delahayenator

RE: geen bougievonk

do feb 14, 2008 18:06

uiteindelijk lijkt t probleem te worden veroorzaakt doordat t motorblok slecht massa contact heeft :oops: Ik ga vanavond weer aan de klus. nogmaals iedereen bedankt voor het meedenken!

delahayenator

vr feb 15, 2008 17:03

:? :? :? Nog steeds geen vonk :evil:

Inmiddels geplaatst:
nieuwe 123 ignition verdeler
nieuwe bobine
volgeladen accu
Inmiddels gemeten:
accu :14,2V
massa op motorblok 14,1V (pluspool van accu)
massa op verdelerhuis: 14,1V (pluspool van accu)
+ draad naar bobine met massa gemeten aan chassis: 14,2V met contactslot ingeschakeld
Wat zie ik over het hoofd, ik ben een beetje door de mogelijkheden heen.
De verdeler is ingesteld op het 2 liter blok, de rotor op het bdp wijst naar de pool voor cilinder 1, (het controle-led is dan duidelijk zichtbaar door het gat, en brandt)
Heb voor de zekerheid nog een extra massa-draad aan het verdelerhuis gemaakt
De bobine krijgt spanning en is nieuw

Het probleem trad op toen ik de wagen van een aanhanger had gereden, en even had gekeerd, wat gas gaf en stevig optrok, daarna weer in zn achteruit en het parkeervak in wilde draaien. Opeens hield ie er mee op, en is sindsdien nooit meer aangeslagen. Alles klonk verder gezond, geen olie in t water en vice versa, geen geratel. de startmotor draait de motor rond, en de carburateurs krijgen benzine, want t loopt t filterhuis in na een paar keer starten, maar hij doet nada.
Ik kan nog de kabel van de bobine naar de verdeler meten, maar die had ik niet lang daarvoor vervangen, dus t lijkt me sterk, alle bougiekabels, en de bougies zijn toen ook vervangen.

Ik heb nog steeds de indruk dat er iets heel eenvoudigs los is geraakt of kapot gegaan, maar ik zou echt niet weten wat.

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr feb 15, 2008 17:40

Even voor de zekerheid: heb je ECHT geen vonk, of denk je dat?
Heb je al 1 bougiekabel bijna tegen het blok gelegd, terwijlje start. En zie je dan geen vonken?

Ik bedoel, kan het ook zijn, dat de ontsteking helemaal verkeerd staat en daarom niet start? (of zijn de bougies inmiddels veel te vet geworden?)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

delahayenator

vr feb 15, 2008 18:00

inderdaad denk ik dat ik geen vonk heb, ik ga t straks even proberen, heb er niet aan gedacht op die manier de bougie even te elimineren. tnkx
verder staat de verdeler wel goed, op het bdp gezet, rotor staat dan in goeie stand, kan eigenlijk niet echt missen met die controle led, en de stand klopt met de pool in het kapje

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

vr feb 15, 2008 18:05

Draait de verdeler/rotor ook bij startende motor?

delahayenator

vr feb 15, 2008 18:28

ja, die draait, heb ik gecontroleerd bij de motor op het bdp draaien, de verdeler zit goed in het gat gedrukt en sluit met de rand mooi aan op het borgplaatje.

delahayenator

za feb 16, 2008 22:38

grrr, hij doet t nog niet, inmiddels ook nog nieuwe bougiekabels en bougies gehaald, dus nu echt een compleet vernieuwde ontsteking, en niks geen vonkje, wat kan t nu nog zijn? ik begin lichte neigingen te krijgen t ding t kanaal in te rijden

GTV Boy
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: geen bougievonk

za feb 16, 2008 22:46

grrr, hij doet t nog niet, inmiddels ook nog nieuwe bougiekabels en bougies gehaald, dus nu echt een compleet vernieuwde ontsteking, en niks geen vonkje, wat kan t nu nog zijn? ik begin lichte neigingen te krijgen t ding t kanaal in te rijden
Moet je wel eerst een vonk hebben.. :roll:
156 Sportwagon , 2003.
GTV 2.0 met Twinspark techniek, 1986.

delahayenator

zo feb 17, 2008 00:17

ja anders moet ik m nog gaan duwen ook, daar begin ik al helemaal niet aan :evil:

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

zo feb 17, 2008 02:56

Zet nu eens gewoon voeding op je ontsteking - dan heb je wel vonk - komop....binnen 15 minuten aan de praat met dat vernieuwde spul, vanaf daar terug redeneren - kom je zo bij de oorzaak! :wink:
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

delahayenator

zo feb 17, 2008 10:11

@Tom: dat is natuurlijk wel een briljant plan, dan kan ik m in ieder geval t kanaal in rijden zonder te hoeven duwen, thnx man :lol:

delahayenator

zo feb 17, 2008 14:11

ik heb de plus van de accu rechtstreeks op de bobine gezet, en geprobeerd te starten maar hij doet niet vonken. Daarna maar weer loggehaald. Kan het zo zijn dat ie met een volle accu en een defecte dynamo ook niet vonkt

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo feb 17, 2008 14:29

nee... Moet gewoon vonken als de accu vol zit, hoogstens wat zwakker omdat de startmotor veel amperes trekt.

Even een vraagje over de verdelerkap... Zit het stiftje dat op de rotor hoort te drukken er nog wel in :oops: ? Die van de middelste aansluiting bedoel ik dan, moet een stiftje in zitten dat op de rotor drukt in het midden. Is er bij mij ook een keer uitgevallen. :(

Sluit anders eens een lampje aan op de + en - van de bobine, deze zou moeten knipperen bij starten, als dat niet gebeurt zit het probleem in het laagspanningsgedeelte. als het wel knippert is er iets mis met het hoogspanningsgedeelte.

Succes met zoeken...
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

delahayenator

zo feb 17, 2008 16:55

ik heb het lampjes expiriment even uitgevoerd: als ik het contact inschakel gaat de lamp branden, als ik dan start, en de startmotor draait rond blijft de lamp gewoon branden, hij gaat niet knipperen ofzo. de lamp gaat weer uit als ik het contact weer afzet.

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo feb 17, 2008 17:35

Het probleem zit hem in je laagspanningsgedeelte dan...

Ik weet helaas niet hoe zo'n Pertronix oid werkt dus daar kan ik niks zinnigs over zeggen maar daar zal waarschijnlijk het probleem in zitten.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Terug naar “Algemene Technische vragen”