Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8947
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: conversie 116 -> 105 demontage oude blok

vr jan 18, 2008 20:09

Blauwe Loctite, #243 8)
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: conversie 116 -> 105 BDP en vliegwiel

vr jan 18, 2008 21:38

Krukaskeerring moet er wel strak ingaan hoor Eric!

Zomaar eruit is later ellende.


@ Yuri: handig zo'n loctite Prittstift :wink:
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Gebruikersavatar
Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 781
Lid geworden op: wo mar 30, 2005 22:09
Locatie: Arese, vlakbij Breda ;-)

RE: conversie 116 -> 105 BDP en vliegwiel

za jan 19, 2008 18:48

Vanmorgen bij Bo Rent samen met Ciclista een werkplaatskraan opgehaald en na het losnemen van de laatste hindernis (stuurstang kogel) het blok eruit getakeld.
Dat was zo gebeurd.
Meteen de bak eraf getrokken en de kop verwijderd.
Het oude blok is naar Juultje gegaan en daar heb ik meteen mijn koppelingsplaat en drukgroep even laten beoordelen. Gewoon terugzetten was de conclusie.
Vertrokken met gereedschap om klepveren te verwijderen. Ik moest namelijk nog de klepseals vervangen door betere kwaliteit.
En meteen een 123 Ignition, oliefilter en harmonicahoes voor V-pook meegenomen.

Thuisgekomen het oliefilter erop gezet net als mijn oude FISPA benzinepomp en ook de 123 Ignition gemonteerd. Ziet er strak uit.
Zo'n 123 Ignition heeft een 10-tal curves die te kiezen zijn. Ook een voor Nord moteren met HC zuigers en snelle nokkenassen. Ideaal dus.
Daarna de klepseals vervangen en de kop schoongemaakt.Tevens de oliedrukzender overgezet.
Kon het niet laten en heb de kop toch maar meteen op het blok gezet. Goed gelet op de rubberen ringetjes voor de olieafdichting.
De kopbouten nog aantrekken op koppel en de kleppen op tijd zetten.
Mag niet moeilijk meer zijn nu het BDP bekend is en de nokken van inlaat en uitlaat naar buiten wijzen.

Dat wordt morgen, net als het weghalen van de ongelofelijke vette troep aan carburateur zijde. Dan ook weer foto's.

Eric
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

Gebruikersavatar
ciclista
Guru
Guru
Berichten: 1265
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:59
Locatie: Roosendaal

RE: conversie 116 -> 105 motor verwijderen en verdere op

zo jan 20, 2008 16:14

Dinsdag erin hangen?
'74 2000GTV foto '69 1750GTV foto

Gebruikersavatar
Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 781
Lid geworden op: wo mar 30, 2005 22:09
Locatie: Arese, vlakbij Breda ;-)

RE: conversie 116 -> 105 motor verwijderen en verdere op

zo jan 20, 2008 21:13

Cic, nou als jij kunt dan zou het nog deze week (dinsdag/woensdag avond) kunnen.
Moet ik morgen wel vreselijk aan de bak om de motorruimte schoon te krijgen.

Vandaag de kop op moment aangetrokken, de distributieketting om de tandwielen heen gelegd en de nokkenastiming exact gezet.
Kleppendeksel erop.
Beide motorsteunen schoongemaakt en beoordeeld. Gespoten en terug gemonteerd.
Toch maar gekozen om de originele ventilator terug te plaatsen. Een electrische komt later nog wel.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Het koppelingshuis losgemaakt van de bak en allebei schoon gemaakt. Ook de gaffel en het druklager.
Morgen de keerring in het koppelingshuis vervangen. Was binnen toch wel een vette boel.
De bak laat ik verder ongemoeid.

Afbeelding

Afbeelding

De originele startmotor is een korte dikke. Die heb ik getest met een accu en lijkt goed, was ook gewoon goed een paar maanden geleden.
Ik heb echter ook een langere dunne van het 116 blok (Alfa90). Ook deze is goed.
Ik heb weleens gelezen dat die laatste wat sterker is en dat zou voor een HC blok beter zijn.
Ik wil dus de 116 startmotor monteren.





Eric
Laatst gewijzigd door Bertonebianco op zo jan 20, 2008 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

Gebruikersavatar
MiaGiulia
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 770
Lid geworden op: do jan 06, 2005 12:15
Locatie: Eefde

RE: conversie 116 -> 105 motor verwijderen en verdere op

zo jan 20, 2008 21:17

Fraaie registratie van je werkzaamheden, en ziet er allemaal erg goed uit. Wat is eigenlijk de reden dat je dit blok opgebouwd hebt? Wat is er aan de hand of gebeurd met het blok wat in de Bert zat?
Arthur
GT 1300 Junior '67
Nuova Super 1.3 Twin Spark '77
166 TS "Pekel racer"

Gebruikersavatar
Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 781
Lid geworden op: wo mar 30, 2005 22:09
Locatie: Arese, vlakbij Breda ;-)

RE: conversie 116 -> 105 motor verwijderen en verdere op

zo jan 20, 2008 21:29

Ben een electrotechnicus maar wel met mechanische interesse.
Ik wilde al heel lang een keer een eigen blok opbouwen met HC zuigers en wat meer vermogen.
Mijn eigen blok was goed op een dip in het toerengebied tussen 2000 en 3000 toeren.
Daar heb ik alle specialisten van nederland al naar laten kijken en veel geld aan uitgegeven maar niemand had de oplossing.
Toen ik een blok bij Frankalfa te koop zag dacht ik waarom ook niet gewoon zelf een keer doen.

Het is reuze leuk en leerzaam (en niet moeilijk vind ik) en alles gaat door je eigen handen en brein.
Moet enorme voldoening geven als straks alles weer is ingebouwd en goed draait.


Eric
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

Gebruikersavatar
GiuliaReis
Full Member
Full Member
Berichten: 488
Lid geworden op: do sep 14, 2006 20:32
Locatie: Oirschot

RE: conversie 116 -> 105 motor verwijderen en verdere op

ma jan 21, 2008 19:10

:thumbs:
Thoughts of an idle mind

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4444
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: conversie 116 -> 105 motor verwijderen en verdere op

ma jan 21, 2008 22:15

Ik zie dat je een bak en koppelingshuis hebt met open schakelstangen. Zo krijg je gegarandeerd weer vette bende in koppelingshuis. Olie die langs de schakelstangen komt.
Als de boel nu toch los ligt waarom niet gelijk de schakelstangen in korten en dicht koppelingshuis monteren (waarbij je de kopse kant van de schakelstangen niet meer ziet)

Gr,
DJ

Gebruikersavatar
Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 781
Lid geworden op: wo mar 30, 2005 22:09
Locatie: Arese, vlakbij Breda ;-)

RE: conversie 116 -> 105 motor verwijderen en verdere op

ma jan 21, 2008 22:43

DJ bedankt voor je tip. Ik laat het zo omdat ik de bak niet meer open wil maken maar zal het zeker de volgende keer meenemen.
Vanavond vliegwiel opnieuw vastgezet, nu met blauwe loctite en daarna de drukgroep met koppelingsplaat gemonteerd en op koppel aangetrokken

Afbeelding

Het koppelingshuis is ook weer schoon

Afbeelding

Daarna gaan poetsen, wat een werk. Dinitrolcoating met daarover olie en zand.
Komt wel goed.

Afbeelding

Afbeelding

De linkerzijde is deels af

Afbeelding

gelukkig komt er alleen maar lak onder vandaan en is alles wat ik nu zie in zeer goede staat.


Eric
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2286
Lid geworden op: do sep 08, 2005 15:02

RE: conversie 116 -> 105 motor verwijderen en verdere op

ma jan 21, 2008 23:46

Ziet er allemaal goed uit.

Wat je nu ook kan doen is je stuurhuisje reviseren? Dingen zijn altijd zo lek als een mandje, en nieuwe lagers ed erin is wel lekkah, toch?

Anders zo moeilijk bij te komen... :wink:

Gebruikersavatar
roel
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 763
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:18
Locatie: Meppel
Contacteer: Website

Re: RE: conversie 116 -> 105 motor verwijderen en verder

di jan 22, 2008 07:02

Ik zie dat je een bak en koppelingshuis hebt met open schakelstangen. Zo krijg je gegarandeerd weer vette bende in koppelingshuis. Olie die langs de schakelstangen komt.
Als de boel nu toch los ligt waarom niet gelijk de schakelstangen in korten en dicht koppelingshuis monteren (waarbij je de kopse kant van de schakelstangen niet meer ziet)

Gr,
DJ
Eentje zal er altijd open moeten blijven i.v.m. bediening achteruitrijlicht toch?
http://www.1750gtv.com
SCARB nr. 03894
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4444
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: conversie 116 -> 105 motor verwijderen en verdere op

di jan 22, 2008 07:51

@Eric: inkorten hoeft de bak niet voor open. Alleen koppelingshuis eraf.
@Roel: het andere type koppelingshuis heeft een gat met schroefdraad tpv van de schakelstang 5/achteruit. Je moet dan ook geschroede achteruit rij schakelaargebruiken.
Bij inkorten van de betreffende schakelstang dus wel ff goed meter dat je hem niet te kort maakt.........

Mzzl,
DJ

Gebruikersavatar
Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 781
Lid geworden op: wo mar 30, 2005 22:09
Locatie: Arese, vlakbij Breda ;-)

RE: conversie 116 -> 105 probleem met v-bak

di jan 22, 2008 21:31

Nieuwe keerring ontvangen per post en gemonteerd. Koppelingshuis tegen de bak geschroefd met vloeibare pakking en weer gevuld.
Daarna druklager en gaffel gemonteerd.

Bak in de takel en tegen de motor aangeschoven, bouten aangetrokken.
Ging goed alleen het laatste stukje wat zwaarder.
Toch maar even geprobeerd of alles nog rond te draaien was. NOT!
Bak eraf en een paar zaken opgemeten.
Nu blijkt dat het gat voor de bronzen bus in de krukas niet diep genoeg is. Ik mis 2 mm diepte.
Verder nog wat gepoetst.

Morgen dus 2 mm afslijpen van de ingaande as, lijkt me de enige oplossing.
En daarna toch in de Bert lepelen.


Eric
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: conversie 116 -> 105 motor verwijderen en verdere op

di jan 22, 2008 22:33

doen, lukt, kan. Niet de schoonheidsprijs, maar gewoon doen!
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Terug naar “Projecten”