Ian artc242

Management storing opgelost (zeldzame oorzaak)

wo nov 28, 2007 16:47

Hoi Dré denk dat je dit topic ondertussen gevonden hebt :D

Ik zit met het volgende probleem.

http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=92754

In de link hierboven heb ik mijn situatie geschetst. Zie jij iets wat ik over het hoofd heb gezien?

Op advies van leden van het ARTC155 forum, kon jij me wellicht helpen.

Mocht het verhaal verwarrend zijn dan zal ik het verder toelichten.

Alvast vele malen dank!!
Ian
Laatst gewijzigd door Ian artc242 op za dec 29, 2007 19:48, 1 keer totaal gewijzigd.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Advies van Dré AKA Andrettie Molletti gevraagd (ARTC'er)

wo nov 28, 2007 17:48

BDP sensor kan op het randje zijn, dan geeft ie niet alle pulsen door en zal je dus bij voldoende toerental genoeg pulsen en ontsteking krijgen om de motor toch draaiende te houden. Je hebt ondertussen een nieuwe er op gezet dus dat is al vast uitgesloten. Je stationairregelaar lostrekken werkt, de kans is dus aanwezig dat die stuk is of de aansturing daarvan. Als je ECU uitlezen defecte lambda geeft, betekent dat *NIET* per definitie dat de sensor stuk is, maar dat de waarde die gemeten wordt niet binnen de waardes ligt die het horen te zijn en dat je ECU dat ook niet bijgeregeld krijgt. Heb je valse lucht in je uitlaatsysteem? Bijvoorbeeld een barst in je uitlaatspruitstuk (Bekend probleem bij 16V) of een scheur bij het flexibele deel in de pijp waar je van 2 naar 1 deel gaat (voor de kat)? De lambda sensor kan natuurlijk wel gewoon stuk zijn, ook dan zal je motor af kunnen slaan als ie te arm of te rijk mengt. Het geneuzel over sproeiers enzo op problemcar kan je negeren, die zitten niet op de 155. De startblokkering is vast geen probleem, anders zou je wel knipperende lampjes op je dashboard hebben, die heb je voor de zekerheid wel even bekeken of ze niet zijn doorgefikt?

Nog wat vergeten meester Dre? (er zit motronic 2.10.3 of 2.10.4 op zo'n 155 16V)

Ian artc242

wo nov 28, 2007 17:59

Start onderbreker is okee, niks mee aan de hand

Het lijkt alleen alsof het contact gewoon wegvalt. Of die BDP sensor.
Nu gaan ze nog kijken of de afstand tussen BDP en krukas nog goed is, wellicht het is vies daarbinnen.

Contact slot gaan ze nog uitsluiten. Lambda gaan ze doormeten, maar de auto zal bij een defecte aansturing gewoon beroerd moeten lopen.
Situatieschets: Als je de auto op 3000 toeren (bijvoorbeeld) houd dan wil die de ene keer wel blijven draaien. Op een onwillekeurig moment valt gewoon de toerenteller uit (dus niet dat is naar beneden zakt maar hij valt echt uit) en stopt de motor spontaan.

Nu was in het verleden zo (2 of 3 maand geleden) dat toen het koud en wat vochtig begon te worden dat de auto bij koude start na een paar minuten uitvalt.
Situatieschets: Ik sta bij een 3e of 4e stoplicht te wachten. Auto begint dan net in de temperatuur waardes te komen. Bij overschakelen naar vers 2 en gas geven. stopt de motor ermee (toerenteller wederom plots op 0) en je wordt zowat uit je stoel gelift. Auto herstarten en de weg was weer te vervolgen.

Toen heb ik de auto eens de volgende dag gestart, weer koud/vochtig buiten en auto ook koud. En gewoon stationair laten draaien. Na een minuut of 3 valt ineens de motor gewoon uit. Niet eerst moeilijk draaien ofzo maar echt gewoon uit/af/dood. Herstarten soms beetje moeilijk maar beetje gas erop houden en hij wil blijven draaien. Dit was echt 1malig steeds bij koude start.

Toen heb ik alle relais schoongemaakt en leek probleem weg te zijn. Ook heb ik de rest van kabels/stekkers die ik vinden kon met contactspray ingespoten. Dus of dat aan de relais lag kan ik helaas niet zeggen. Intussen zijn deze wel nieuw. Maar ook nu blijft het probleem.

En gaandeweg is het probleem steeds erger geworden. Dealer is straks 3 uur aan het speuren geweest en ik denk dat ze me nog steeds geen antwoord kunnen geven.
Nu blijven ze steeds hameren op de lambdasonde en een versprongen riem. Maar ALS de auto draait dan draait ie als een tierelier en zit er ook vermogen in.

Martin H
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

Re: RE: Advies van Dré AKA Andrettie Molletti gevraagd (ARTC

wo nov 28, 2007 19:40

Nog wat vergeten meester Dre? (er zit motronic 2.10.3 of 2.10.4 op zo'n 155 16V)
Ian heeft een '95-er, dus een 2.10.3 (met EGR.)

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo nov 28, 2007 21:13

Ah, ietsje meer info, fijn. Het zou ook nog een slechte sensor van de stand van je gasklep kunnen zijn. Die gaan niet vaak stuk, maar het is een mechanisch systeem wat slijtagegevoelig is. Vergelijk het met de volumeknop van een stereo, als je daar 100.000 keer aan draait komt er ook een kraak in je geluid. De afstand van je BDPsensor zou het kunnen zijn, ik zou alleen niet weten hoe je zoiets meet of afstelt, want je schroeft zo'n ding in een schoon blok, meer niet? Ik denk niet dat het je fasesensor is, want dan zou je ECU daar keurig een foutcode over moeten geven. Je zou vrij eenvoudig je radio op het kontakt kunnen zetten, als je doordat je kontaktslot niet goed is uitval zou hebben hoor je dan ook je radio uitvallen, weet je gelijk dat dat het is. De relais waar je het over had zijn neem ik aan al vervangen ondertussen? Ik heb eventueel een 2.10.3 kabelboom liggen die uit een werkende auto kwam als je daar behoefte aan zou hebben. Een computer heb ik ook, maar ik weet nog niet of die gaat werken ivm startblokkering, ik heb nog niet uitgezocht en geverifieerd hoe ik die weer losgekoppeld krijg van je gele kastje en (master)sleutel.

Andretti Molletti

wo nov 28, 2007 21:20

te veel eer :oops:
Laatst gewijzigd door Andretti Molletti op wo dec 05, 2007 10:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Ian artc242

wo nov 28, 2007 21:26

me radio is apart op de voeding aangesloten die blijft altijd aan zeg maar, moet je zelf uitzetten.

Bedenk net dat als het contact uit moet dan dan mijn verlichting ook uit moet vallen. Deze blijft echter wel branden. Signaal voor ontsteking valt ergens plots weg.

Ik voel wel op het moment dat de motor afslaat dat 2 relais klikken naast mijn accu.
Ik heb er 2 met een zekering en 2 zonder zekering.

ik heb er een fototje van.
Afbeelding

Voor het gemak noem ik de meest linkse 1 en dan opvolgend tot 4.

Als dus de motor wegvalt (en toerenteller dus ook naar nul valt) dan voel ik relais 2 en 3 klikken. 1 en 4 voel ik niet aan of uit schakelen.
Nu las ik dat nr 1 voor mijn nokkenasversteller is, nummer 2 is voor brandstofpomp nr 3 en 4 weet ik niet.
1 en 2 zijn nieuw aangeschaft. 3 en 4 zijn blijven zitten

hoe ze dat van die BDP gaan meten weet ik niet maar daar hadden ze het over. Ze hebben nu 2 uur er aan gewerkt. Heb ze nog een uur gegeven. Lijkt me dat een storing binnen die tijd wel gevonden moet kunnen worden. Want je kunt alles aan de ecu (stekker) meten toch? Tis een officiele alfa dealer.

Gasklepsensor is trouwens naar mijn mening uitgesloten, ook als je constant een toerental aanhoud is het ineens wegvallen.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo nov 28, 2007 21:29

Een 16V TS 155 heeft EGR, zeker weten. Zoals gezegd ik heb een kabelboom liggen voor 2.10.3 en een werkplaatshandboek voor 16V en voor electro storingen van de 155.

Ian artc242

Re: RE: Advies van Dré AKA Andrettie Molletti gevraagd (ARTC

wo nov 28, 2007 21:30

Dan nog een vraag: een 155 16V heeft toch geen EGR??????
Mijn 155 16v is uitgerust met EGR
Is te zien op deze foto. Dat kleine pijpje op de 4 uitlaatpijp is voor EGR
Afbeelding

Martin H
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

wo nov 28, 2007 21:55

Heb het nog even gechecked op artc155:
de .3 heeft EGR, de latere versie .4 niet.

Andretti Molletti

wo nov 28, 2007 21:55

Dat van dat EGR is nieuw voor me, nooit eerder opgevallen...
Laatst gewijzigd door Andretti Molletti op wo dec 05, 2007 10:08, 1 keer totaal gewijzigd.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo nov 28, 2007 22:04

mijn 1997 2.10.4 heeft ook EGR.

Andretti Molletti

wo nov 28, 2007 22:07

:arrow:
Laatst gewijzigd door Andretti Molletti op wo dec 05, 2007 10:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Ian artc242

wo nov 28, 2007 23:00

Ik zal vrijdag de auto wel weer op kunnen halen. Ben er neit echt van overtuigd dat ze het probleem vinden kunnen.
Ga zelf wel alles aan de ECU testen en kijken of die wel constant stroom krijgt.

Wellicht dat ik morgen wat meer weet als ze me weer gebelt hebben.

AG
Full Member
Full Member

do nov 29, 2007 07:05

Ik heb een keer gehad dat het hoofdrelais wel tikte maar niks doorschakelde dus meet eens.

AG

Terug naar “Algemene Technische vragen”