Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: kop nord terugbouwen

wo sep 05, 2007 21:37

en hij staat volledig op spanning tussen onderkant en uitlaat ?
Dan vermoed ik dat ie onder dubbel of op de tanden zit.
Met de carterpan te demonteren bereik je niks, dan kijk je op de onderste distributieketting.
Laatst gewijzigd door Michel op wo sep 05, 2007 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

funkyflex

wo sep 05, 2007 21:48

ja voledige spanning, je zou er een olifant op kunnen laten dansen.

ik ga het morgen gewoon weer opnieuw proberen

bedankt

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do sep 06, 2007 00:14

Misschien is (per ongeluk) je krukas iets verdraaid, waardoor je niet goed uitkomt?
Check het merkteken goed! (krukas verdaai je makkelijk als je even niet oplet.)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

funkyflex

do sep 06, 2007 09:57

Ik moest bij het ontmantelen om de nokken op tdc te krijgen de krukas ca 1 cm doordraaijen voorbij het merkteken op de poelie.

heb het ook zo laten zitten, bedoel heb hem zo gemerkt zodat ik het weer op de zelfde wijze kon terug monteren, hij het immers goed voordat de kop eraf ging.

nu vraag ik me af, kan de poelie verkeerd zijn gemonteerd, misschien een tandwiel te ver ofzo, of zit me aanduidingspijltje niet op zn plek aangezien deze verstelbaar is. of zou me krukas idd niet op tijd staan, en kan die dan gewoon lopen, lees stond hij voordat de kop eraf ging ook niet goed?
of staan er meerdere merktekens op de poelie naast elkaar?

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do sep 06, 2007 10:27

Ik dubbelcheck soms even met een oude oliepeilstok in bougiegat nr. 1 (normaal doe je dat met een meetklok, ja, maar dit geeft best een goede indicatie). Dat, icm merkteken, geeft je toch zekerheid dat de boel op tijd staat...
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

do sep 06, 2007 10:34

Je hebt er nu niets meer aan maar voor de volgende keer :wink:

De ketting aan beide zijden op spanning houden mbv touw of iets dergelijks :!:

Afbeelding

Nu zit er niets anders op dan vissen en hopen dat je hem weer over de vertanding krijgt.
Anders moet de distributiedeksel :-# aan de voorzijde eraf :(

juultje
Guru
Guru

do sep 06, 2007 10:50

Heb je wel het goede teken op de krukas gebruikt ?? Niet het punt van de maximale vervroeging ?Is wellicht je pijltje (waterpomp) verbogen ?
Hoe stonden de zuigers toen je de kop er op zette ? Hoogste punt ?

Ik hoop dat je de krukas niet teveel gedraaid hebt toen de kop er af was en je daarmee de zuigerbussen omhoog gedrukt hebt !

Alfisti
Member
Member

do sep 06, 2007 12:53

Geloof het laatste niet hoor Barend, hebben hem geadviseerd om de bussen met een dop te borgen zodat deze niet omhoog konden komen :?
Het bestaan van buitenaards, intelligent leven wordt bewezen door het feit dat ze nog steeds geen contact met ons gezocht hebben.

- Alfa Romeo Stelvio Q4 Super
- Abarth 124 Spider
- Giulia Bertone GTV 2000 (1974)

Alfisti
Member
Member

do sep 06, 2007 13:25

De as van de ketting spanner, die in de kop zit, is 58 mm. in de kop, dus die kan je nog een heel stuk naar buiten toe brengen. Misschien luk het dan om er beweging in te krijgen.

Krukas moet zoiezo op het B.D.P (P). De ketting op het onderste tandwiel moet goed in de tanden liggen (zit de ketting onder niet goed in de tanden, probeer dit dan met een langstuk ijzerdraad vrij te drukken). Dan de ketting aan 2 kanten opbinden en dan de rechterkant op het nokkenas tandwiel, met de uitlaad nok recht wijzend as naar buiten, op het merkteken van de lager kap. Zo niet; tandwiel van de nokkenas los maken, dan het borgboutje eruit en dan de met een griptang op de nokkenas, de nokkenas as verdraaien tot op het merkteken. Wel met een gespannen ketting (compleet via de kettingspanner)

Sucses........en meer weet ik er ook niet van hoor vriend. :wink:
Het bestaan van buitenaards, intelligent leven wordt bewezen door het feit dat ze nog steeds geen contact met ons gezocht hebben.

- Alfa Romeo Stelvio Q4 Super
- Abarth 124 Spider
- Giulia Bertone GTV 2000 (1974)

Jan M
Advanced Member
Advanced Member

do sep 06, 2007 19:43

Ik heb het zo gedaan:

1ste keer met een houtje tegen de spanrol, bout losdraaien, spanrol induwen, bout weer vast.
Nu heb je lengte genoeg.
2e keer voor demontage kettingspanner losgedraaid, motor getornd tegen de richting in, dan gaat de spanner
naar binnen, bout weer vast gezet.

Let op dat de krukas exact op het juiste merkteken staat en dat de nokkenassen op tijd staan.
Heb je lengte genoeg.

Jan M
Advanced Member
Advanced Member

do sep 06, 2007 19:46

T'was trouwens bij een 75 1,8. en weet eigenlijk niet of er bij jou ook een spanrol aanwezig is.
Lijkt me van wel, maar zie het op de foto niet goed.

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do sep 06, 2007 19:54

Kettingspanner met een bandenlichter ois onder spanning zetten (EN HOUDEN) Daarna borgbout losdraaien. Je kunt de spanner zover terugdrukken dat het kettingwiel van de spanner dicht tegen de zijwand van de cil kop zit. Pas als je zeker weet dat ie er echt diep inzit: Borgbout vastzetten en de bandenlichterwegnemen. (Er is een behoorlijke kracht voor nodig om het spanwiel helemaal ingebdrukt te krijgen. Ik weet eingelijk wel zeker dat daar jouw problkeem zit. )Daarna:

Op merkteken zetten met neus van je rotor naar voren.

Goed controleren of het de bovenste distributieketting goed over het kleine ( onderste kettingwiel) loopt. Hiervoor heb je zeker een goede zaklamp nodig. Dan nokkeneas aan uitlaat zijde monteren met voorste nokken naar buiten. Dan: Deze nokkenas LINKSOM draaien totdat de ketting strak staat. Dan: Nokkenas aan inlaatzijde in ketting haken en monteren op merkteken. Dan zaak fixeren krukas eenmaal rond met spanner los, merktekens controleren. spanner vast: Daarna krukas nog een keer rond en eindcheck van spanning en merktekens.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

bralfa
Guru
Guru

Re: RE: kop nord terugbouwen

do sep 06, 2007 20:15

Ik heb het zo gedaan:

1ste keer met een houtje tegen de spanrol, bout losdraaien, spanrol induwen, bout weer vast.
Nu heb je lengte genoeg.
2e keer voor demontage kettingspanner losgedraaid, motor getornd tegen de richting in, dan gaat de spanner
naar binnen, bout weer vast gezet.

Let op dat de krukas exact op het juiste merkteken staat en dat de nokkenassen op tijd staan.
Heb je lengte genoeg.
Als je kromme kleppen wilt is this the way to go!!!!

Nooit met losse spanner tegen draairichting in tornen!!!!

@funky...
Ik durf t bijna niet te vragen... de sluitschakel heeft ook breedte he... dus de uiteinden komen nooit tegen elkaar aan :roll:

A
Shut up and ride!

funkyflex

do sep 06, 2007 20:40

@ allemaal bedankt voor alle reactie

@ Bralfa cm te kort inclusief klem
@ @lfa@lgra vanavond poging 2
@ alfisti praatjes met inhoud :wink: bedankt vriend (hoop met de juul van het weekend naar je nieuwe vloer te kunnen kijken)
@ juultje ik weet niet zeker welk merk teken ik heb genomen, aangezien ik er aanvankelijk maar een zag. en die kwam ongeveer overeen met de nokkenassen. de merk tekentje is verstelbaar aan de waterpomp dus wellicht zit die ook niet juist. bij het afhalen van de kop waren cyl 1 en 4 in hoogste stand. boel geborgt (dus geen verschoven bussen) en merkteken 2 aangebracht aangezien 1e niet overeenkwam.

gr

funkyflex

do sep 06, 2007 22:32

probleem opgelost :lol:

probleem zat toch in de spanner. bij het terugplaatsen van de spanner na het vlakken is dat spalkje er tussen uit geschovern in het gat waar de veer zit.

dus spanner er opnieuw in geplaatst met extra aandacht voor het spalkje daarna ging de spanner ver genoeg om voldoende ruimte op de ketting te krijgen.

morgen kan ik weer verder

Terug naar “Algemene Technische vragen”