Yvo
Guru
Guru
Contacteer: Website

olielekkage

do dec 06, 2007 22:29

Onder mijn Bertone 2000 GTV lag ineens een plas olie. Het lijkt dat er een straaltje olie aan de linderzijde van het blok, bij het uitlaatspruitstuk, uit de omgeving van de koppakking loopt, met name als ik de auto start.
Koppakking?

Vreemd is (of misschien is er een verband) dat ik vlak daarvoor het expansievat van de koelvloeistof moest vervangen omdat daar plotseling een gat in zat....
Ik was toen een deel van mijn koelvloeistof kwijt, hetgeen overigens geen (te) hoge temperatuur opleverde (volgens de meter dan....) Koelvloeistof is wel schoon, bij olie-dop ook geen smurrie.....

Wie vertelt mij wat er aan de hand is?

Als de zaak dan tóch uit elkaar moet, bijv. in verband met de koppakking, is het dan raadzaam om direct "meer te doen"?
De motor loopt overigens uitstekend (en hard)

Tenslotte: waar in de omgeving van Enschede kan ik dat laten doen?
Heeft Italian Job daarvoor voldoende kennis?
- Alfa Spider 3.0 V6 1999 nero
- Giulia Super 2020 nero volcano
Bertone modellen verzamelaar.

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: olielekkage

vr dec 07, 2007 08:42

Dat is vervelend Ivo. Om een juiste diagnose te stellen is het zaak dat je eerst het het blok eens goed gaat schoonmaken aan die zijde en de plaats van de lekkage gaat vaststellen.
Als je de motor dan start zul je snel genoeg zien waar het probleem zit.

Let er bij het vervangen van je koppakking op dat je kop goed op vlakheid wordt gecontroleerd. Verder: Spanbussen in de oliekanalen monteren om latere lekkage te voorkomen. Gebruik ook een goede koppakking: Elring. Goetze, Spesso, maar iig geen merkloos ding uit een pakkingset. Dit betaalt zich vanzelf terug.
Ik hoop voor je dat het allemaal een beetje meevalt, maar als ik het zo hoor is het niet even een "onwillige klepdekselpakking".. :?
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

cor
Guru
Guru

vr dec 07, 2007 09:03

Bij mijn Bert bijna idem Yvo, direct na het starten loopt er een flinke streep olie uit (uitlaatkant). Dit duurt maar even, na opwarmen is het over. Rij al jaaaaren zo.... :?, maar een plas(je) olie lijkt me wat heftiger... :shock: :shock:
--2000-- Bertone Blu Olandese (1974)
159 SW Tbi TI Bianco Ghiaccio (2010)

Yvo
Guru
Guru

Re: RE: olielekkage

vr dec 07, 2007 09:14

Dat is vervelend Ivo. Om een juiste diagnose te stellen is het zaak dat je eerst het het blok eens goed gaat schoonmaken aan die zijde en de plaats van de lekkage gaat vaststellen.
Als je de motor dan start zul je snel genoeg zien waar het probleem zit.

Let er bij het vervangen van je koppakking op dat je kop goed op vlakheid wordt gecontroleerd. Verder: Spanbussen in de oliekanalen monteren om latere lekkage te voorkomen. Gebruik ook een goede koppakking: Elring. Goetze, Spesso, maar iig geen merkloos ding uit een pakkingset. Dit betaalt zich vanzelf terug.
Ik hoop voor je dat het allemaal een beetje meevalt, maar als ik het zo hoor is het niet even een "onwillige klepdekselpakking".. :?

Nee, de kleppendekselpakking is nog vers én dicht!
Dit probleem zit een stukje lager.....
Laatst gewijzigd door Yvo op vr dec 07, 2007 09:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: olielekkage

vr dec 07, 2007 09:17

Ik was toen een deel van mijn koelvloeistof kwijt, hetgeen overigens geen (te) hoge temperatuur opleverde (volgens de meter dan....) Koelvloeistof is wel schoon, bij olie-dop ook geen smurrie.....
Hoop dat ie niet volledig leeg was, als er bij de sensor (bij de thermostaat) geen vloeistof meer passeert, zal je meter ook niet anageven dat ie te heet is. Ik hoop dat dat niet gebeurd is. Wel reden te meer om de kop, zoals @@ al aangeeft, op vlakheid te laten controleren (en te vlakken indien nodig), als ie er toch af gaat.

Maar vooraleer meteen de boel uit elkaar te halen, toch even vaststellen waar de lekkage vandaan komt (eventueel klepdekselpakking ? )

Ik ken het bedrijf dat je aanhaalt niet, maar een koppakking bij een 105 stelt niet veel voor (ik kan het zelfs :lol: ), dus die mensen zullen zeker wel raad weten.
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Yvo
Guru
Guru

Re: olielekkage

vr dec 07, 2007 09:21

Hoop dat ie niet volledig leeg was, als er bij de sensor (bij de thermostaat) geen vloeistof meer passeert, zal je meter ook niet anageven dat ie te heet is. Ik hoop dat dat niet gebeurd is. Wel reden te meer om de kop, zoals @@ al aangeeft, op vlakheid te laten controleren (en te vlakken indien nodig), als ie er toch af gaat.

Maar vooraleer meteen de boel uit elkaar te halen, toch even vaststellen waar de lekkage vandaan komt (eventueel klepdekselpakking ? )

Ik ken het bedrijf dat je aanhaalt niet, maar een koppakking bij een 105 stelt niet veel voor (ik kan het zelfs :lol: ), dus die mensen zullen zeker wel raad weten.
Oh, dat laatste is een geruststellende gedachte!

Yvo
Guru
Guru

vr dec 07, 2007 21:42

nog suggesties?

cor
Guru
Guru

vr dec 07, 2007 22:22

Yvo, verdwijnt dat oliespoor ook wanneer je motor warm(er) is? Ben geen techneut, misschien eerst proberen cilinderkop wat aantrekken?
--2000-- Bertone Blu Olandese (1974)
159 SW Tbi TI Bianco Ghiaccio (2010)

Yvo
Guru
Guru

za dec 08, 2007 21:29

Yvo, verdwijnt dat oliespoor ook wanneer je motor warm(er) is? Ben geen techneut, misschien eerst proberen cilinderkop wat aantrekken?

Dat idee heb ik wel, Cor.

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo dec 09, 2007 11:33

Blok al schoon Yvo?? Pas dan kun je een goede diagnose trekken :!: . Het natrekken van de kop zal geen invloed hebben op de olielekkage. Als het echt tussen de cilinderkop en onderblok uitkomt is er maar 1 remedie:

Kop eraf, op vlakheid controleren, spanbussen in de oliekanalen, meteen klepseals vervangen en kleppen/klepgeleiders goed laten controleren en pas als dat allemaal goed is weer de kop monteren met een goede koppakking.
Het klinkt als veel werk, maar als je een revisiebedrijf weet die voor jou de kop kan controleren en zonodig vlakken en die daarbij de klepseals ok voor je vervangt is het qua de/montage een middag werk. Maak meteen van de gelegenheid gebruik om je kleppen te (laten?) stellen. Met een losse kop gaat dat erg gemakkelijk.
Niet er tegenaanhangen Yvo: Dichtpraten lukt echt niet. Gewoon doen.:wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Yvo
Guru
Guru

zo dec 09, 2007 20:08

Blok al schoon Yvo?? Pas dan kun je een goede diagnose trekken :!: . Het natrekken van de kop zal geen invloed hebben op de olielekkage. Als het echt tussen de cilinderkop en onderblok uitkomt is er maar 1 remedie:

Kop eraf, op vlakheid controleren, spanbussen in de oliekanalen, meteen klepseals vervangen en kleppen/klepgeleiders goed laten controleren en pas als dat allemaal goed is weer de kop monteren met een goede koppakking.
Het klinkt als veel werk, maar als je een revisiebedrijf weet die voor jou de kop kan controleren en zonodig vlakken en die daarbij de klepseals ok voor je vervangt is het qua de/montage een middag werk. Maak meteen van de gelegenheid gebruik om je kleppen te (laten?) stellen. Met een losse kop gaat dat erg gemakkelijk.
Niet er tegenaanhangen Yvo: Dichtpraten lukt echt niet. Gewoon doen.:wink:
Oke, dan gaan we dat maar eens doen! 8)

Terug naar “Algemene Technische vragen”