Gebruikersavatar
GiuliaReis
Full Member
Full Member
Berichten: 488
Lid geworden op: do sep 14, 2006 20:32
Locatie: Oirschot

Re: RE: conversie 116 -> 105 problemen met carter

wo jan 09, 2008 01:03

Barend had nog een diep carterpannetje liggen en dat heb ik opgehaald en gepast.
Waar komt deze dan vandaan 1300/1600/2000 105/116 serie?

Ga je over dit onderwerp nog een samenvatting schrijven of misschien een mooi artikel voor het kb :idea:
Thoughts of an idle mind

Gebruikersavatar
Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 781
Lid geworden op: wo mar 30, 2005 22:09
Locatie: Arese, vlakbij Breda ;-)

RE: conversie 116 -> 105 carterprobleem opgelost

wo jan 09, 2008 08:12

Als ik het goed begrijp heb ik nu een " normale" carterpan en past dus ook de verbeterde Spider oliepomp.
Het eerdere pannetje was waarschijnlijk van een vroege 1300TI (volgens Dre)


Artikel voor KB wil ik wel over denken. Vraag me alleen af of het interessant genoeg is



Eric
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

Re: RE: conversie 116 -> 105 carterprobleem opgelost

wo jan 09, 2008 09:37

Artikel voor KB wil ik wel over denken. Vraag me alleen af of het interessant genoeg is
Ja
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Gebruikersavatar
Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 781
Lid geworden op: wo mar 30, 2005 22:09
Locatie: Arese, vlakbij Breda ;-)

RE: conversie 116 -> 105 carterprobleem opgelost

wo jan 09, 2008 11:07

Da's duidelijk ;-)


Eric
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

Re: RE: conversie 116 -> 105 carterprobleem opgelost

wo jan 09, 2008 11:10

Da's duidelijk ;-)
Bij mij staat sinds vorige week een TS blokje te wachten op ombouw dus volg ik dit topic met grote intresse. 8)
Komen nogal wat dezelfde "uitdagingen" naar boven.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Gebruikersavatar
patje1100
Guru
Guru
Berichten: 1151
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 11:03
Locatie: lelystad

RE: conversie 116 -> 105 carterprobleem opgelost

wo jan 09, 2008 13:29

oww. mooi.. wist niet dat dat paste

Voor degene die een conversie 116 / 105 gaan doen.... ik heb exact 6 cm van mijn olieaanzuigbuis van de alfetta 2 liter pomp er tussen uit gehaald.

Gebruikersavatar
Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 781
Lid geworden op: wo mar 30, 2005 22:09
Locatie: Arese, vlakbij Breda ;-)

RE: conversie 116 -> 105 carterprobleem opgelost

wo jan 09, 2008 22:00

Carter staat helemaal in elkaar nu.
Waar mogelijk met M6 RVS boutjes en moertjes. M7 is een ander verhaal.
Geen papieren pakking gebruikt maar meteen een hoogwaardige grijze vloeibare pakking van Loctite, speciaal voor dit soort toepassingen
Vergelijk de foto's maar eens met een paar posts terug en zie het verschil in diepte.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een van de originele carterbouten van binnenuit erin gezet.

Afbeelding

Een M6 imbusbout vanwege de geringe ruimte voor de kop van de bout (en een passende sleutel)

Afbeelding

en pure p.rn. ;-)

Afbeelding

Eric
Laatst gewijzigd door Bertonebianco op wo jan 09, 2008 22:16, 3 keer totaal gewijzigd.
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

Giulia Super

RE: conversie 116 -> 105 carterprobleem opgelost

wo jan 09, 2008 22:08

1300 Ti en ook de vroege 1600 hebben een 18 mm diep deksel, alle overige zijn 28 mm diep met bijbehorende zuigbuis.
Het tandwielhuis gedeelte heeft voor alle 105 type`s hetzelfde onderdeelnummer.
Het carter bovendeel is even hoog alleen de oudere type`s hebben niet de 2 boutjes in het achterste hoofdlager.
Voor een verlaagde koets is het een optie om voor de 18 mm uitvoering te gaan.
Ik ben te traag met typen zie ik, ziet er goed uit Eric :wink:

Gebruikersavatar
Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 781
Lid geworden op: wo mar 30, 2005 22:09
Locatie: Arese, vlakbij Breda ;-)

RE: conversie 116 -> 105 carterprobleem opgelost

wo jan 09, 2008 22:18

Dank.
Wordt zo toch een leuk naslag topic met al jullie input en wetenswaardigheden.
Ik heb dit niet eerder gedaan maar vindt het een prachtig karwei.


Eric
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

Gebruikersavatar
Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 781
Lid geworden op: wo mar 30, 2005 22:09
Locatie: Arese, vlakbij Breda ;-)

RE: conversie 116 -> 105 carterprobleem opgelost

ma jan 14, 2008 22:15

Vanavond begonnen met de voorbereiding voor het takelen van het oude blok.
Motorklep verwijderd
Accu eruit
Luchtfilter en carbs eraf
ontsteking en benzinepomp eruit
koelwater afgetapt en radiateur eruit
Dynamo en uitlaatspruitstuk eraf
Toerentelleraandrijving met pijl voor BDP schoongemaakt en samen met de dynamoverstelling overgezet op nieuwe waterpomp.

Nu nog de versnellingspook en wat zaken aan de onderzijde losgooien maar da's voor woensdag
Tip was om ook de stabi los te nemen, dat zou inderdaad meer ruimte kunnen geven.

Ik zou graag de koelvin vervangen voor een electrische en heb gelezen dat iets frans goed zou gaan.
Wie heeft er tips en wat levert het eigenlijk op aan pk's (3 of 4pk)?
Wat is de beste plaats voor de temperatuurschakelaar?



Eric
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

Gebruikersavatar
Pinin01
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 504
Lid geworden op: di jan 11, 2005 16:52
Locatie: Oost-Brabant
Contacteer: Website

Re: RE: conversie 116 -> 105 carterprobleem opgelost

ma jan 14, 2008 22:22

Vanavond begonnen met de voorbereiding voor het takelen van het oude blok.
Motorklep verwijderd
Accu eruit
Luchtfilter en carbs eraf
ontsteking en benzinepomp eruit
koelwater afgetapt en radiateur eruit
Dynamo en uitlaatspruitstuk eraf
Toerentelleraandrijving met pijl voor BDP schoongemaakt en samen met de dynamoverstelling overgezet op nieuwe waterpomp.

Nu nog de versnellingspook en wat zaken aan de onderzijde losgooien maar da's voor woensdag

Ik zou graag de koelvin vervangen voor een electrische en heb gelezen dat iets frans goed zou gaan.
Wie heeft er tips en wat levert het eigenlijk op aan pk's (3 of 4pk)?
Wat is de beste plaats voor de temperatuurschakelaar?



Eric
Vergeet de massastrip niet los te maken, dat had ik dus wel gedaan :oops: en je dan maar afvragen waarom dat blok zo tegenstribbeld :wink:
Saluti Erik
Spider 3.0-2000
Spider 2000 Veloce-1973
Bertone 2000 GTV-1973
Ducati 900SS

Gebruikersavatar
Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2006
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:10
Locatie: NB
Contacteer: Website

RE: conversie 116 -> 105 demontage oude blok

ma jan 14, 2008 22:26

Voor een fan kijk je bij Biesheuvel. Heb ik destijds gebruikt kunnen vinden. Welke radiateur ga je gebruiken???
Dirk - Giulia2000TS

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: conversie 116 -> 105 demontage oude blok

ma jan 14, 2008 22:30

stabi MOET los, anders kan je bij een Giulia vrijwel onmogelijk t ding eruit krijgen. Vandaag een 1300 motortje vervangen door een 2000.
Appeltje eitje.
Als ie gewoon op de grond staat, krik onder de bak zetten!
Alles los, bak maximaal omhoog krikken, stabi los, en HOP!
de motorkap haal ik er nooit af, ik pak n meter ducktape, en zet de motorkap overend, en vervolgens voor op de kap en op dak het plakband.
Waarom niet telleraandrijving enz pas doen als motor eruit? En dynamo enz? Dat sleutelt veel makkelijker!
Met monteren: Als motor er half in hangt, maar waterpomp nog boven dwarsbalk uitsteekt, vast TT kabel erop zetten, en dan pas verder zakken!


en strax OLIEDRUK starten!
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Gebruikersavatar
Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 781
Lid geworden op: wo mar 30, 2005 22:09
Locatie: Arese, vlakbij Breda ;-)

RE: conversie 116 -> 105 demontage oude blok

ma jan 14, 2008 22:59

@ Berlinista
Is Bertone! Motorkap moet eraf, scharniert aan voorzijde.

@ Dirk
Wilde de originele terugplaatsen. Niet goed?

@ Erik
Over de massakabel had ik al gelezen in de manual ;-)



Eric
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: conversie 116 -> 105 demontage oude blok

di jan 15, 2008 01:49

Allermooiste van het verwijderen van de vaste Fan is dat het een stuk stiller wordt in het vooronder....Nog meer zuivere NORD sound dus....
Die 3 a 4 pk ga je niet merken.

Je kunt natuurlijk een temperatuurschakelaar in jouw radiateur plaatsen als je dat wilt. Of laten doen. Of een modernere radiateur nemen (koelblok van Golf I paste toch mooi? - heb je gelijk ook je schakelaar...)
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Terug naar “Projecten”