Gebruikersavatar
GT 75V6
Guru
Guru
Berichten: 1370
Lid geworden op: zo aug 05, 2007 13:37
Locatie: Arnhem

RE: Trilling 75 V6, update 8-2

zo feb 24, 2008 19:35

PU-bussen zijn ook meteen de oplossing voor het vage gevoel in het stuur rond de middenstand; het gaat allemaal wat directer sturen.
Huidig: GT 3.2 V6 24V Nero Kyalami (2005)
Gehad: Giulietta 1750 TBi QV TCT (2014) | Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

Gebruikersavatar
ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2235
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:25
Locatie: Nieuwerkerk zld.
Contacteer: Website

RE: Trilling 75 V6, update 8-2

zo feb 24, 2008 21:07

En dan bedoelen we de bussen van de achteras? Dus de 4 Watt busjes of het grote rubber in het midden?
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Gebruikersavatar
Dr.Agan
Full Member
Full Member
Berichten: 399
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:16
Locatie: Cheese City

Re: RE: Trilling 75 V6, update 8-2

zo feb 24, 2008 22:27

En dan bedoelen we de bussen van de achteras? Dus de 4 Watt busjes of het grote rubber in het midden?
Dat allemaal en centrale rubber in de dionas. Bij mij was de baksteun ook voor de helft gescheurd maar dat vervang je toch als je de centrale rubber vervangt.
Nu :
Alfa 159 1.9 Jtd Q-tronic te koop
Gehad:
Alfa 156 JTD 16v Berlina
Alfa 75 3.0. Qv
"Red Arrow"-not op G3 (zeg maar zweedse Lada)
Alfa 75 TS
Fiat Uno Turbo i.e. 1.4 (140 Pk's @1,0 bar; 160 Pk's @1,3 bar)
Fiat Uno Turbo i.e. Antiskid 1.3

spridget

RE: Trilling 75 V6, update 8-2

zo feb 24, 2008 22:36

iemand nog een idee wat de onbalans in de auto kan veroorzaken ? staartrubber van de motor niet lijkt me.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7075
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Trilling 75 V6, update 8-2

ma feb 25, 2008 00:15

Ik zou beginnen met er eens 4 wielen van een andere, goed rijdende auto op te schroeven. Hier sluit je dan alvast de wielen mee uit.

Langs een goede bandenboer rijde om de auto uit te laten lijnen kan ook veel aan het licht brengen.

Janken van het diff is slecht nieuws, heb ik ook gehad en resulteerde bij mij uiteindelijk in een paar missende tanden op het kroonwiel. :shock:

Komt het bonken niet van een van de aandrijfassen(tussen wiel en bak)? als er een homokineet kapot/slecht is gaat de as knoepen, krik de auto eens op en draai aan het wiel om te voelen of er een zwaar punt in zit.

Succes ermee!
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
GT 75V6
Guru
Guru
Berichten: 1370
Lid geworden op: zo aug 05, 2007 13:37
Locatie: Arnhem

Re: RE: Trilling 75 V6, update 8-2

ma feb 25, 2008 15:06

Bij mijn 75 V6 is getik hoorbaar onder het rijden, dit neemt toe naarmate het toerental toeneemt, en is meteen weg zodra je de koppeling intrapt. De cardanas is open gemaakt, waarna bleek dat de steunlager finaal doorgescheurd is. Waarschijnlijk is na de reparatie het getik afgelopen, en dat is mooi.

Alleen: de garage (Alfa-specialist, ex-dealer) kan nergens een nieuwe steunlager vinden, en tot die tijd heb ik mijn auto niet terug. :shock: :shock: :shock:
Onderdelen (nieuw!) inmiddels gevonden! 8)
Huidig: GT 3.2 V6 24V Nero Kyalami (2005)
Gehad: Giulietta 1750 TBi QV TCT (2014) | Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8969
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: RE: Trilling 75 V6, update 8-2

ma feb 25, 2008 15:40

Onderdelen (nieuw!) inmiddels gevonden! 8)
8)
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

spridget

Re: RE: Trilling 75 V6, update 8-2

ma feb 25, 2008 19:35

Komt het bonken niet van een van de aandrijfassen(tussen wiel en bak)? als er een homokineet kapot/slecht is gaat de as knoepen, krik de auto eens op en draai aan het wiel om te voelen of er een zwaar punt in zit.
Thanx voor de support ! ik zal morgen eerst eens de banden laten balanceren en kijken of er een slag in de velgen zit, en donderdag kan ie op de brug en zal ik de aandrijfassen checken !

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

RE: Trilling 75 V6, update 8-2

ma feb 25, 2008 20:57


spridget

RE: Trilling 75 V6, update 8-2

ma feb 25, 2008 21:32

oeps die ene foto ziet er wel heftig uit, maar mijn donuts zitten geen scheurtjes in !

spridget

RE: Trilling 75 V6, update 8-2

di feb 26, 2008 18:55

de 75 bij de bandenboer gebracht, beide achterwielen waren behoorlijk krom :oops: en één voorwiel een kleine slag .. dus die gaan naar een andere bandenboer om weer recht te worden gemaakt.

Dan blijf ik nog met het gebonk zitten , erg vervelend als je in de 1 of 2 langzaam rijd en dan een beetje gasgeeft schok schok , en dat terwijl de motor zo soepeltjes is. Volgens pa kwam het geluid echt uit het gedeelte van de koppeling, maar ik zal de aandrijfassen en homokoneet nog checken!

De v6 ligt super op de weg maar af en toe geeft de kont een vaag gevoel (lastig uit te leggen maar het alsof de boel los zit / verschuift ) Alleen de stabi rubber kunnen dit toch niet veroorzaken ?

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4468
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: Trilling 75 V6, update 8-2

di feb 26, 2008 19:05

Gokje, de 75 is verlaagd en de wattstangen en evenaar zijn niet gelost tijdens het verlagen. (als dat uberhaupt zin heeft, als de boel niet vastgerot zit in de originele stand)
Gevolg rubbers geven na verlagen binnen no time de geest agv continue onder spanning gemonteerd zitten.
Een nieuwe setjes rubbers voor wattstangen en evenaar doet waarschijnlijk wonderen. Gewoon origineel. Is prima mits in goede staat.
Zou ook nog centrale rubber voor in de dion kunnen zijn maar kijk eerst maar naar je wattstangen en evenaar, veel minder werk.
Van achterstabi rubbers krijgt tie niet dweilen achter.

Mzzl,
DJ

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4468
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: Trilling 75 V6, update 8-2

di feb 26, 2008 19:07

Mmmm maar dit was toch eigenlijk een topic van Maarten over trilling in cardanas???

Mzzl,
DJ

spridget

Re: RE: Trilling 75 V6, update 8-2

di feb 26, 2008 19:11

Gokje, de 75 is verlaagd en de wattstangen en evenaar zijn niet gelost tijdens het verlagen.
yep verlaagd , in de dion as zit trouwens een dikk nylon exemplaar , maar het zou me niet verbazen als ze de wattstangen niet losgemaakt hebben ! ligt eigenlijk wel in de lijn der verwachtingen

( die alfa zaak waar ze teveel haagse hopjes eten nog "workshops" moeten volgen)

trouwens, 2 problemen in 1 topic oplossen gaat toch prima .. :D

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4468
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: Trilling 75 V6, update 8-2

di feb 26, 2008 19:25

Een nylon bus voorin de dionas en de wattstangen zijn nog origineel? :shock:
Dat is dubbel fout.
Je moet niet eerst alleen de voorste bevestinging van dedion stijf maken en achter niet. Geeft vervelend gedrag in de bocht. Uitspoor agv de belasting die erop komt, achterbevestiging vervormt en voor niet. Effect als knikbesturing van een shovel.
Niet bevoorderlijk voor je wegligging.
Je kan het voorste rubber niet v/v voor nylonbus. Moet kunnen scharnieren met inveren van de auto. Dus of origineel rubber of een uniball. Nylonbus voorin dion is gewoon verkeerd.
Weet je wel zeker dat er een nylonbus inzit? Kan het me nauwelijks voorstellen.

Gr,
DJ

Terug naar “Algemene Technische vragen”