mijn oude mechanische pomp bezorgde een hoop ellende met starten, maar daarmee kon ik wel racen op een hete nazomerdag met bijna lege tank zonder gedoe. "Proven concept" dus, maar wel gedoe met starten ivm lege benzineleiding. Daarom was ik aan de electrische pomp gegaan!
3. Een retourleiding aanleggen, zodat de benzine rondgaat. Een hoop gedoe en lastig om de benzinedruk goed te krijgen.

Zijn er ook benzinepompen die niet op hol slaan als ze af en toe lucht happen? Lucht happen is nl onvermijdelijk bij een Alfetta GTV, de tank heeft geen schotten en ik wil m wel redelijk leeg kunnen rijden op het circuit. Ik heb geen idee of dit wel de juiste pomp is nl.

Graag jullie tips en advies hoe ik dit kan oplossen, mijn dank ik nu al groot :-)

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

_Pieter_
Guru
Guru

RE: Help! Vapour lock!

vr mei 02, 2008 22:01

Niemand? :(
SCARB # 4710

Andretti Molletti

vr mei 02, 2008 22:21

Wat ik al zei Pieter:
Als de tank nog wat benzine bevat en de pomp blijft drooglopen, ofwel hard tikken, dan is er valse lucht in de leiding

1) Haal de leiding uit de tank en check deze op gaatjes.
2) check je staalomvlochten leiding naar de pomp op lek
3) voorloopfilter in de schroefaansluiting verstopt?? Check dit !
4) welk type pomp heb je?? De SS500 gaat maar tot 130 pk ongeveer

Betreffende 3: het voorloopfilter bevat een éénrichtingsklep!!!!! Als deze iets vuil bevat is het ook over en sluiten.
Je kan je tank dan wel gespoeld hebben, maar dat is geen garantie dat er NU geen vuil inzit!

Succes!!!

_Pieter_
Guru
Guru

vr mei 02, 2008 23:04

Thanks!
SCARB # 4710

Terug naar “Algemene Technische vragen”