Hmmmm, wat een heerlijk topic. Het traditionele italiaanse menu is opgebouwd uit:
- antipasti
- primo piatto
- secondo piatto
Het is maar net wat je hier wil noemen, in een restaurant of thuis, welk seizoen, welke streek van Italia, veel honger of weinig.
Antipasto:
In een restaurant vaak de vitello tonnato, of de antipasti della casa, kun je goed zien hoe serieus ze zijn. Vitello tonnato is niet makkelijk omzelf te maken, het kalfsvlees is al snel te droog. De tonnato saus is vooral lekker als die echt zelf gemaakt is, een beetje tonijn uit blik door een kwak mayo roeren is niet helemaal de bedoeling. In Italia zijn ze echt niet zo maar chauvinistisch. Een italiaan eet echt alleen maar dingen uit zn eigen streek, en vooral bij antipasti is dat geen nadeel, echt de snijwaren uit de streek zijn vaak de aantrekkelijkste optie van de kaart. Thuis maak ik vaak frittata, eigenlijk een gevulde omelet, favoriet is die met zeekraal, maar ook met paddestoelen of andere groentes zijn prima. Als er culatello, een soort superham, te vinden is, vooral niet overslaan.
Secondo, oftewel Pasta of Soep
Onmogelijk om een favoriet aan te geven, maar als het dan echt moet: risotto al barolo. Italiaanse rijst is behoorlijk bewerkelijk om te maken, de rijst moet even in een pan aangebakken worden in olijfolie tot die lekker ruikt, daarna moet je m gaar maken door er lepel voor lepel de barolo aan toe te voegen, is al snel een half uurtje roeren. Behalve met barolo, is risotto ook erg lekker met paddestoelen (najaar) of met asperges (voorjaar).
Een super simpele maar niet te versmaden pasta is de ' aglio e olio', pasta die na het koken even opgebakken wordt in olijfolie en knoflook, echt super. Als ik grote honger heb, ga ik voor de spaghetti carbonara. In Liguria mag je de pasta alle vongele niet overslaan, spaghetti met venusschelpen. Maar dan de echte topper:

In oktober rij ik hiervoor speciaal naar de Piemonte, pasta al tartuffo, oftwel pasta met truffel. In oktober wordt rond Alba de echte witte truffel geserveerd. Alleen vers is dit de moeite waard, al het andere kan er niet van in de schaduw staan. Meestal zoek ik een goed restaurant voor de lunch met dit recept.
Secondo, oftewel het hoofdgerecht, hoofdkeuze is vlees of vis. Ligt er dus ook aan waar je bent, aan de kust in Italia eet je kakelverse vis. Vergeet niet om er iets bij te bestellen (contorni), anders krijg je echt alleen maar een kale vis of vlees op je bord. Hoe kun je hier nou een favoriet van noemen? Er is zo veel lekkers, een poging: als vis pesce spada, zwaardvis. Als vlees stinco di maiale, een vreselijk vette varkenspoot uit oven, die je moet afpellen, om er een prachtig mals stuk vlees uit halen. Thuis maak ik graag pollo alla cacciatora, kip in een saus van kappertjes, olijven, witte wijn en tomatenpuree.
Als je dan nog iets op kan, is de italiaanse kaasplank ook een topper, behalve de de parmigiano, is de Castelmagno mijn favoriet, een kaas uit de piemonte, wie er in Nl een adres voor heeft, ik houd me aanbevolen.
Toetje, oftwel un dolce: panna cotta, maar natuurlijk ook het ijs, op sicilie: sorbetto al limone. (Paolo Conte had gelijk).
Als einde een koffie, espresso met een grappa, als je koffie kopje leeg is, met een scheutje grappa naspoelen.
Hierna kun je echt helemaal geen pap meer zeggen, toch accepteer je nog een glaasje ijskoude limoncello...
Bij alle gerechten uiteraard een passend wijn, maar dat wordt een apart topic.