supermaarten

Warmtewisselaar voor de olie

ma mei 02, 2005 21:02

Vandaag bij een tuningsbedrijf geweest om wat onderdelen te bestellen.

Hij kwam ook met een warmtewisselaar om de olie sneller op bedrijfstemperatuur te krijgen,
het is een soort dikke aluminium ring, tussen het blok en het oliefilterwaardoor de koelvloeistof wordt geleid, de olie wordt zo dus veel sneller warmer...

wat vinden jullie hiervan, ik kende het ding nog niet, maar overweeg er eentje tussen te zetten... bij mijn 33 16V

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Warmtewisselaar voor de olie

ma mei 02, 2005 21:32

Lijkt mij onzin. De warmtegeleiding in een alublok is zodanig dat de olie net zo snel met- als zonder warmtewisselaar opgewarmd wordt lijkt me.

Dergelijke dingen werden vroeger echter wel gebruikt als olie koeler, waarbij de olie zij extra hitte kon afstaan aan de koelvloeistof, maar was was ook geen onverdeeld succes.

Maar wie ben ik... :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

Re: RE: Warmtewisselaar voor de olie

ma mei 02, 2005 21:36

Lijkt mij onzin. De warmtegeleiding in een alublok is zodanig dat de olie net zo snel met- als zonder warmtewisselaar opgewarmd wordt lijkt me.

Dergelijke dingen werden vroeger echter wel gebruikt als olie koeler, waarbij de olie zij extra hitte kon afstaan aan de koelvloeistof, maar was was ook geen onverdeeld succes.

Maar wie ben ik... :wink:
dit systeem werd jarenlang toegepast op de b.v alfa 164 3.0 V6. Als Alfa het toepast is het geen onzin :wink:

ik hou het op mijn 75 ook. Als de olie koud is wordt het verwarmd (koelvloeistof is sneller warm dan olie) en als het warm is wordt het weer gekoeld aangezien koelvleoistof niet boven de 100 graden komt. 2 voordelen dus! :wink: 8)
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
Remco S
Guru
Guru
Berichten: 1417
Lid geworden op: ma feb 07, 2005 19:08
Locatie: Dronten

RE: Warmtewisselaar voor de olie

ma mei 02, 2005 21:44

Ik heb dit systeem ook op mijn bus (Pegeot Expert 1.9 TDI) ik zou niet durven zeggen of dit nu veel verschil uitmaakt omdat ik geen olietemp in mijn bus heb. Maar ik denk zelf dat het niet veel verschil maakt (wel iets natuurlijk)
__________
Alfa 156 1.9 JTD 16V 175 pk Squadra
Alfa Giulietta 2.0. 1984

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

Re: RE: Warmtewisselaar voor de olie

ma mei 02, 2005 21:58

Lijkt mij onzin. De warmtegeleiding in een alublok is zodanig dat de olie net zo snel met- als zonder warmtewisselaar opgewarmd wordt lijkt me.

Dergelijke dingen werden vroeger echter wel gebruikt als olie koeler, waarbij de olie zij extra hitte kon afstaan aan de koelvloeistof, maar was was ook geen onverdeeld succes.

Maar wie ben ik... :wink:
dit systeem werd jarenlang toegepast op de b.v alfa 164 3.0 V6. Als Alfa het toepast is het geen onzin :wink:

ik hou het op mijn 75 ook. Als de olie koud is wordt het verwarmd (koelvloeistof is sneller warm dan olie) en als het warm is wordt het weer gekoeld aangezien koelvleoistof niet boven de 100 graden komt. 2 voordelen dus! :wink: 8)
Klopt, maar met een luchtgekoelde oliekoeler kun je de temperatuur van je olie nog verder "onderuittrekken" tot bv 85-90 graden.

En die huidige diesels hebben gewoon alles nodig om eerst een beetje op temperatuur te komen, want ze geven gewoon verrekte weinig warmte af. Een aantal merken heeft zelfs al een extra electrische kachel omdat de opwarmtijd van het interieur gewoon te lang is.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: Warmtewisselaar voor de olie

ma mei 02, 2005 22:02

helemaal mee eens @rjen! echter een luchtgekoelde oliekoele is vele malen duurder en warmt niet op. ik vidn het wel een grappige vondst, mede daarom laat ik het zitten :wink:
voor profi gebruik volstaat het niet maar dat is bij mij ook niet de bedoeling.
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
psillen
Guru
Guru
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:43
Locatie: Horn, L

RE: Warmtewisselaar voor de olie

ma mei 02, 2005 22:17

De 2.0JTS motor bijvoorbeeld heeft standaard een koelvloeistof/olie warmtewisselaar.

Van de andere Alfa motoren weet ik het niet, maar neem aan dat hij nog op meerdere
types wordt gebruikt.
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

Gebruikersavatar
junior 69
Junior Member
Junior Member
Berichten: 63
Lid geworden op: wo dec 29, 2004 02:04
Locatie: Haastrecht

RE: Warmtewisselaar voor de olie

ma mei 02, 2005 22:23

Ik heb het idee dat het standaard op de 2L 16V's van de jaren '90 ook al gebruikt werd en dus nog steeds.

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Warmtewisselaar voor de olie

ma mei 02, 2005 22:30

@Supermaarten:

We zitten hier je hele vraag lekker te verdoezelen maar:

Ergo conclusio: Het kan iets schelen, maar verwacht dus geen wonderen... :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Remco S
Guru
Guru
Berichten: 1417
Lid geworden op: ma feb 07, 2005 19:08
Locatie: Dronten

Re: RE: Warmtewisselaar voor de olie

ma mei 02, 2005 22:31

Ik heb het idee dat het standaard op de 2L 16V's van de jaren '90 ook al gebruikt werd en dus nog steeds.
klopt, het zit er nog steeds op
__________
Alfa 156 1.9 JTD 16V 175 pk Squadra
Alfa Giulietta 2.0. 1984

supermaarten

RE: Warmtewisselaar voor de olie

ma mei 02, 2005 23:39

tja,

ik ga dat ding er lekker opzetten. als het niet teveel kost natuurlijk. lijkt me wel een leuk project, en er komt ook gelijk een olie temp. meter van vdo bij, die gaat op de tap die bovenop het blok zit. ik heb weer een weekendje wat te doen. hahahaaaa


Gebruikersavatar
roberto
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 965
Lid geworden op: di dec 28, 2004 08:19
Locatie: Hengelo Ov
Contacteer: Website

Re: RE: Warmtewisselaar voor de olie

di mei 03, 2005 08:07

De 2.0JTS motor bijvoorbeeld heeft standaard een koelvloeistof/olie warmtewisselaar.

Van de andere Alfa motoren weet ik het niet, maar neem aan dat hij nog op meerdere
types wordt gebruikt.
Zelfs een 1.4TS blokje heeft zo'n warmtewisselaar.
Nu: 33 1.7QV '89, 147 1.9JTDm 16v '08.
Gehad: 33 1.3 Junior '87, 33 1.7ie '91, 145 1.4TS '99, 75 1.8ie Imola '92, GTV6 '81, 156 SW 1.9JTD 8v '03, 147 1.9JTD 8v '06.

Gebruikersavatar
psillen
Guru
Guru
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:43
Locatie: Horn, L

Re: RE: Warmtewisselaar voor de olie

di mei 03, 2005 22:34

De 2.0JTS motor bijvoorbeeld heeft standaard een koelvloeistof/olie warmtewisselaar.

Van de andere Alfa motoren weet ik het niet, maar neem aan dat hij nog op meerdere
types wordt gebruikt.
Zelfs een 1.4TS blokje heeft zo'n warmtewisselaar.
En ik maar denken dat ik wat bijzonders had :blue_lol:
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

Gebruikersavatar
roberto
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 965
Lid geworden op: di dec 28, 2004 08:19
Locatie: Hengelo Ov
Contacteer: Website

Re: RE: Warmtewisselaar voor de olie

wo mei 04, 2005 10:24

En ik maar denken dat ik wat bijzonders had :blue_lol:
Ja, heb je ook. Maar eigenlijk rijdt iedereen hier in iets bijzonders. :wink:
Nu: 33 1.7QV '89, 147 1.9JTDm 16v '08.
Gehad: 33 1.3 Junior '87, 33 1.7ie '91, 145 1.4TS '99, 75 1.8ie Imola '92, GTV6 '81, 156 SW 1.9JTD 8v '03, 147 1.9JTD 8v '06.

Terug naar “Algemene Technische vragen”