Boeiend genoeg?

Ja!
52%
17
Redelijk
12%
4
Niet echt. (geen Alfa hè)
21%
7
Totaal niet. (snap er niks van!)
15%
5

Totaal aantal stemmen: 33
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Altijd al willen weten hoe een wankelmotor werkt?

wo sep 26, 2007 18:59

...en olio zuipen zo'n kreng.
en benzina :wink:
Wed maar! RX-8 HP doet zomaar 1 op 5 :shock: Mooi concept, maar naar mijn smaak veel te weinig koppel.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

GT_fan
Junior Member
Junior Member
Contacteer: Website

RE: Altijd al willen weten hoe een wankelmotor werkt?

wo sep 26, 2007 20:02

vond ik ruim 30 jaar geleden ook al interessant, alleen toen nog op 2 wielen:

Afbeelding

http://nl.wikipedia.org/wiki/Van_Veen
Nu: nog Alfa loos... maar Audi A5 2.0 S line cabrio
Verleden: Alfetta GT 1979 / Spider 2000 1980 / Giulietta 1978 / Alfasud Sprint 1977 / 156's / 159 3.2 Q4 / GT 1.9 jtd / 147

Romeo
Full Member
Full Member

do sep 27, 2007 10:43

Hmm, dertig jaar geleden kon me dat nog niet zo boeien... :wink:

Erg interessant concept. En van dat olieverbruik heb je geen last als de voorraad groot genoeg is.
Je moet het verbruik ook vergeklijken met een ottomotor met gelijk vermogen, dan is het wel acceptabel (alleen is er dan weinig voordeel :roll: )
Een Ducati op een aanhanger, is dat het paard achter de wagen spannen?
SCARB-lid
Alfa 156 GTA SW '02
Lancia Astura PF '39
BMW i3s
Ducati 888 SP5

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do sep 27, 2007 11:06

Niet helemaal mee eens, de afdichting van de verbrandings en compressieruimten was een van de grote problemen destijds met deze motoren. Met zwaar olieverbruik en compressieverlies tot gevolg !
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do sep 27, 2007 22:59

Nou heb ik me laten vertellen, dat er later wat modificaties zijn doorgevoerd (NSU) en die motoren veel beter zijn. (langere levensduur, acceptabel verbruik, ook olio?) Maar ja, de naam was al naar de klote en dat maak je niet zomaar meer goed.
Treffende gelijkenis met Alfa Romeo en roest. :(
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Andretti Molletti

vr sep 28, 2007 00:23

Wankel.... de naam zegt het al :lol:

Thermisch een hopeloos geval... oppervlakte van de verbrandingskamer is in verhouding tot de zuigermotor zoveel groter dat er zoveel warmte verloren gaat in de wanden dat het rendement triest te noemen is. Daarnaast is de emissie-uitstoot dusdanig groot door onder andere de olietoevoeging aan de verbranding dat de toekomst voor de Wankel-motor al beslecht is.
Nog steeds zijn de zuigermotoren dankzij hun kompacte verbrandingskamers en hun enorme door en uitontwikkeling de toonaangevende motoren.
Kijken we naar de toekomst dan zullen er nog diverse technieken gaan volgen op de directe benzine inspuiting om deze nog schoner te maken. Denk hierbij aan de direct ingespoten benzine OTTO motor, ofwel een benzinemotor zonder bougies... een enorme verlaging van de NOx uitstoot en we kunnen weer jaren door.

Wat momenteel interessant is is het concept van Peraves, wat een beetje in de trent is van de Wankelmotor... zeg maar de wankelmotor van deze tijd.. klik
Oplossingen gevonden in de toepassing van keramiek (lees isolatie en afdichtingen tov de Wankel.
Het idee van de Wankelmotor is briljant, helaas is er de praktische haalbaarheid ondanks het doorzettingsvermogen van de Mazda engineers nog steeds kanslozer dan het vinden van een roestvrije sud :twisted:

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice

vr sep 28, 2007 00:41

Ehm, misschien te voorbarig, maar hoe kan het dan dat die japanse RX7 dingen dan zo ongelooflijk ver getuned werden, lag toch ook een wankel in?! Heb een keer gelezen dat het warm lopen van zon ding een redelijke klus is, wil je alles heel houden, maar hoe zit het dan met die japans getunede dingen?! :?

Heb me er totaal niet in verdiept hoor, maar gewoon een rijzende vraag..... :roll:

dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr sep 28, 2007 00:44

Ehm, misschien te voorbarig, maar hoe kan het dan dat die japanse RX7 dingen dan zo ongelooflijk ver getuned werden, lag toch ook een wankel in?! Heb een keer gelezen dat het warm lopen van zon ding een redelijke klus is, wil je alles heel houden, maar hoe zit het dan met die japans getunede dingen?! :?

Heb me er totaal niet in verdiept hoor, maar gewoon een rijzende vraag..... :roll:
Reviseren of vervangen.... RO80-rijders gaven aan elkaar dmv opgestoken vingers door, aan de hoeveelste motor ze bezig waren :wink:
It's not easy, being green (kermit)

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice

vr sep 28, 2007 01:05

Dikke handel dan, die RX7 blokken :lol: :lol:

Tja, geld zat zeker... In die sport doe je wellicht langer met een tank benzine dan je motor, wat mij betreft liever andersom :shock: :mrgreen:

Andretti Molletti

vr sep 28, 2007 01:16

Reviseren of vervangen.... RO80-rijders gaven aan elkaar dmv opgestoken vingers door, aan de hoeveelste motor ze bezig waren :wink:
Hee die BMW rijder vanmiddag had dan een middenmotor!!!! :lol:

En sieger, ik heb niks over vermogen gezegd, de wankels zijn idd snel.. een straalmotor is nog sneller!!! Verbruikt ook nog meer... :?

dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr sep 28, 2007 01:20

Hee die BMW rijder vanmiddag had dan een middenmotor!!!! :lol:

En sieger, ik heb niks over vermogen gezegd, de wankels zijn idd snel.. een straalmotor is nog sneller!!! Verbruikt ook nog meer... :?
Ja kijk, over jou persoonlijke wegmisbruiker-schap kan ik niks zeggen natuurlijk :lol:
Als ik snel moet ga ik voor solid fuel
Afbeelding

Lekker simpel 8)

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice

vr sep 28, 2007 01:25

das niet bepaalt een stenentrekker..... :lol:

dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr sep 28, 2007 01:29

das niet bepaalt een stenentrekker..... :lol:
Neuh maar je moet snel, of je nou wil of niet... Soort bungee-jumpen :mrgreen:

Terug naar “Het Forum Café”