BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo
Contacteer: Website

RE: Wat is het lekkerste Italiaanse menu ooit

wo mar 19, 2008 09:30

niet noodzakelijk in volgorde en 2 vd 3 volstaat :

Beginnen met Vitello Tonnato of RundsCarpaccio met pijnboompitjes en Grana Padano of Parmigiano of Pecorino .

Pasta : Bucatini (holle lange pasta's : de smaak kruipt in het mondje) all' Amatriciana (Pomodori met spekjes en sjalotjes)
adresje in Firenze : Caffé Caruso ...

Pizza : met Parmaham of gemarineerd spek ; de Pizzeria : Taverna Messicana (de inrichting is zo ; geen TexMex) Piazza Mazzini in Como : flinterdun deeg geserveerd op een houten plaat in visvorm (de pizza is ook in die vorm)

als Italie er niet in zit : in Geel kan ik bij Fraquelli en Da Corrado terecht en Mille Paste moet ik nog proberen, Arcobaleno kom ik nooit meer !

Wijn : Dolcetto di Dolciagi (niet d'Alba) : als iemand die weet te vinden
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo

wo mar 19, 2008 10:10

Ineens maar het recept voor Salsa all' Amatriciana of zeg maar Ragu :

Beginnen met een hele knobbel LOOK, teentjes mooi proper maken (buitenvelletje er af) .
Kookpot ('n Castrolleke in't vloms) bodem net bedekken met olijfolie en daar de LOOKteentjes in op een zacht vuurtje een halfuurtje laten pruttelen (halfweg even omdraaien) met deksel erop tot ze bruin zien .
Dan GEPELDE TOMATEN (Italiaanse uit blik van Elvea, Cirio of zo geen brol van bij ons...) bovenop de Look kappen zodat die onderaan blijft liggen : GROF ZEEZOUT uitstrooien boven de toplaag Tomaten en 2, 3 uur laten koken tot de tomaten fijngekookt zijn tot pulp .
Intussen SPEKREEPJES (Lardons pour les flamands) in de pan afbakken tot ze net niet krokant zijn en dan SJALOTUITJES die in ringen gesneden zijn toevoegen en olijfolie over de sjalotjes gieten (niet te veel gewoon sjalotjes bevochtigen met olie) spekjes en sjalotuitjes door mekaar roeren en laten verder bakken tot de spekjes krokant zijn en de sjalotjes zacht (geen hamburgertent toestanden van verkoolde uitjes !) .
Olie en spekvet afgieten en opvangen in een bekertje of zo .
Alles samenvoegen en nogmaals laten opwarmen, op't allerlaatst verse BASILICUM gescheurd (niet gesneden en zéker geen fijngehakte gedroogde brol) toevoegen .
De PASTA : bij voorkeur holle pasta : Bucatini, Orrechiete, etc. van Barilla of beter nog verse... niet van Panzani (da's Frans, helemaal niet Italiaans !)
koken in water met grof zeezout of bouillonblokje ; na't afgieten overgieten met de recup olie van de spekjes/sjalotjes evt. meermaals opvangen en herhalen .
Direkt met de Pasta (al dente uiteraard...) vermengen ; zo trekt de saus in de pasta .

Als je geen halve dag tijd hebt heb ik nog een tip : saus Barilla met Ricotta : 't lekkerste kant & klaar sausje wat er in de winkel te koop is .
Enne Bolognese... da's 'n uitvinding van bij ons : gehakt zal je nog eens uitzonderlijk bij een Italiaan in de saus vinden, maar Champignons da's pure heiligschennis !
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

il biscione
Member
Member

do mar 20, 2008 00:29

Voor mij 'tutto fatto in casa ' :wink:
of 1200km van mn thuis aan het strand van riccione :lol: 8)
Alfa Romeo 164 TS Super
Alfa Romeo 164 3.0 V6 24V Super
Alfa romeo 4C Edizione Speciale

Cucci 11
Advanced Member
Advanced Member

Re: RE: Wat is het lekkerste Italiaanse menu ooit

vr mar 21, 2008 15:20

Hmm, misschien geen verfijnde keuken maar wel lekkerrrrr:

antipasto: iets met Peccorino en prosciutto crudo
Primo piato: pasta al forno, bij voorkeur lasagna of een lekkere minestrone
Secondo piato: Magere lamskoteletten, salcicce sarde én speenvarken van het spit boven een vuurtje met mirto-bladeren of Cingale con funghi e la foglia di uva, daarbij salades van tomaat, knoflook en een scheutje olijfolie en sla met azijn en olie
Daarna een lekkere gelato
Uiteraard afsluitend met een expresso en sambuca en/of een lekkere mirto
Dit alles in combinatie met lekkere landwijn zonder onnodige fratsen...

Ik ben niet verantwoordelijk voor schrijffouten noch voor eventuele gevallen van buikpijn (ik kan me dan in elk geval niet beheersen....)
Expresso = espresso... :wink:

We doen het expres so...en drinken espresso....

Saluti,
33,33SW,155,156,156SW,164TS,GT,GTV6,Giulia,Bertone,Alfetta QO2.0i

Roeltje 164

vr mar 21, 2008 19:16

MMMmmm ik wordt uitgedaagd!!!!! :lol: :lol: :lol:

Boyd
Full Member
Full Member

vr mar 21, 2008 19:52

Laat ik vanavond nou even een lekkere tosti quattro formaggi hebben gemaakt!

Monzarella
Gorgonzola
Parmegiano
Jonge kaas (gebrek aan pecorino)

:P
Afbeelding

ARGTV3V6TB
Guru
Guru
Contacteer: Yahoo! Messenger

vr mar 21, 2008 20:18

hadden jullie me niet ff kenne waarschuwen... bijv "Wat is het lekkerste Italiaanse menu ooit" (eerst eten voordat je dit leest).. tis maar een iedee...

want ik had al honger........ EN NOU NOG HEUUUUUL VEEEEEL MEEER!!!!! (ik wou dat het mei was dan zat ik ook lekker tussen die italianen :) )
Afbeelding
De flaterfoon, net als een alfa klinkt heel bruut :D (speciaal voor dink ;-) )

Matje 4

vr mar 21, 2008 20:35

[quote="Cucci 11"][
Ik ben niet verantwoordelijk voor schrijffouten noch voor eventuele gevallen van buikpijn (ik kan me dan in elk geval niet beheersen....)[/quote]

Expresso = espresso... :wink:

We doen het expres so...en drinken espresso....

Saluti,[/quote]

Tuurlijk heb je gelijk, maar ik was al zo met mijn gedachten bij het eten dat de toetsen al glad begonnen te worden.... :oops:

ciclista
Guru
Guru

za mar 22, 2008 20:51

Hmmmm, wat een heerlijk topic. Het traditionele italiaanse menu is opgebouwd uit:
- antipasti
- primo piatto
- secondo piatto

Het is maar net wat je hier wil noemen, in een restaurant of thuis, welk seizoen, welke streek van Italia, veel honger of weinig.
Antipasto:
In een restaurant vaak de vitello tonnato, of de antipasti della casa, kun je goed zien hoe serieus ze zijn. Vitello tonnato is niet makkelijk omzelf te maken, het kalfsvlees is al snel te droog. De tonnato saus is vooral lekker als die echt zelf gemaakt is, een beetje tonijn uit blik door een kwak mayo roeren is niet helemaal de bedoeling. In Italia zijn ze echt niet zo maar chauvinistisch. Een italiaan eet echt alleen maar dingen uit zn eigen streek, en vooral bij antipasti is dat geen nadeel, echt de snijwaren uit de streek zijn vaak de aantrekkelijkste optie van de kaart. Thuis maak ik vaak frittata, eigenlijk een gevulde omelet, favoriet is die met zeekraal, maar ook met paddestoelen of andere groentes zijn prima. Als er culatello, een soort superham, te vinden is, vooral niet overslaan.

Secondo, oftewel Pasta of Soep
Onmogelijk om een favoriet aan te geven, maar als het dan echt moet: risotto al barolo. Italiaanse rijst is behoorlijk bewerkelijk om te maken, de rijst moet even in een pan aangebakken worden in olijfolie tot die lekker ruikt, daarna moet je m gaar maken door er lepel voor lepel de barolo aan toe te voegen, is al snel een half uurtje roeren. Behalve met barolo, is risotto ook erg lekker met paddestoelen (najaar) of met asperges (voorjaar).
Een super simpele maar niet te versmaden pasta is de ' aglio e olio', pasta die na het koken even opgebakken wordt in olijfolie en knoflook, echt super. Als ik grote honger heb, ga ik voor de spaghetti carbonara. In Liguria mag je de pasta alle vongele niet overslaan, spaghetti met venusschelpen. Maar dan de echte topper:
Afbeelding
In oktober rij ik hiervoor speciaal naar de Piemonte, pasta al tartuffo, oftwel pasta met truffel. In oktober wordt rond Alba de echte witte truffel geserveerd. Alleen vers is dit de moeite waard, al het andere kan er niet van in de schaduw staan. Meestal zoek ik een goed restaurant voor de lunch met dit recept.

Secondo, oftewel het hoofdgerecht, hoofdkeuze is vlees of vis. Ligt er dus ook aan waar je bent, aan de kust in Italia eet je kakelverse vis. Vergeet niet om er iets bij te bestellen (contorni), anders krijg je echt alleen maar een kale vis of vlees op je bord. Hoe kun je hier nou een favoriet van noemen? Er is zo veel lekkers, een poging: als vis pesce spada, zwaardvis. Als vlees stinco di maiale, een vreselijk vette varkenspoot uit oven, die je moet afpellen, om er een prachtig mals stuk vlees uit halen. Thuis maak ik graag pollo alla cacciatora, kip in een saus van kappertjes, olijven, witte wijn en tomatenpuree.

Als je dan nog iets op kan, is de italiaanse kaasplank ook een topper, behalve de de parmigiano, is de Castelmagno mijn favoriet, een kaas uit de piemonte, wie er in Nl een adres voor heeft, ik houd me aanbevolen.

Toetje, oftwel un dolce: panna cotta, maar natuurlijk ook het ijs, op sicilie: sorbetto al limone. (Paolo Conte had gelijk).

Als einde een koffie, espresso met een grappa, als je koffie kopje leeg is, met een scheutje grappa naspoelen.

Hierna kun je echt helemaal geen pap meer zeggen, toch accepteer je nog een glaasje ijskoude limoncello...

Bij alle gerechten uiteraard een passend wijn, maar dat wordt een apart topic.
'74 2000GTV foto '69 1750GTV foto

diele
Guru Duplice
Guru Duplice

za mar 22, 2008 22:39

officinadellabirra.it

Dit zeker als je net een Turbo op de Ambulance geladen hebt. :D
75 1.8 ie

Landcruiser
MB 320 CR Diele-Tech Reesert
W211 200 cdi
MB 300 CE Reesert.

Cucci 11
Advanced Member
Advanced Member

zo mar 23, 2008 00:28

Na het eten sluiten we natuurlijk allemaal af met een espressootje van Cucci...

.... 8)
Laatst gewijzigd door Cucci 11 op ma apr 21, 2008 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.
33,33SW,155,156,156SW,164TS,GT,GTV6,Giulia,Bertone,Alfetta QO2.0i

m.brandon
Advanced Member
Advanced Member

zo mar 23, 2008 17:53

Thuis maak ik graag pollo alla cacciatora, kip in een saus van kappertjes, olijven, witte wijn en tomatenpuree.
Ik krijg al honger van je complete bericht maar bovenstaande stukje sluit ik me graag bij aan. Geweldig gerecht. Normaal gaat er bij mij ook een beetje ansjovis door, bij jou ook? Maakt de smaak nog even iets expliciter.
Serveren met brood en een simpele salade.

Als antipasti ben ik in Toscane altijd dol op een verzameling van diverse vlees soorten uit de streek. Vaak heerlijke wildzwijn paté etc.. Geweldig.

Mijn favoriete primo piatto is eigenlijk een spaghetti carbonara maar dit vult vaak dusdanig dat je je secondo piatto niet meer op kunt. Een lekkere risotto met funghi of soms (indien aan de kust) frutti di mare. Geweldig!

Als secondo piatto gaat voor mijn niets boven een Bistecca Fiorentina. Gewoon een uitstekend stuk vlees. Tegenwoordig bij voorkeur niet in Florence zelf te eten, maar in de betere lokale restaurants in de streek. Zoals gezegd thuis gemaakt vaak pollo all cacciatora.

Af te sluiten met een espresso en een grappa di moscato.
Nu: Koos Alfaloos

Gehad:
OMGWTF
Giulia 1300 Super met Arese 1750 blok en sper-dif
Giulia 1300 Super
156 2.4 JTD squadra tuning
GTV 2.0 V6 TB
156 1.9 JTD squadra tuning
145 1.7 16V

Terug naar “Het Forum Café”