wouter75
Full Member
Full Member

Aansturing injectie

wo nov 28, 2007 18:36

Hallo,

Een maand of 4 geleden heb ik het 2.0ie blok van Arjan overgenomen. Helaas is dit blok gaan detoneren (op één cilinder)op ongeveer 4000 toeren (140 in 5), dit door een te arm mengsel dat werd veroorzaakt door een slecht werkende injector. Het blok is inmiddels weer helemaal uitelkaar geweest en zijn de aangestaste onderdelen vervangen. Dit is gebeurt met hulp van Henk Mannessen, dus is goed gebeurt. Nu het blok weer is in gebouwd en wij (Arjan en ik) de motor weer gestart hebben loopt het blok op drie pitten. Dit ligt niet aan de vonk, bougie en kabels al getest en is goed. De injectoren heb ik laten reinigen (waren erg verkleeft en vuil). Ook heb ik deze injectoren net verwijderd en een de injectorrail van mijn oude blok geplaast. Dit maakt geen verschil. Dus wellicht zit het in de aansturing van de injector? Dit wil ik nu gaan controleren door de pinnen van computer stekker door te meten op weerstand (tip van Arjan). Heeft iemand nog tips of trucs om de aansturing van de injector te controleren? Of ander adviezen om mijn blokje weer op 4 pitten te laten lopen?

Groeten Wouter
alfa-75 epoca 1.8ie katloos (project)

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Aansturing injectie

wo nov 28, 2007 19:07

Als ik het me goed herinner is de aansturing van de 2.0 TS 8V per 2 injectors bij de 155 en op de 75 zelfs alle injectors tegelijk (motronic 1.7 voor de 155 en 4.1 voor de 75). Je zou dus stekkers kunnen wisselen tussen je injectoren en daarmee kunnen kijken of je daarmee andere injectoren wel/niet werkend kan krijgen. Weerstand van het aanstuurgebeuren kan je meten, als je een digitale multimeter hebt kan je ook nog (met alle injectors losgekoppeld) de stand "diode" kiezen en kijken of je als je de meetpennen omkeert een andere weerstand meet. Dit voor alle injectors doen, als er 1 afwijkt (waarschijnlijk degene die niet goed aanstuurt) van de anderen zit het in je ECU. Mijn vermoeden is dat het in je kabelboom zit en dat je ECU gewoon goed is. In dat geval zal je toch de breuk in je kabel of de slechte stekker moeten zoeken.

Atte
Member
Member

wo nov 28, 2007 19:42

De Motronic ML4.1 heeft een inspuitkenveld dat er voor zorgt dat vier inspuitventielen tegelijk inspuiten. Dus per inspuitventiel wordt op een gesloten en vervolgens op een geopende inlaatklep ingespoten.
Overigens zie ik in jouw verhaal nergens dat je de brandstofdruk hebt gemeten. Is deze te laag - door een minder goed werkende brandstofpomp en zelfs door gecorrodeerde aansluitingen op de brandstofpomp - dan zal de druk en dus de inspuithoeveelheid ook te gering zijn. Dus kan dit resulteren in een verarmd mengsel en daarna in motorklop (detonatie).
Dat van de brandstofpomp is overigens een waarschuwing uit de trainingsdocumentatie van Alfa Romeo.

wouter75
Full Member
Full Member

wo nov 28, 2007 19:52

Bedant voor de reactie,

Even voor de duidelijkheid (had ik niet vermeld :oops: ) Het is een 1.8ie met het 2.0ie blok uit een alfetta. Echter hier worden ook alle ijectoren gelijktijdig aangestuurd. Net gemeten (meten over stekker pin 1 en stekker 2 pin1, stekker 1 pin 1 en stekker 3 pin 1, enz..) maar de weerstand is in elke stekker gelijk dus kabelboom goed. Lijkt mij. Meetpennen omdraaien ga ik direct doen.

Wouter

wouter75
Full Member
Full Member

wo nov 28, 2007 20:08

Bedankt voor je reactie Atte,

Brandstof druk niet gemeten maar wel geconstateert toen ik de benzineaanvoerslang los haalden kwam de benzine straal behoorlijkhard tegen mij voorhoofd aan :oops: :lol: . Dus lijkt mij wel voldoende om stationair voldoende debiet te leveren. Maar inderdaad is het wel van belang om de benzinedruk te meten. Wou net meten of er verschil in meeting zat als ik de pennen omdraaide echter heb ik net mijn mm gemold :twisted: . Dus morgen maar ff een mm lenen.

groeten Wouter

AG
Full Member
Full Member

wo nov 28, 2007 20:15

Welke injectoren heb je er nu in zitten, er is een mogelijkheid dat er verschil van weerstand is tussen alfetta injectoren en 1,8 motoren. De makkelijkste test is om de injector van de cilinder die het niet doet te wisselen met een andere cilinder. Doet deze het dan niet dan is het de injector anders de cilinder of bougie of de kabelboom controleer de massa.

AG

Andretti Molletti

wo nov 28, 2007 20:52

Daar de injectoren allen elektrisch parrallel staan (en dus gelijktijdig worden aangestuurd) is het van het grootste belang dat de injectoren allemaal exact dezelfde Ohmse weerstand hebben!
Het is en blijft een k...e systeem ;). Erg gevoelig voor verschillende weerstandswaarden van injectoren. Stel je vernieuwd er eentje en die is zeg 5 jaar jonger en 1 Ohm meer of minder, dan heeft dat invloed op het mengsel van die betreffende cilinder. Dit is o.a. de reden om bij de 1.8TB voorschakelweerstanden per cilinder(injector) toe te passen. Minder gevoelig voor afwijkingen..alhoewel :roll: )
Simpelste check is iig je injectorstekkers verwisselen zoals hierboven al genoemd wordt.
Brandstofdruk is wel leuk, maar zou niet op 1 cilinder een probleem geven.

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo nov 28, 2007 21:37

Kijk ook eens of de stekkers wel 100% zijn. ik heb er een keer een gehad waarbij het metalen klemmetje naar binnen schoof als je de stekker op de injector drukte, hierdoor maakte hij slecht contact. gewoon even proberen of de contactjes in de stekker wel op hun plaats blijven zitten als je er met een schroevendraaier op drukt.

Succes ermee iig!

Groeten Remco
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

wouter75
Full Member
Full Member

wo nov 28, 2007 22:26

Oke bedankt allemaal! hier ga ik morgen mee aan de slag.

Groeten Wouter

wouter75
Full Member
Full Member

do nov 29, 2007 19:50

Hoi,

Vandag nog ff bezig geweest, stekkers lijken mij goed. Stekkers van de verschillende injectoren verwisselen lijkt mij niet zo zinvol want mocht het aan een stekker liggen dan verplaast je het probleem alleen maar naar een andere cilinder. Het volgende wou ik zaterdag gaan proberen: starten met de injectoren uit het spruitstuk en dan telkens een injector per keer (injector in een kopje of iets dergelijks laten spuiten). Functioneren ze allemaal, ligt het dus niet aan de injectoren. Weigerd er één dan kan ik verder uitzoeken waarom die weigerd.

Groeten Wouter

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Aansturing injectie

do nov 29, 2007 19:59

Hoi,

Vandag nog ff bezig geweest, stekkers lijken mij goed. Stekkers van de verschillende injectoren verwisselen lijkt mij niet zo zinvol want mocht het aan een stekker liggen dan verplaast je het probleem alleen maar naar een andere cilinder. Het volgende wou ik zaterdag gaan proberen: starten met de injectoren uit het spruitstuk en dan telkens een injector per keer (injector in een kopje of iets dergelijks laten spuiten). Functioneren ze allemaal, ligt het dus niet aan de injectoren. Weigerd er één dan kan ik verder uitzoeken waarom die weigerd.

Groeten Wouter
Stekkers wisselen heeft wel zin, je kan er namelijk mee uitsluiten dat je 1 defecte injector hebt.

wouter75
Full Member
Full Member

do nov 29, 2007 21:06

Ja inderdaad dat klopt maar heb de komplete injectorrail van mijn vorige motor geplaast :wink: en de problemen bleven hetzelfde. Zou erg toevallig zijn als er hier ook een kapot zou zijn. Maar bedankt voor het meedenken. Maar als ik ga testen per injector en uit het spruitstuk weet ik precies of er een niet functioneert.

Wouter

Andretti Molletti

vr nov 30, 2007 00:15

Alleen als je de opbrengst per injector gaat meten met een maatglas doe je een goede meting. Onderlinge verschillen zie je anders niet... een cilinder te arm is al funest!

Wat ook nog kan is allen op een scoop zetten en beoordelen, maar dat vereist wel ervaring.
Ik denk wel dat dit nog de enige mogelijkheid is om met zekerheid uit te sluiten dat je geen problemen in de bedrading en of aansturing hebt!

Atte
Member
Member

vr nov 30, 2007 09:15

Wat heer Andretti al aangeeft (scoopbeelden) is ook het enige dat op dit punt zekerheid kan bieden. Had je zo maar een week zoeken kunnen besparen. Ervaring is wel vereist. In dit geval moet het grafiekje op de scoop recht omhoog en daarna met een mooie curve naar rechts wegglijden. En als je die plaatjes nu over elkaar kunt leggen (wat bij veel scoops mogelijk is) en er zit niet te veel verschil in, dan heb je een probleem minder. Maar dan...!

wouter75
Full Member
Full Member

vr nov 30, 2007 09:31

Ik heb tot nu toe nog steed het idee dat er één gewoon niet werkt dus helemaal niet inspuit, en dat daardoor de betreffende cilinder niet mee doet. Maar vanavond en morgenavond komt Arjan weer langs en die neemt ook een scoop mee dus kunnen we meten en vergelijken.

Bedankt voor de tips

Terug naar “Algemene Technische vragen”