Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: 164 3.0 V6 12v in 75 3.0 V6 QV (iemand ervaring..?)

za jan 12, 2008 20:45

had wel verwacht dat het wat positiever opgevat zou worden hier
Dat document in het begin vat het gewoon goed samen denk ik en ga dat eens doorlezen (en natuurlijk de how-to van Dre in het Klaverblaadje). Dan komen er vanzelf concrete vragen die wij hier heus wel beantwoorden hoor ;)

V.w.b. dat onderblok; dat is hetzelfde, de carterpan alweer niet. Etc etc het staat er allemaal echt

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

za jan 12, 2008 21:02

had wel verwacht dat het wat positiever opgevat zou worden hier
groet sven
Niemand hier wil jouw en/of je idee de grond in boren.
Alles is te doen en als je wil kan het ook allemaal zelf gedaan worden echter een aantal mensen hier weten, al dan niet uit ervaring, dat er nog best wel wat problemen de kop opsteken bij een dergelijke conversie.
Doe daar dus je voordeel mee.
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: 164 3.0 V6 12v in 75 3.0 V6 QV (iemand ervaring..?)

za jan 12, 2008 22:01

- carterpan omwisselen, waarschijnlijk passen er een paar boutjes niet.
- oliepomp wisselen, deze drijft de stroomverdeler namelijk aan. Bij sommige types 164 moet hiervoor de rechterkop er ook af ivm en snellere oliepompaandrijving...
- krukaspoelie wisselen, 164 poelie is anders, kan wel gebruikt worden maar dan moeten de steunen voor de dynamo e.d. aangepast worden.
- meten hoever de krukas achter uit het blok steekt, indien er verschil in zit spacer laten maken om 75 vliegwiel op de goede plek te krijgen.
- motorsteunen van 75 plaatsen, hiervoor moeten wat tapeinden uitgedraaid worden.
- thermostaathuis van 75 gebruiken.
- complete inlaatspruitstuk met toebehoren omzetten ( injectoren, benzinerail e.d. ook omzetten.
- nokkenassen omzetten, QV nokken zijn leuker als die van een gewone 164! :wink:

Dit is wat ik me zo kan bedenken. Je vader moet wel weten waar hij mee bezig is als hij hieraan wil beginnen. Zitten een paar rotdingen tussen om te doen, herinner me vooral een inbusboutje van de oliepomp waaar je niet bij kunt... :evil:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Theo Romeo
Advanced Member
Advanced Member

zo jan 13, 2008 10:49

De spacer ringen voor tussen de krukas en het vliegwiel kun je per 5 stuks bestellen bij de Alfa dealer. Handig!
De koppen van de bouten die door het vliegwiel steken waaraan de andere de aandrijfas aan vast komt heb ik een beetje afgedraaid om wat meer speling tussen de bouten en het blok te creeren; minder spacerplaatjes benodigd.

MEt een super ingekort inbussleuteltje krijg je de oliepomp ook los, niet makkelijk, maar het gaat.
Theo Romeo
Afbeelding

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

zo jan 13, 2008 12:24

.............
De koppen van de bouten die door het vliegwiel steken waaraan de andere de aandrijfas aan vast komt heb ik een beetje afgedraaid om wat meer speling tussen de bouten en het blok te creeren; minder spacerplaatjes benodigd.

Dat vind ik onnodig risico nemen...... Zo verzwak je de bouten die naar m.i. wel wat te verdragen hebben. Ik kwam met 4 spacers precies goed uit
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo jan 13, 2008 14:00

Ik had het sleuteltje ver genoeg ingekort maar hij paste er nog net nit in, de kop zat precies vrkeerd gedraaid. heb de hele voorste motordeksel er toen af moeten halen... :evil:

bianchiteamnoor

wo feb 13, 2008 14:05

Hallo even weer een bericht uit het zonnige assen..
Voor een paar week terug hier de vraag gesteld of het te doen was om het blok van een 164 in een 75 te plaatsten..
De startmotor weigerde eerst nog eventjes maar na een extra massa deed die het ook weer prima..
Even een paar dingentjes wat niet helemaal klopte. (misschien dat het bij jongere blokken wel zo is)

Het gaat trouwens om een blok uit 1989..

-Het vliegwiel kon zo gemonteerd worden. (zonder spacers de afstand was hetzelfde)
-De carterpan schroefde ik er zo weer onder. ( alle boutjes passen)
-En de motorsteunen, de draadeinden kon ik zo overzetten(niks hoefde afgedraaid te worden).

Nou is er nog 1 vraagje:

Als ik de auto start brand soms wel en soms niet het accu lampje op mijn alfa control.
Starten gaat gewoon prima de startmotor draaid met veel kracht rond en dat klinkt ook goed.
Alleen soms tijdens het sávonds rijden met de lampen, mistlampen, radio met versterker/subwoofer, en ventilator aan, zie ik dat de dashboard verlichting soms zwak brand. Ik geef dan 1 x gas tot 3000 rpm en dan springt het licht weer aan op normaal. daarna is er niks aan de hand.
Voor het omwissellen van het blok had ik dit probleem nooit. De accu laat op stationartoerental met alles wat ik net ook getypt heb + de acterruitverwarming aan (de grootste verbruiker heb ik begrepen) 13 ampére. Dit moet toch goed zijn..? hoop dat iemand mij kan helpen.

Groet sven kuiper

Bartman
Guru
Guru

wo feb 13, 2008 14:18

Heb je het blok wel goed aan massa liggen? Niet ergens een paar vergeten?
De neus van mijn Squadra is al jáááren oranje! ;)

Leuk racen met je Alfaatje? Squadra Italia!

www.squadra-italia.nl

jan 75
Full Member
Full Member
Contacteer: Website

wo feb 13, 2008 19:50

Hallo even weer een bericht uit het zonnige assen..
Voor een paar week terug hier de vraag gesteld of het te doen was om het blok van een 164 in een 75 te plaatsten..
De startmotor weigerde eerst nog eventjes maar na een extra massa deed die het ook weer prima..
Even een paar dingentjes wat niet helemaal klopte. (misschien dat het bij jongere blokken wel zo is)

Het gaat trouwens om een blok uit 1989..

-Het vliegwiel kon zo gemonteerd worden. (zonder spacers de afstand was hetzelfde)
-De carterpan schroefde ik er zo weer onder. ( alle boutjes passen)
-En de motorsteunen, de draadeinden kon ik zo overzetten(niks hoefde afgedraaid te worden).

Nou is er nog 1 vraagje:

Als ik de auto start brand soms wel en soms niet het accu lampje op mijn alfa control.
Starten gaat gewoon prima de startmotor draaid met veel kracht rond en dat klinkt ook goed.
Alleen soms tijdens het sávonds rijden met de lampen, mistlampen, radio met versterker/subwoofer, en ventilator aan, zie ik dat de dashboard verlichting soms zwak brand. Ik geef dan 1 x gas tot 3000 rpm en dan springt het licht weer aan op normaal. daarna is er niks aan de hand.
Voor het omwissellen van het blok had ik dit probleem nooit. De accu laat op stationartoerental met alles wat ik net ook getypt heb + de acterruitverwarming aan (de grootste verbruiker heb ik begrepen) 13 ampére. Dit moet toch goed zijn..? hoop dat iemand mij kan helpen.

Groet sven kuiper
ik begrijp hieruit dat dat 164 blok in de 75 ligt :?:
heel goed gedaan, en dat voor een leek :thumbs::lol: :lol:
donateurnr:4456 giulia super '78 3.0 v6 156 2.0 ts '98 niet meer :75 3.0 V6 QV '90 , 75 3.0 V6 America '88 , sud 1.5 TI '83 , gtv 2.0 '83 , 75 2.0 carb '89 , 75 1.8 ts '90 , 164 2.0 ts '92 , 33 1.5 QV '90, 75 2.4 TD '90

bianchiteamnoor

za feb 16, 2008 11:18

Heb je het blok wel goed aan massa liggen? Niet ergens een paar vergeten?
je de dikke massa's liggen aan het kleppendeksel en 1 aan het blok zelf aan de achterkant zit ergens draad en daar heb ik hem aan vast gemaakt.
overigens nog een dunne (misschien te dun) kabel gemaakt van de op de dynamo naar de massa van de accu..
hoort er een massa aan het staartstuk te zitten..?
en jan 75, ja hij ligt er weer in :D voor de rest loopt hij mooi en dat voor een blok dat zes jaar heeft stil gegegen..

gr sven

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za feb 16, 2008 12:03

Mijn eerste verdachte zou toch Joran... ehh de dynamo zijn. :wink: Heb je de 75 of de 164 dynamo gebruikt? Als je de originele opnieuw hebt gebruikt en hij deed dat vroeger niet dan zou ik het in de bedrading zoeken, maar als je nu de 164 dynamo gebruikt kun je die een keer wisselen met de 75 dynamo en kijken of het probleem weg is.

Mooi dat het gelukt is!! Gewoon eraan beginnen is ook altijd mijn motto. 8)

Succes ermee!

Groeten Remco

bianchiteamnoor

zo feb 17, 2008 17:30

Mijn eerste verdachte zou toch Joran... ehh de dynamo zijn. :wink: Heb je de 75 of de 164 dynamo gebruikt? Als je de originele opnieuw hebt gebruikt en hij deed dat vroeger niet dan zou ik het in de bedrading zoeken, maar als je nu de 164 dynamo gebruikt kun je die een keer wisselen met de 75 dynamo en kijken of het probleem weg is.

Mooi dat het gelukt is!! Gewoon eraan beginnen is ook altijd mijn motto. 8)

Succes ermee!

Groeten Remco
Hallo remco,

Voorheen was het niet zo en ik heb de dynamo van de 75 er weer op.
Wel kun je het stekkertje op 2 manieren aansluiten( aan de achterkant van de dynamo zeg maar)
ik heb hem "boven" gedaan maar hij kan dus ook verder naar onderen.
Misschien weten jij het..? ik kan het gaan proberen maar kan er heel slecht bij dus als daar zo uitsluitsel over is hoef ik daar niet aan te knooien.

gr sven

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo feb 17, 2008 17:40

Durf ik niet te zeggen... :oops:

Kan me echt niet herinneren dat er twee mogelijkheden waren om de dynamo aan te sluiten. De smalle draad is voor het lampje en de 'bekrachtiging' van de dynamo, heeft niet zo heel veel met de opbrngst te maken volgens mij.

Terug naar “Algemene Technische vragen”