Ik had nog 3/4 tank, reed al 70km rustig snelweg, en na het maken van een 270gr bocht van de afrit rechtsom was het ineens klaar.
De pomp bleef maar kabaal maken, ik reed de vlotterkamers leeg en basta.
Op de vluchtstrook probeerde ik nog om de pomp te 'primen' door er benzine door te zuigen, maar dat wou niet baten. De pomp bleef lucht pakken, geen gang in te krijgen.
Nu wil ik graag weten of jullie een oplossing weten!
Ik heb een electrische benzinepomp geplaatst van Facet als volgt:


Deze hangt verticaal, volgens instructies, juist om vapour lock te voorkomen. Het voorloopfilter is eveneens verplicht. De pomp hangt ongeveer op gelijke hoogte met de bovenkant van de tank, ruim binnen het maximum van 20cm boven de tank.
Met deze setup had ik al enkele ritjes in de stad gemaakt (met volle tank) en helemaal naar Twente zonder problemen. Wel moest ik m een keer handmatig "primen" voor het wegrijden, omdat ie niet in staat was om een lege leiding vol te zuigen.
Maar ik heb de tank nooit echt leeggereden.
De pomp blijft overigens altijd doorpompen, ook als je niet rijdt. Hoort dat? Ik heb geen benzinelekkage, ik gebruik de originele leiding afgezien van het stukje in de kofferbak.
Welke oplossingen had ik zelf een beetje bedacht:
1. Pomp verplaatsen zodat ie zo laag mogelijk zit, onder het niveau van de tank, bijvoorbeeld naar onder de auto op de chassisbalk voor het rechter achterwiel (waar ie op een 75 zit).
2. Mechanische pomp weer gaan gebruiken, icm een klep om terugstromen te voorkomen. Mijn oude mechanische pomp bezorgde een hoop ellende met starten, maar daarmee kon ik wel racen op een hete nazomerdag met bijna lege tank zonder gedoe. "Proven concept" dus, maar wel gedoe met starten ivm lege benzineleiding. Daarom was ik aan de electrische pomp gegaan!
3. Een retourleiding aanleggen, zodat de benzine rondgaat. Een hoop gedoe en lastig om de benzinedruk goed te krijgen.
Zijn er ook benzinepompen die niet op hol slaan als ze af en toe lucht happen? Lucht happen is nl onvermijdelijk bij een Alfetta GTV, de tank heeft geen schotten en ik wil m wel redelijk leeg kunnen rijden op het circuit. Ik heb geen idee of dit wel de juiste pomp is nl.
Graag jullie tips en advies hoe ik dit kan oplossen, mijn dank ik nu al groot
Groeten, Pieter
