Lijkt mij onzin. De warmtegeleiding in een alublok is zodanig dat de olie net zo snel met- als zonder warmtewisselaar opgewarmd wordt lijkt me.
Dergelijke dingen werden vroeger echter wel gebruikt als olie koeler, waarbij de olie zij extra hitte kon afstaan aan de koelvloeistof, maar was was ook geen onverdeeld succes.
Maar wie ben ik...

dit systeem werd jarenlang toegepast op de b.v alfa 164 3.0 V6. Als Alfa het toepast is het geen onzin
ik hou het op mijn 75 ook. Als de olie koud is wordt het verwarmd (koelvloeistof is sneller warm dan olie) en als het warm is wordt het weer gekoeld aangezien koelvleoistof niet boven de 100 graden komt. 2 voordelen dus!

Klopt, maar met een luchtgekoelde oliekoeler kun je de temperatuur van je olie nog verder "onderuittrekken" tot bv 85-90 graden.
En die huidige diesels hebben gewoon alles nodig om eerst een beetje op temperatuur te komen, want ze geven gewoon verrekte weinig warmte af. Een aantal merken heeft zelfs al een extra electrische kachel omdat de opwarmtijd van het interieur gewoon te lang is.