Gebruikersavatar
Jurian
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2477
Lid geworden op: wo mei 09, 2007 01:34
Locatie: Heerhugowaard

Schijven en blokken vervangen alfa 75

vr mar 21, 2008 23:46

Geachte Alfisti,

Zoals de titel al een beetje verraad, moeten de schijven en blokken voor van mijn alfa 75 worden vervangen. Volgens mij moet dit niet een al te moeilijk klusje zijn (of vergis ik me nu). De vraag is, hoe het beste te werk te gaan?

Alvast bedankt,

Jurian
"It's a 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark and we're wearing sunglasses ..." 8)

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8969
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Schijven en blokken vervangen alfa 75

za mar 22, 2008 00:14

Eitje 8)

* Opkrikken
* Wiel er af
* Geleidingspennen uit de remklauw/blokken tikken
* Spreidveer uitnemen
* Blokken verwijderen
* Beide remklauwbevestigingsbouten lossen
* Klauw opbinden aan bovenste draagarm, zorg dat de remslang niet onder spanning komt of beschadigd raakt
* Positioneerboutje uit de remschijf draaien (daarmee zit hij op de naaf gefixeerd)
* Naafkapje verwijderen, centrale moer en buitenste voorwiellager verwijderen
* Remschijf met naafdeel verwijderen
* Naafdeel van remschijf scheiden
* Tapeinden uit de remschijf verwijderen

Monteren in omgekeerde volgorde. Zorg voor kopervet op de geleidingspennen en de contactvlakken van de remblokken (NIET op de remvoering natuurlijk!) en ontvet de nieuwe remschijf GOED voor gebruik (remmenreiniger natuurlijk).

Let ook op dat je de centrale moer die het wiellager opsluit niet te vast draait en dat je deze borgt zoals het hoort. Dit kan zijn met een splitpen (nieuwe gebruiken) of met een stuikmoer.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Jurian
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2477
Lid geworden op: wo mei 09, 2007 01:34
Locatie: Heerhugowaard

RE: Schijven en blokken vervangen alfa 75

do mar 27, 2008 23:41

Klinkt toch nog als een redelijke klus als je het voor het eerst gaat doen.. maar ff de hulptroepen inschakelen :wink: . Bedankt!
"It's a 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark and we're wearing sunglasses ..." 8)

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8969
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Schijven en blokken vervangen alfa 75

do mar 27, 2008 23:44

Valt reuze mee hoor, maar hulptroepen zijn nooit weg natuurlijk :wink: Rustig meekijken hoe het moet, doe je het de volgende keer zó zelf.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Schijven en blokken vervangen alfa 75

vr mar 28, 2008 09:57

Naafdeel van remschijf scheiden
dit kan nog het lastigste zijn, ik had een pers nodig om ze te scheiden :!:

de rest is heel makkelijk en doe je ook vrij snel


offtopic:
(even heel wat anders, wij als autorijders zijn zo bang voor kopervet op je remvoering, motorrijders doen het kopervet juist op de remvoering om ze in te remmen, heel vreemd.....)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

Re: RE: Schijven en blokken vervangen alfa 75

vr mar 28, 2008 10:21

[


offtopic:
(even heel wat anders, wij als autorijders zijn zo bang voor kopervet op je remvoering, motorrijders doen het kopervet juist op de remvoering om ze in te remmen, heel vreemd.....)
En daarna gooien ze de remblokken weg?? :lol:

Eenmaal vet, remvloeistof of olie op je blokken en ze zullen NOOIT meer goed werken. De vloeistoffen trekken nl in het poreuze voeringmateriaal en kunnen de vereiste wrijving tussen voering en schijf/trommel niet meer bewerkstellingen. "Wegbranden" lukt ook niet simpelweg omdat door de verminderde wrijving geen/weinig warmte ontstaat.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

Re: RE: Schijven en blokken vervangen alfa 75

vr mar 28, 2008 11:42

Naafdeel van remschijf scheiden
dit kan nog het lastigste zijn, ik had een pers nodig om ze te scheiden :!:

de rest is heel makkelijk en doe je ook vrij snel


offtopic:
(even heel wat anders, wij als autorijders zijn zo bang voor kopervet op je remvoering, motorrijders doen het kopervet juist op de remvoering om ze in te remmen, heel vreemd.....)

dat is nonens.. Ik heb wel aardig wat met wegmotoren gedaan en heel wat uurtjes bij de motorzaak in de werkplaats gestaan maar nog nooit, echt nooit heb ik gezien dat ze kopervet op de remvoeringen smeren. Wat ik wel heb gezien is dat ze kopervet op de zuigerkant van de remblokken smeren om het evt. piepen te voorkomen....
Remblokken met de motor rem je gewoon de eerste 50 km rustig in en daarna kun je ze echt belasten....
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
Het-Licht
Guru
Guru
Berichten: 1329
Lid geworden op: di aug 30, 2005 17:09
Locatie: Afval aan den Rijn

RE: Schijven en blokken vervangen alfa 75

vr mar 28, 2008 12:17

Voor het vast draaien van de centrale moer een handig truuk je : de moer moet zo vast mogelijk, maar je moet de ring die eronder zit wel net met een schroevendraaier heen en weer kunnen duwen.

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8969
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: RE: Schijven en blokken vervangen alfa 75

vr mar 28, 2008 12:28

(even heel wat anders, wij als autorijders zijn zo bang voor kopervet op je remvoering, motorrijders doen het kopervet juist op de remvoering om ze in te remmen, heel vreemd.....)
NOOIT kopervet op je remvoeringen! (niet mensen op enge ideeën brengen he :wink: )
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Jurian
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2477
Lid geworden op: wo mei 09, 2007 01:34
Locatie: Heerhugowaard

RE: Schijven en blokken vervangen alfa 75

vr mar 28, 2008 20:19

Dus het advies... overal kopervet op en schijven van een motor jatten :wink:
"It's a 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark and we're wearing sunglasses ..." 8)

Gebruikersavatar
Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2310
Lid geworden op: ma jun 04, 2007 17:43
Locatie: Wanneperveen

RE: Schijven en blokken vervangen alfa 75

vr mar 28, 2008 23:54

Gewoon een beetje kopervet op de zijkant (of boven en onderkant; tis maar hoe je het bekijkt) smeren en als je nieuwe remblokken en schijven erop zet, kun je de remvlakken even een beetje opschuren. Er zit soms wel een beschermlaagje op, voor in de verpakking.

Een vet op de schijf? Heel apart...een keer remmen en het vet in helemaal in de schijf gebrandt. Misschien is het even verstandig als het bedrijg wordt genoemd waar ze dat doen. Dan kunnen we er met z'n allen NIET heen gaan
Laatst gewijzigd door Jens Hoorn op za mar 29, 2008 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.
''Drive tastefully''

Gebruikersavatar
Het-Licht
Guru
Guru
Berichten: 1329
Lid geworden op: di aug 30, 2005 17:09
Locatie: Afval aan den Rijn

RE: Schijven en blokken vervangen alfa 75

vr mar 28, 2008 23:58

Nog een tip : Schuur de vlakken van de klauwen waar de remblokken tegenaan komen en de stangetjes een beetje op zadat de remblokken beter kunnen bewegen in de klauw. Op de plekjes in de klauw ook een beetje kopervet op smeren...

Gebruikersavatar
Alfa eL
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 557
Lid geworden op: di mar 29, 2005 12:35
Locatie: Dordrecht

RE: Schijven en blokken vervangen alfa 75

za mar 29, 2008 20:54

Wat is het voor een 75?

Bij een exemplaar met aluminium remtangen kun je geen kopervet gebruiken.

Of zeg ik nu iets vreemds?
Alfa 33 16V 1994
Alfa 75 TS 1989
Alfa 33 Servizio 1992

Gebruikersavatar
Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2310
Lid geworden op: ma jun 04, 2007 17:43
Locatie: Wanneperveen

Re: RE: Schijven en blokken vervangen alfa 75

za mar 29, 2008 21:27

Wat is het voor een 75?

Bij een exemplaar met aluminium remtangen kun je geen kopervet gebruiken.

Of zeg ik nu iets vreemds?
Deze van Jurian zal wel geen alu remtangen hebben, maar er is een goed alternatief voor kopervet en vereist bij auto's met wielsensoren: volgens mij is dat keramiek vet. Is wit iig :)
''Drive tastefully''

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Schijven en blokken vervangen alfa 75

za mar 29, 2008 21:48

Keramiek vet is bestemd voor ABS/ESP/EBD auto's. Dit vet beinvloed de werking van de sensoren niet. Maar als je weet waar en hoe je kopervet gebruikt (spaarzaam en op de juiste plaatsen) kun je dit ook op dergelijke auto's toeapssen OOK met Alu remklauwen.

Nu we toch bezig zijn: Smeer NOOIT kopervet op de geleidepennen van je schuistuk. De rubber keerringehn zwellen dan namelijk op en de remklauw wordt dan in de zijdelingse verplaatsing beperkt. Gebruik hiervoor uitsluitende ATE siliconen remvet, of een ander merk mag ook. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Terug naar “Algemene Technische vragen”