Ik wil een navigatie setje(pioneer) inbouwen in mijn Alfa 33, nu moet ik een draad(rijsnelheidssignaal) verbinden met de snelheidsdetectiecircuit van de auto maar ik kan die draad niet vinden. Wie kan mij helpen???
Guus



Ja, zo werkt dat bij een normale GPS. De vraagsteller zal echter wel een GPS met "dead reckoning" hebben. Zo'n GPS kan met het snelheidssignaal en een kompas/gyro de positie blijven volgen ookal valt het GPS signaal weg. Heel handig als je een tunnel in rijdt of in de stand tussen hoge bebouwing of in het bos etc.waar heeft die navigatie dat voor nodig dan?
GPS werkt toch gewoon met een signaal die vanaf jou gps apparaat in contact staat met de satelliet, daardoor kan je software jou lokaliseren en "volgen" op de kaart, snelheid e.d berekent de software ook aan de hand van deze verbinding

weer wat geleerd!Ja, zo werkt dat bij een normale GPS. De vraagsteller zal echter wel een GPS met "dead reckoning" hebben. Zo'n GPS kan met het snelheidssignaal en een kompas/gyro de positie blijven volgen ookal valt het GPS signaal weg. Heel handig als je een tunnel in rijdt of in de stand tussen hoge bebouwing of in het bos etc.waar heeft die navigatie dat voor nodig dan?
GPS werkt toch gewoon met een signaal die vanaf jou gps apparaat in contact staat met de satelliet, daardoor kan je software jou lokaliseren en "volgen" op de kaart, snelheid e.d berekent de software ook aan de hand van deze verbinding

Helemaal juist, geld ook voor mij.stekker zit in de bak en heeft twee draden... Zit een soort van plastic dop met draden aan de bovenkant van de versnellingsbak. Aan de passagierskant langs de centrale motorsteun ( grote bout boven de motor) omlaag voelen en je hebt hem.
Weet alleen niet of je dat moet hebben, heb nul ervaring met navigatiesystemen. Gewoon een wegenkaart en de informatieborden bij het begin van de bebouwde kom zijn genoeg voor mij...
Succes ermee!
Vroeger was ik al even min onder de indruk van de navigatiekunsten van de gemiddelde bestuurder. Dus ik denk dat met de komst van navigatiehulpmiddelen de reistijd aanmerkelijk verkort is. Vind het vreemd dat er bij jullie bedrijf de chauffeurs geen navigatie mogen gebruikenWeet een ding met navigatie, ik heb het al heel veel gezien; je verleert het navigeren! Mensen die een poosje met navi rijden, kunnen na mijn ervaring niet of nouwelijks nog op een gewone kaart rijden, of hebben nouwelijks nog een idee hoe ze van Amsterdam naar Breda moeten zonder navigatie.
De prive-chauffeurs bij ons in het bedrijf mogen geen navigatie gebruiken tijdens het rijden, ze worden geacht de route uit hun hoofd te kennen en eventueel een stratenboek/kaart bij de hand te hebben. Want navigatie systemen kunnen kapot, het signaal kan wegvallen of de route is om wat voor een reden misschien niet rijdbaar, als een chauffeur dan niet in staat is om kaart te lezen, dan komt die nooit op tijd op de plaats van bestemimng.
Een navigatie systeem is leuk, ik heb er een, en gebruik em soms in steden waar ik onbekend ben of als ik ff niet meer weet waar ik precies zit. Maar vertrouwen doe ik op mijn kaarten en stratenboek (welke stukken goedkoper zijn als een navi).
Heb je trouwens meerdere auto's? Dan zou ik eerder voor een raam-navigatie ala Tom-tom kiezen, want die kan je makkelijk overzetten.
Twee jaar geleden hielden we een test onder een groepje vaste chauffeurs, we lieten ze rijden in auto's waarbij vermeld stond dat er WEL navi in zat, maar deze zat er niet in (bewust), van de 30 chauffeurs hadden er zich maar 7 voorbereid. Van deze 30 hadden er maar 12 een kaart en/of stratenboek bij zich. Nu zijn dit standaard regels geworden bij ons. Ik heb in drie jaar tijd regelmatig meegemaakt dat de informatie op de opdracht niet correct was (bijv omdat er in een andere auto gereden moest worden) of dat de navigatie kapot/verouderd was. Als je je dan niet voorbereid hebt, sta je voor het blok, er wordt als chauffeur van jou verwacht dat je feilloos en op een paar minuten af, naar de plaats van bestemming kan rijden.Vroeger was ik al even min onder de indruk van de navigatiekunsten van de gemiddelde bestuurder. Dus ik denk dat met de komst van navigatiehulpmiddelen de reistijd aanmerkelijk verkort is. Vind het vreemd dat er bij jullie bedrijf de chauffeurs geen navigatie mogen gebruikenWeet een ding met navigatie, ik heb het al heel veel gezien; je verleert het navigeren! Mensen die een poosje met navi rijden, kunnen na mijn ervaring niet of nouwelijks nog op een gewone kaart rijden, of hebben nouwelijks nog een idee hoe ze van Amsterdam naar Breda moeten zonder navigatie.
De prive-chauffeurs bij ons in het bedrijf mogen geen navigatie gebruiken tijdens het rijden, ze worden geacht de route uit hun hoofd te kennen en eventueel een stratenboek/kaart bij de hand te hebben. Want navigatie systemen kunnen kapot, het signaal kan wegvallen of de route is om wat voor een reden misschien niet rijdbaar, als een chauffeur dan niet in staat is om kaart te lezen, dan komt die nooit op tijd op de plaats van bestemimng.
Een navigatie systeem is leuk, ik heb er een, en gebruik em soms in steden waar ik onbekend ben of als ik ff niet meer weet waar ik precies zit. Maar vertrouwen doe ik op mijn kaarten en stratenboek (welke stukken goedkoper zijn als een navi).
Heb je trouwens meerdere auto's? Dan zou ik eerder voor een raam-navigatie ala Tom-tom kiezen, want die kan je makkelijk overzetten.Zolang het als hulpmiddel gebruikt wordt die dus niet per definitie blindelings gevolgd dient te worden is er geen enkel bezwaar om een dergelijk systeem te gebruiken.
Je kan zeggen wat je wil, maar zonder navigatie zal de chauffeur de te rijden route toch zondermeer moeten voorbereiden, want elke route is vaak weer anders en hij kent vast niet elke weg in NL. Deze voorbereidingstijd krijgt de chauffeur niet betaald over het algemeen, ben zelf ook chauffeur geweest. Dus als je al die tijd nou eens zou kunnen besparen, kan je naar mijn idee best wel is een keer te laat aankomen met je klant. De kans dat je navigatie het niet meer doet is niet zo heel groot hoor...
Is kijken hoe snel de chauffeursbedrijven toch maar wel willen toestaan navigatie te gebruiken als alle voorbereidingstijd ineens wel vergoed moet worden.