di jan 08, 2008 21:17
Het is ook onzin om te zeggen dat een SUV geen snel apparaat kan zijn. Natuurlijk, het heeft niet de snelle flitsende uitstraling vanwege de grote omvang. Maar een Cayenne (bijv. Turbo S) en dan additioneel met PDCC is echt een auto waar je bang van kan worden. De wendbaarheid, het vermogen (hij geeft je echt het gevoel dat je gewoon dwars een rotonde af kan komen), de snelheid en de sensatie is echt ongehoord voor zo'n gigantisch voertuig. Daar waar ik niet zo'n grote fan was van de oude Cayenne was het verschil met de nieuwe Cayenne echt dag en nacht!
Als het Alfa lukt om zoiets te evenaren (wat er lastig zal worden schat ik zo) en dan wel mooi vormgegeven hoeven ze zich daar echt niet voor te schamen in mijn ogen.
Natuurlijk is het niet iets voor Alfa, kijk je heel nuchter liggen eigenlijk de 159, Brera en Spider al niet echt in de lijn van traditie. Maar de markt vraagt, en zeker de Amerikaanse markt vraagt, en dan vragen zij om groot uiteraard (the bigger, the better). En Alfa wil toch weer voet gaan zetten op Amerikaanse bodem. De slurptax houdt andere merken ook niet tegen, het werkt wel importeurs tegen.
Ik ben ook niet echt een fan van SUV's, klein, snel en wendbaar (zoals de GT!) dat is mijn ding. Maar je moet ook blijven voldoen aan marktvraag (over de hele wereld gezien) en ik denk dat er wel een vraag is naar een Italiaanse SUV. Dan heb ik toch echt liever een SUV zoals de Kamal dan een Q7....
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi