Guus007
Junior Member
Junior Member

Navigatie Alfa 33

do dec 06, 2007 21:39

Ik wil een navigatie setje(pioneer) inbouwen in mijn Alfa 33, nu moet ik een draad(rijsnelheidssignaal) verbinden met de snelheidsdetectiecircuit van de auto maar ik kan die draad niet vinden. Wie kan mij helpen???

Guus
Alfa 166 2.5 V6 Sportronic
Alfa 166 2.0 16V
Alfa Spider 2.0 1995

mafkees

RE: Navigatie Alfa 33

do dec 06, 2007 21:55

volgens mij is de teller in een 33 mechanisch en heeft geen puls draad.....

Thijs-arnhem
Full Member
Full Member

do dec 06, 2007 22:23

Nee hoor, snelheidsmeter is elektronisch. Zou alleen niet weten welke draad.
Gehad:
33 1.4 i.e Imola '93 Nero met. 602
33 S 16v QV '92 Alfa rosso 130
33 1.7 i.e 8v '92 Verde mirto met. 364 (RIP)
147 1.9 JTD '02 Grigio Sterling

Nu:
159 1.9JTDm '06 Nero 601
Mv Agusta Brutale 750 '03

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do dec 06, 2007 22:39

stekker zit in de bak en heeft twee draden... Zit een soort van plastic dop met draden aan de bovenkant van de versnellingsbak. Aan de passagierskant langs de centrale motorsteun ( grote bout boven de motor) omlaag voelen en je hebt hem.

Weet alleen niet of je dat moet hebben, heb nul ervaring met navigatiesystemen. Gewoon een wegenkaart en de informatieborden bij het begin van de bebouwde kom zijn genoeg voor mij...

Succes ermee!
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Alfistzmeer
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

vr dec 07, 2007 06:43

waar heeft die navigatie dat voor nodig dan?
GPS werkt toch gewoon met een signaal die vanaf jou gps apparaat in contact staat met de satelliet, daardoor kan je software jou lokaliseren en "volgen" op de kaart, snelheid e.d berekent de software ook aan de hand van deze verbinding
Het begon allemaal met de 33..

AR 33 1.7 IE (R.I.P)
AR 164 2.0 TS Super
AR 156 2.0 TS
AR 156 2.0 TS
AR Giulia 2.2

Nu: AR GT 2.0 JTS Distinctive
Lease: AR Stelvio Veloce
Project: 33 1.7 16V QV S

hoornstra
Advanced Member
Advanced Member

vr dec 07, 2007 09:20

Hoi Guus,

Snelheids signaal zit in de klokunit 3 polige stekker groene draad

Gr Jan
Er wordt nooit zoveel gelogen als na een jachtpartij, tijdens een oorlog en voor een verkiezing.

verleden:diverse sud, sud 5m, sud ti, 33, 33qv, 33 sw, 164, 146, GTV2.0, 75TS, 166V6

Scarb 0142

Stef33
Guru
Guru

Re: RE: Navigatie Alfa 33

vr dec 07, 2007 11:13

GPS werkt toch gewoon met een signaal die vanaf jou gps apparaat in contact staat met de satelliet, daardoor kan je software jou lokaliseren en "volgen" op de kaart, snelheid e.d berekent de software ook aan de hand van deze verbinding
Ja, zo werkt dat bij een normale GPS. De vraagsteller zal echter wel een GPS met "dead reckoning" hebben. Zo'n GPS kan met het snelheidssignaal en een kompas/gyro de positie blijven volgen ookal valt het GPS signaal weg. Heel handig als je een tunnel in rijdt of in de stand tussen hoge bebouwing of in het bos etc.
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

Alfistzmeer
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

vr dec 07, 2007 11:26

Ja, zo werkt dat bij een normale GPS. De vraagsteller zal echter wel een GPS met "dead reckoning" hebben. Zo'n GPS kan met het snelheidssignaal en een kompas/gyro de positie blijven volgen ookal valt het GPS signaal weg. Heel handig als je een tunnel in rijdt of in de stand tussen hoge bebouwing of in het bos etc.
weer wat geleerd!
Het begon allemaal met de 33..

AR 33 1.7 IE (R.I.P)
AR 164 2.0 TS Super
AR 156 2.0 TS
AR 156 2.0 TS
AR Giulia 2.2

Nu: AR GT 2.0 JTS Distinctive
Lease: AR Stelvio Veloce
Project: 33 1.7 16V QV S

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr dec 07, 2007 11:37

stekker zit in de bak en heeft twee draden... Zit een soort van plastic dop met draden aan de bovenkant van de versnellingsbak. Aan de passagierskant langs de centrale motorsteun ( grote bout boven de motor) omlaag voelen en je hebt hem.

Weet alleen niet of je dat moet hebben, heb nul ervaring met navigatiesystemen. Gewoon een wegenkaart en de informatieborden bij het begin van de bebouwde kom zijn genoeg voor mij...

Succes ermee!
Helemaal juist, geld ook voor mij. 8) De stekker ligt tussen kachel/aircoumit en accu. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Guus007
Junior Member
Junior Member

vr dec 07, 2007 12:19

Bedankt voor jullie reactie's, als mijn auto volgende week terug is van het schadebedrijf :cry: ga ik nog een keertje goed kijken of dat ik de groene draad kan vinden....
Nogmaals bedankt allemaal :D
Alfa 166 2.5 V6 Sportronic
Alfa 166 2.0 16V
Alfa Spider 2.0 1995

chopmax
Member
Member

vr dec 07, 2007 12:28

Jij ook al? Gaat lekker. Ik zou graag willen dat mensen stoppen op mij in te rijden.

Huidige score vier keer van me fiets, vier keer niet mijn fout. En gisteravond voor de derde keer in het verkeer uitgebreid kennis mogen maken met een andere bestuurder. Trouwens voor de dames op dit forum, de eerste keer dat ik aangereden wordt door een vrouw moet ik nog mee maken.
Laatst gewijzigd door chopmax op wo nov 05, 2014 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gehad:
33 Zwart 1.7 8v, olieboot
33 Rood 1.7 16v, van de sloop gered.
33 Groen 1.4 8v, To do: Voorruit, distributie, grote beurt.
Project:?? Mistery car.

Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice

vr dec 07, 2007 17:33

Weet een ding met navigatie, ik heb het al heel veel gezien; je verleert het navigeren! Mensen die een poosje met navi rijden, kunnen na mijn ervaring niet of nouwelijks nog op een gewone kaart rijden, of hebben nouwelijks nog een idee hoe ze van Amsterdam naar Breda moeten zonder navigatie.
De prive-chauffeurs bij ons in het bedrijf mogen geen navigatie gebruiken tijdens het rijden, ze worden geacht de route uit hun hoofd te kennen en eventueel een stratenboek/kaart bij de hand te hebben. Want navigatie systemen kunnen kapot, het signaal kan wegvallen of de route is om wat voor een reden misschien niet rijdbaar, als een chauffeur dan niet in staat is om kaart te lezen, dan komt die nooit op tijd op de plaats van bestemimng.
Een navigatie systeem is leuk, ik heb er een, en gebruik em soms in steden waar ik onbekend ben of als ik ff niet meer weet waar ik precies zit. Maar vertrouwen doe ik op mijn kaarten en stratenboek (welke stukken goedkoper zijn als een navi).

Heb je trouwens meerdere auto's? Dan zou ik eerder voor een raam-navigatie ala Tom-tom kiezen, want die kan je makkelijk overzetten.
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Alfa33
Advanced Member
Advanced Member

vr dec 07, 2007 18:50

Weet een ding met navigatie, ik heb het al heel veel gezien; je verleert het navigeren! Mensen die een poosje met navi rijden, kunnen na mijn ervaring niet of nouwelijks nog op een gewone kaart rijden, of hebben nouwelijks nog een idee hoe ze van Amsterdam naar Breda moeten zonder navigatie.
De prive-chauffeurs bij ons in het bedrijf mogen geen navigatie gebruiken tijdens het rijden, ze worden geacht de route uit hun hoofd te kennen en eventueel een stratenboek/kaart bij de hand te hebben. Want navigatie systemen kunnen kapot, het signaal kan wegvallen of de route is om wat voor een reden misschien niet rijdbaar, als een chauffeur dan niet in staat is om kaart te lezen, dan komt die nooit op tijd op de plaats van bestemimng.
Een navigatie systeem is leuk, ik heb er een, en gebruik em soms in steden waar ik onbekend ben of als ik ff niet meer weet waar ik precies zit. Maar vertrouwen doe ik op mijn kaarten en stratenboek (welke stukken goedkoper zijn als een navi).

Heb je trouwens meerdere auto's? Dan zou ik eerder voor een raam-navigatie ala Tom-tom kiezen, want die kan je makkelijk overzetten.
Vroeger was ik al even min onder de indruk van de navigatiekunsten van de gemiddelde bestuurder. Dus ik denk dat met de komst van navigatiehulpmiddelen de reistijd aanmerkelijk verkort is. Vind het vreemd dat er bij jullie bedrijf de chauffeurs geen navigatie mogen gebruiken [-( Zolang het als hulpmiddel gebruikt wordt die dus niet per definitie blindelings gevolgd dient te worden is er geen enkel bezwaar om een dergelijk systeem te gebruiken.
Je kan zeggen wat je wil, maar zonder navigatie zal de chauffeur de te rijden route toch zondermeer moeten voorbereiden, want elke route is vaak weer anders en hij kent vast niet elke weg in NL. Deze voorbereidingstijd krijgt de chauffeur niet betaald over het algemeen, ben zelf ook chauffeur geweest. Dus als je al die tijd nou eens zou kunnen besparen, kan je naar mijn idee best wel is een keer te laat aankomen met je klant. De kans dat je navigatie het niet meer doet is niet zo heel groot hoor...
Is kijken hoe snel de chauffeursbedrijven toch maar wel willen toestaan navigatie te gebruiken als alle voorbereidingstijd ineens wel vergoed moet worden. :wink:
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice

vr dec 07, 2007 19:21

Vroeger was ik al even min onder de indruk van de navigatiekunsten van de gemiddelde bestuurder. Dus ik denk dat met de komst van navigatiehulpmiddelen de reistijd aanmerkelijk verkort is. Vind het vreemd dat er bij jullie bedrijf de chauffeurs geen navigatie mogen gebruiken [-( Zolang het als hulpmiddel gebruikt wordt die dus niet per definitie blindelings gevolgd dient te worden is er geen enkel bezwaar om een dergelijk systeem te gebruiken.
Je kan zeggen wat je wil, maar zonder navigatie zal de chauffeur de te rijden route toch zondermeer moeten voorbereiden, want elke route is vaak weer anders en hij kent vast niet elke weg in NL. Deze voorbereidingstijd krijgt de chauffeur niet betaald over het algemeen, ben zelf ook chauffeur geweest. Dus als je al die tijd nou eens zou kunnen besparen, kan je naar mijn idee best wel is een keer te laat aankomen met je klant. De kans dat je navigatie het niet meer doet is niet zo heel groot hoor...
Is kijken hoe snel de chauffeursbedrijven toch maar wel willen toestaan navigatie te gebruiken als alle voorbereidingstijd ineens wel vergoed moet worden. :wink:
Twee jaar geleden hielden we een test onder een groepje vaste chauffeurs, we lieten ze rijden in auto's waarbij vermeld stond dat er WEL navi in zat, maar deze zat er niet in (bewust), van de 30 chauffeurs hadden er zich maar 7 voorbereid. Van deze 30 hadden er maar 12 een kaart en/of stratenboek bij zich. Nu zijn dit standaard regels geworden bij ons. Ik heb in drie jaar tijd regelmatig meegemaakt dat de informatie op de opdracht niet correct was (bijv omdat er in een andere auto gereden moest worden) of dat de navigatie kapot/verouderd was. Als je je dan niet voorbereid hebt, sta je voor het blok, er wordt als chauffeur van jou verwacht dat je feilloos en op een paar minuten af, naar de plaats van bestemming kan rijden.

Uiteraard komt het wel eens voor dat er geen tijd is om voor te bereiden (spoed ritje) in zo'n geval (toen ging dus uiteraard die navi kapot en moest ik naar een onbekende locatie) kon ik gelukkig op mijn kennis en stratenboek vertrouwen.

Ik had trouwens de navigatie altijd aan staan tijdens het chauffeuren, om 1 hele belangrijke reden, de meeste moderne navigatie systemen, geven het aan als er een file op de route verschijnt, dit is kostbare informatie, zeker omdat de radio tijdens het chauffeuren meestal niet aan is, is de navi je enige bron voor file informatie (buiten ervaring uiteraard).
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Terug naar “Algemene Technische vragen”