_Pieter_
Guru
Guru

RE: Alfetta GTV racetool

za feb 02, 2008 23:17

Zo, vandaag weer een paar uurtjes gemaakt.
Eerst op de sloop een zak vol clipjes gescoord, en alle stuiterende slangen en kabels vastgezet.
Ziet er al een stuk netter uit.

Vervolgens begonnen aan de tank.
Eerst leeggeheveld, was ik al aan begonnen maar moest nu toch maar een extra jerrycan kopen.
40 liter peut eruit, en dan is loshalen een eitje. Wel moet de achterdemper los.

Afbeelding

En daar ligt ie dan. Heb m hierna geschuurd, want hij krijgt een laagje verf.

Onder de auto was het weer lachen, klassieke GTV roestgaten.
De sleuven naast de kofferbakbodem zijn echte vergaarbakken van allerlei meuk.
Er kwam bij het leeghalen naast heleboel roest, plamuur en vuil ook een sleuteltje 7 mee :D
Altijd handig, eentje extra als je je achterremmen ontlucht.
Nou weet ik ook waar alles blijft wat daar in dondert.

Afbeelding

Ook de naad van de achterplaat is redelijk kaasje, dat was van buitenaf al goed te zien:

Afbeelding

Maar dit zijn de weinige plekken waar de GTV roest vertoont.
Er is daar waar het uitmaakt al reeds gerepareerd.
Het enige wat op termijn wat aandacht verdient, is de linker koker bij de achterste kriksteun.

Wat je hier op deze foto's ziet is reeds geschuurd en geschilderd in zwarte lak vermengd met Owatrol.

Toen de tankvlotter gedemonteerd. Alhier de vlotter en pickup, een beetje onscherp maar het idee is duidelijk:

Afbeelding

Het was allemaal brandschoon, ook het gaasje. Heb wel het gaasje wat opgeschoven, want dat zat strak op het uiteinde van de buis.
Er hoort een beetje naar voren te zitten, zodat de rest van het gaasje ook meedoet als filter.
Gelijk even de buis met de compressor doorgespoten, maar was helemaal schoon.

De tank staat nu uit te dampen, als ie droog is dan maak ik m van binnen schoon (eerst met de compressor, dan 'nat') en krijgt ie een likje verf.
De hoeveelheid troep in de tank viel me alles mee.

De plek voor de benzinepomp wordt nog even puzzelen. De enige plek onder de auto, zou zijn op de dwarstraverse tussen de wattstangen.
Dan moet ie stijf in de hoek, anders krijgt ie een wattstang tegen zich aan.
Het vervelende is , dat dat geen beschut plekje is. Dus wellicht dat ik m toch maar in het hoekje van de kofferbak monteer.

Wordt vervolgd!

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

_Pieter_
Guru
Guru

za feb 02, 2008 23:33

Nieuwe gordels zijn ook binnen, ze komen ter vervanging van mijn Schroth gordels die in 2005 waren verlopen.

Afbeelding

De rode Schroth gordels verhuizen naar de bijrijdersplaats.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

_Pieter_
Guru
Guru

do feb 07, 2008 11:42

Gisteren zijn de Facet pomp, opschroeffilter, aansluitingen en staalomvlochten benzineslang gearriveerd.
Door de lengte van de pomp met voorloopfilter samen komt uit op 20 cm, dus montage onder de auto gaat niet lukken.
Er is geen mooi beschut plekje beschikbaar dat groot genoeg is.

Plan is nu op de pomp op de kofferbakbodem te monteren achter de rugleuningplaat. De ingaande kant links richting de tank, uitgaande kant rechts. De huidige van links naar rechts lopende benzineslang in de passagiersruimte komt te vervallen, deze loopt dan als het ware in de kofferbak. Rechts komt een doorvoer door de rugleuningplaat waarna de slang op de bestaande stalen leiding wordt aangesloten die onder de auto door gaat.

Voorin wordt het erg netjes, vanaf de stalen leiding komt een slang rechtstreeks op de drukregelaar, waaruit de slang naar de carbs loopt. Alle slangen voorin wordt uiteraard ook vervangen met de staalomvlochten slang.

Voor de electra 'leen' ik tijdelijk de aansluiting van de achterruitverwarming, deze heeft zijn eigen schakelaar in het dashboard en is handig dichtbij. Daar komt natuurlijk zsm een aparte draad voor, contactgeschakeld en met een extra schakelaar op het console, zodat ik de pomp uit kan zetten terwijl het contact aan is.

Vraagje, moet ik nog iets checken met benzinedruk als het straks allemaal is ingebouwd? Is die drukregelaar instelbaar?

Jullie tips hierover zijn van harte welkom!

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

bralfa
Guru
Guru
Contacteer: Website

do feb 07, 2008 12:01

Drukregelaar is instelbaar middels de schroef midden bovenop het filterhuis.
Shut up and ride!

_Pieter_
Guru
Guru

Re: RE: Alfetta GTV racetool

do feb 07, 2008 12:38

Drukregelaar is instelbaar middels de schroef midden bovenop het filterhuis.
Ik neem aan dat om de druk af te stellen, je er een drukmeter tussen moet hangen en dan moet gaan draaien aan de stelschroef. Klopt neem ik aan?

Welke waarde moet ik dan hebben voor mijn carbs?

Ik neem aan dat ik wel iets moet verstellen, aangezien ik van een slecht werkende mechanische pomp overstap naar een goed werkende electrische.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

_Pieter_
Guru
Guru

di feb 12, 2008 11:25

Deze week er weer stevig tegenaan om de GTV weer eens rijdend te krijgen.

Naast het opruimen van de losse spullen vanwege de verhuizing van de loods, ook nog wat aan de GTV gedaan.

Eerst de tank van binnen lichtjes geschuurd, de streepjes roest ietsjes gefatsoeneerd dmv een schuurpapiertje op een stok. Uitgeblazen met perslucht, en daarna gespoeld met wasbenzine.
De vlotter weer in de tank gezet, vlotterstang ietsjes bijgebogen, deze gaf altijd te laag aan, volle tank was 3/4 op de meter. Het zal nu wel ietsjes beter zijn.
Omdat de tank eraf was, kon ik nog over het gat in de kofferbakbodem een klein blikken plaatje vastpoppen waarop ik van de TC een aanmerking kreeg. Van dit plaatje ook de rand netjes omhoog gebogen en er een slang op geschoven, dus dat zit nu wel goed.

Vervolgens de tank weer onder de auto gehangen.

Ook een stukje van 15cm stalen benzineleiding uit een DAFje mogen zagen voor mijn schutborddoorvoeren, dus dat is ook geregeld!

Tevens onder de auto bezig geweest met de bestaande benzineleiding. Op dit moment komt de leiding net voor de achterbankplaat (bij gebrek aan een beter woord) naar binnen, dus rechts achter de passagiersruimte in. Daar wil ik m helemaal niet hebben, dus heb ik m teruggebogen (zat een vervelende knik in die er nu ook uit is) en onder de auto gebracht. Mijn plan is om m net na de achterbankplaat, dus in de kofferbak, naar binnen te laten komen. Het wordt nog even puzzelen, maar dit is zeker een mooiere oplossing dan de huidige situatie waar de slang door de passagiersruimte loopt, met 2x een schutborddoorvoer waar er maar 1 nodig is.

Hier ga ik volgende keer mee door.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

_Pieter_
Guru
Guru

do feb 14, 2008 13:49

Zo, gisteravond had ik weer even tijd.
Naast het opruimen van wat losse spullen, weer door met de GTV.

Alhier het apparaatje wat mijn startproblemen voor altijd zal moeten gaan verhelpen:

Afbeelding

Vraagje: Is het normaal dat je de aansluitingen er niet geheel in kan draaien?

En ook doorgegaan met het aanleggen van de benzineleidingen.
De leiding richting motor is al helemaal klaar en aangesloten.
De leiding vanaf de tank is ook bijna klaar.
Beide lopen nu volledig "out of harms way" onder de auto, dus zo veel mogelijk weg van uitlaat, remmen en de ophanging.
Ik heb al gemerkt dat stukken rubber en stenen flink rondvliegen onder de auto, dus wel belangrijk om deze leiding goed weg te stoppen.
Voordat ik met dit klusje begon, was met name de route van de slang uit de tank nogal precair, vlak langs de remklauwen en niet echt vastgezet zo tussen de ophanging door.

Zie hier de huidige setup:

Afbeelding

Waar ik nog mee zit, is hoe de pomp te plaatsen: Optie 1 of optie 2.
Volgens de instructies van Facet, moet de pomp zo laag mogelijk ten opzichte van de tank, en verticaal met de inlaatzijde onder.
Aangezien onder de auto er echt geen beschutte plek is waar de pomp zou passen, is de kofferbak het enige wat overblijft.

Optie 1 is goed wat betreft hoogte t.o.v. de tank (mag max 12 inch zijn) maar dan is de pomp niet verticaal geplaatst en de uitlaat niet hoger dan de inlaat (dit is voor onluchten. Sterker nog, de pomp is dan het hoogste punt in het systeem, dat zal evt ontluchten niet makkelijker maken. Nadeel is ook dat ik weer 2 gaatjes extra in de bodem moet boren.

Optie 2 is goed wat betreft montagepositie (bijna verticaal), maar weer minder qua hoogte vanaf de tank. Het ingeschroefde voorloopfilter (verplicht) maakt dat de pomp nog eens hoger op de rugleuningplaat moet.

Alles in afweging genomen, lijkt mij optie 2 het beste. Wat denken jullie? Graag jullie advies!

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do feb 14, 2008 15:18

Aangezien onder de auto er echt geen beschutte plek is waar de pomp zou passen, is de kofferbak het enige wat overblijft.
in de reservewielbak??
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

_Pieter_
Guru
Guru

do feb 14, 2008 17:50

in de reservewielbak??
Is een :idea: , ga ik naar kijken. Dan hangt ie idd op het niveau van de tank, kan niet mooier.
Maar ik ben bang dat ik m daar niet 'verticaal' kan monteren ivm de totale lengte van de pomp met filter. De slang moet dan ook binnendoor de kofferbak oversteken, onder de auto gaat niet vanwege de bakplaat (aka uitlaat) waar de slang dan vlak bovenlangs moet.

:idea: Maar met een universeel filter ipv het inschroeffilter past het wel! Laat ik nou net 2 van die ingaande pijpjes besteld hebben, zodat ik er een ander filtertje voor kan zetten :D

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Theo Romeo
Advanced Member
Advanced Member

do feb 14, 2008 18:16

in de reservewielbak??
Is een :idea: , ga ik naar kijken. Dan hangt ie idd op het niveau van de tank, kan niet mooier.
Maar ik ben bang dat ik m daar niet 'verticaal' kan monteren ivm de totale lengte van de pomp met filter. De slang moet dan ook binnendoor de kofferbak oversteken, onder de auto gaat niet vanwege de bakplaat (aka uitlaat) waar de slang dan vlak bovenlangs moet.

:idea: Maar met een universeel filter ipv het inschroeffilter past het wel! Laat ik nou net 2 van die ingaande pijpjes besteld hebben, zodat ik er een ander filtertje voor kan zetten :D

Groeten, Pieter
Pieter,

Ik neem aan dat je gewapende benzineslang gebruikt voor de racer? Kost niet veel meer en is wel zo veilig.
Theo Romeo
Afbeelding

_Pieter_
Guru
Guru

vr feb 15, 2008 09:16

@vV: Dank voor de tip!
@Theo: Ja, staalomvlochten slang, is idd amper duurder dan "gewone" slang. Het is niet het echte kick-ass racespul, maar dat hoeft in de SI ook niet.

En hier is tie dan, het paste gewoon met het originele voorloopfilter:

Afbeelding

Closeup:

Afbeelding

Nu nog in de motorruimte de slangen vervangen, benzine in de tank (hopen dat ie niet lekt) even een draadje aan de pomp vanaf de achterruitverwarming en eens kijken of dit bakkie nu eens lopen wil.

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

bralfa
Guru
Guru
Contacteer: Website

vr feb 15, 2008 09:54

Ik neem aan dat je die slang nog wel vast legt met een paar klemmetjes???

Het is trouwens best tricky om een gewapende slang met gewone slangklemmen vast te zetten ivm schuiven van de wapening tov de slang zeker omdat je op de pijpjes geen trompje gemaakt hebt.
Shut up and ride!

_Pieter_
Guru
Guru

vr feb 15, 2008 13:45

@Bralfa, thanks voor het meedenken!
Ik neem aan dat je die slang nog wel vast legt met een paar klemmetjes???
Ja, dit zit wel in de planning. Ivm de doorvoeren kan de slang niet over te hele lengte plat op de kofferbakvloer, maar wel komen er gericht een paar klemmetjes om het geheel op zijn plek te houden.
Het is trouwens best tricky om een gewapende slang met gewone slangklemmen vast te zetten ivm schuiven van de wapening tov de slang zeker omdat je op de pijpjes geen trompje gemaakt hebt.
Daar heb je een punt, de wapening zit idd vrij los over de slang heen. Maar de maten zijn zo dat ik de slang zeer veel weerstand had over de pijp, en ze zitten er allemaal zo'n 3cm in. Dat zou toch voldoende moeten zijn.

Ik heb overigens geen tool waarmee je trompjes (dat zijn toch die dikke randjes) maakt op pijp, bestaat dat?

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

_Pieter_
Guru
Guru

za feb 16, 2008 21:02

Zo, vandaag weer eens wat gedaan.
Klemmetjes op de slang in de kofferbak gezet, uitlaat er weer onder gezet.
Ook alle benzineslang in de motorruimte vervangen.
Draadje gemaakt van de achterruitverwarming naar de benzinepomp.
Tank weer volgegooid.

Eerst de pomp getest, het lukte m niet om goed aan te zuigen in eerste instantie.
Ik heb m dus even 'aangemoedigd' door zelf even als pomp te fungeren. Lekker die damp in je longen :blue_cool:

Afijn, dat werkte goed, hierna maakte de pomp minder herrie en minder slagen, en pompte de benzine mooi naar voren.
Omdat ik niet meer aan aannames doe, de toevoerslang van de carbs even losgetrokken, pomp en en het bakje zat echt heel snel vol. Dus dat werkte.

Dus maar eens starten: Weinig resultaat.

Vervolgens met startkabels van andere auto (mijn accu is wat zwak) en veel draaien aan de verdeler een hoop geprobeerd.
Echter lijkt er ten opzichte van hiervoor (geen benzine) niet veel veranderd tov hoe ie liep op starthulpspray.

Zodra ik de onsteking flink (30 graden) eerder zet dan hoe ie stond, is er heel veel leven in de brouwerij, en wil ie een paar seconden lopen terwijl ik de accelleratiesproeiers pomp. Maar het ontstekingslampje gaat niet uit, en de terugslagen zijn niet mis! Het luchtfilter moest op zijn plek, want een paar keer echt een flinke knal.
De motor pakt ook niet op.
Wel wordt na een tijdje zo klooien, de uitlaat gelijkmatig warm (alle 4 pijpjes), de bougies warm en amper nat (alle 4), en is er duidelijk uitlaatgas te ruiken.
Bij het verminderen van de vervroeging worden de ontstekingen minder en minder. Als ik m terug zet waar ie stond, is de motor praktisch dood, op een enkel plofje na.

Wat kan het zijn?

1. Verstopte stationairsproeiers?
2. Ontstekingsvolgorde? Staat nu 1-3-4-2
3. Vonk niet voldoende sterk, waardoor ie wegvalt onder compressie, maar het wel doet bij enorme voorontsteking (compressie nog weg? En ja, wat is hier dan de oorzaak van?
4. Electronisch moduul stuk? Bobine heb ik verwisseld met zelfde type Bosch, geen resultaat
5. Draadjes die op de ontsteking zitten omgedraaid?
6. Benzinedruk verkeerd?
7. Onsteking intern defect? Vervroeging, doorslaan, etc?

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo feb 17, 2008 00:59

Als je de motor op BDP zet ( en de nokken naar buiten) wijst de rotor van de ontsteking dan wel naar de aansluiting van de bougiekabel die op cil 1 zit aangesloten? :oops:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Terug naar “Racen - Technisch”