Wankel.... de naam zegt het al
Thermisch een hopeloos geval... oppervlakte van de verbrandingskamer is in verhouding tot de zuigermotor zoveel groter dat er zoveel warmte verloren gaat in de wanden dat het rendement triest te noemen is. Daarnaast is de emissie-uitstoot dusdanig groot door onder andere de olietoevoeging aan de verbranding dat de toekomst voor de Wankel-motor al beslecht is.
Nog steeds zijn de zuigermotoren dankzij hun kompacte verbrandingskamers en hun enorme door en uitontwikkeling de toonaangevende motoren.
Kijken we naar de toekomst dan zullen er nog diverse technieken gaan volgen op de directe benzine inspuiting om deze nog schoner te maken. Denk hierbij aan de direct ingespoten benzine OTTO motor, ofwel een benzinemotor zonder bougies... een enorme verlaging van de NOx uitstoot en we kunnen weer jaren door.
Wat momenteel interessant is is het concept van Peraves, wat een beetje in de trent is van de Wankelmotor... zeg maar de wankelmotor van deze tijd..
klik
Oplossingen gevonden in de toepassing van keramiek (lees isolatie en afdichtingen tov de Wankel.
Het idee van de Wankelmotor is briljant, helaas is er de praktische haalbaarheid ondanks het doorzettingsvermogen van de Mazda engineers nog steeds kanslozer dan het vinden van een roestvrije sud
