wirno
Junior Member
Junior Member

Alfa 75 problemen bij warme/hete motor

di sep 04, 2007 17:07

Ik heb een alfa 75 en rij hiermee regelmatig op het circuit, Maar als de motor echt warm wordt (30 min rijden) krijgt de motor problemen.
Het koelwater blijft echter op 90 graden. Als de buiten temperatuur hoog is dan is dit al na 15 min.

Het lijkt er op dat de motor te vroeg ontsteekt, motor begint te bokken.

Ik heb vervangen.

Bougie kabels
Rotors
verdeelkappen
L jetronic
Computer
Ddp sensor

Maar dit alles zonder resultaat!!!

Mijn vriend die ook een 75 heeft begint hier nu ook last van te krijgen.
Dus mijn vraag aan jullie is

Hellup !!!!!!

Want ik kom er niet meer uit.

Mvgr Arno

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: Alfa 75 problemen bij warme/hete motor

di sep 04, 2007 18:53

Ik denk aan vuilafzetting (kool afzetting) binnen de cilinders. Als de motor door circuit gebruik erg heet wordt kan de vuilafzetting als kooltjes gaan gloeien. Hierdoor treedt er op meerdere plaatsen tegelijk verbranding op en krijg je detonatie. Normaal begint de verbranding bij je bougie en loopt het vlamfront "rustig" naar beneden. Nu begint het hier en daar en botsen de vlamfronten en krijg je meerdere explosies (schokken).

Probeer een te tanken met een hoger octaangetal, het liefst een reinigende benzine zoals ESSO of SHELL (vroeger had je Pura).
Ga daarna op vakantie of rij met de wagen een zeer grote afstand. Liefst in één keer de tank leeg. 120km/h. Dat zal je verbrandingruimte wel schoon krijgen.

Je kunt natuurlijk ook even met een endoscoop door het bougiegat kijken.

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di sep 04, 2007 19:55

Inderdaad, ik weet niet wat je tankt, maar ik herken het van mijn America (L-jetronic V6, ik neem aan dat jij hetzelfde blok hebt). Op 95 pingelt hij als hij heet is en op zijn staart getrapt wordt, en op 98 niet. Ik gooi er altijd BP Ultimate in, want dat is niet alleen klopvast, maar mijn V6 loopt er echt een stuk zuiniger op!
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

wirno
Junior Member
Junior Member

di sep 04, 2007 21:44

Nee kan het ook niet zijn ik tank altijd 98 octaan, zelfs dit weekend 100 octaan getankt maar nog steeds hetzelfde resultaat.
Het betreft hier een 2ltr. ts waar van een motor 200000 km en de ander 8000 km op teller heeft staan.

mvgr arno

Alfa eL
Advanced Member
Advanced Member

di sep 04, 2007 21:50

Poosje terug heb ik ook zoiets gehad. Heb toen het potje vd carterventilatie, en de stationair regelschuif schoongemaakt. Het lijkt er niets mee te maken te hebben, maar tot nu toe is het niet meer gebeurd.
Alfa 33 16V 1994
Alfa 75 TS 1989
Alfa 33 Servizio 1992

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di sep 04, 2007 21:51

Even voor de goede orde: een TS is een Motronic. Komt je BDP signaal wel goed aan? Check bijvoorbeeld de laatste pagina's van dit topic.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Andretti Molletti

di sep 04, 2007 21:54

Detoneren op het circuit is plof! :lol:
Ik denk dat je benzine te warm wordt..beredeneer zelf maar waarom.. heb ik even geen tijd voor ;)

wirno
Junior Member
Junior Member

di sep 04, 2007 22:15

Komt je BDP signaal wel goed aan? Check bijvoorbeeld de laatste pagina's van dit topic.
Het ziet er naar uit dat ik toch moet zoeken in de richting van de bdp sensor, kan je dit meten? en hoe???
Hier stop echt mijn kennis van motoren!
Heb je een adres waar ik dit kan doen??

mvgr arno
Laatst gewijzigd door wirno op di sep 04, 2007 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.

wirno
Junior Member
Junior Member

di sep 04, 2007 22:20

Ik denk dat je benzine te warm wordt..beredeneer zelf maar waarom.. heb ik even geen tijd voor
Ik heb ook het probleem met een vers afgevulde tank. Of de tank van het pompstation moet in de zon staan.

Mvgr Arno

dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

Re: RE: Alfa 75 problemen bij warme/hete motor

di sep 04, 2007 22:26

Ik denk dat je benzine te warm wordt..beredeneer zelf maar waarom.. heb ik even geen tijd voor ;)
Al tekstverklarend: vapour lock

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=vap ... %3Dlang_nl :?:

Ik heb er verder ook geen verstand van hoor :oops:
It's not easy, being green (kermit)

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo

di sep 04, 2007 22:46

Ik denk dat je benzine te warm wordt..beredeneer zelf maar waarom.. heb ik even geen tijd voor
Ik heb ook het probleem met een vers afgevulde tank. Of de tank van het pompstation moet in de zon staan.
Mvgr Arno
Het kooktraject van motorbenzines ligt tussen 35 en 200 °C
Bij rondpompen van de benzine zou bij een hele hete motor misschien gasdelen in de leidingen kunnen ontstaan.
Als jij zegt dit ook bij verse koele benzine te hebben, dan lijkt het weer iets electronisch. Maar daar heb je ook alles van vervangen.

Mijn SZ had ook regelmatig een onrustige loop. Het leek wel of ie op 5 ipv 6 cilinders liep. Dat werd langzamerhand erger en bleek een kapot steunlager te zijn. Vooral tussen de 1000-2000 toeren en om de 3000 toeren gaf dat een kabaal met behoorlijke trillingen. Heb meteen mijn flexibele koppelingen moeten vervangen. Dus misschien = auto zwaar belasten => zware belasting op het steunlager => trillingen in de aandrijflijn => lijken op dreunen in de motor.

wirno
Junior Member
Junior Member

wo sep 05, 2007 11:14

wirno schreef:
Quote:

Mvgr Arno
Het kooktraject van motorbenzines ligt tussen 35 en 200 °C
Bij rondpompen van de benzine zou bij een hele hete motor misschien gasdelen in de leidingen kunnen ontstaan.
Als jij zegt dit ook bij verse koele benzine te hebben, dan lijkt het weer iets electronisch. Maar daar heb je ook alles van vervangen.

Mijn SZ had ook regelmatig een onrustige loop. Het leek wel of ie op 5 ipv 6 cilinders liep. Dat werd langzamerhand erger en bleek een kapot steunlager te zijn. Vooral tussen de 1000-2000 toeren en om de 3000 toeren gaf dat een kabaal met behoorlijke trillingen. Heb meteen mijn flexibele koppelingen moeten vervangen. Dus misschien = auto zwaar belasten => zware belasting op het steunlager => trillingen in de aandrijflijn => lijken op dreunen in de motor.

Bij mij is het bij hoge toerentalen, 5000 tot 6200 rpm.
Tijdens het stoten van de motor zie je ook de toerenteller raar uitslaan,
Bv de motor draait 5800 rpm, tijdens het stoten fluctueert de toeren teller tussen 4000 en 5800 rpm.

Dus ik denk niet dat dit te maken heeft met het tussen lager.

@yuri V6

In het topic waar jij naar refereert praat men over het afstellen van de Bdp sensor. Kan dit want de bdp sensor zit op een vaste positie dmv een pen.

Offtopic. Volgens mij hebben wij elkaar vorige week ontmoet, Bij het ophalen van een rode 75 samen met Ron Simons in Vught.

Mvgr Arno

bralfa
Guru
Guru
Contacteer: Website

wo sep 05, 2007 11:21

Arno,

Is het bokken soms hetzelfde als wanneer je in de toerenbegrenzer rijdt???

Indien ja, dan kan het goed zijn dat je axiaal lagers van je krukas te ver uitgesleten zijn.

Hierdoor krijgt je bdp sensor een foutief signaal en gaat de auto bokken...
Shut up and ride!

wirno
Junior Member
Junior Member

wo sep 05, 2007 17:10

Is het bokken soms hetzelfde als wanneer je in de toerenbegrenzer rijdt???
Ja zo ongeveer kun het wel omschrijven.

Maar hoe kan ik meten of een bdp signaal niet goed aankomt of wegvalt???

Mvgr Arno

Andretti Molletti

wo sep 05, 2007 17:33

Ik heb een alfa 75 en rij hiermee regelmatig op het circuit, Maar als de motor echt warm wordt (30 min rijden) krijgt de motor problemen.
Het koelwater blijft echter op 90 graden. Als de buiten temperatuur hoog is dan is dit al na 15 min.

Het lijkt er op dat de motor te vroeg ontsteekt, motor begint te bokken.

Ik heb vervangen.

Bougie kabels
Rotors
verdeelkappen
L jetronic
Computer
Ddp sensor

Maar dit alles zonder resultaat!!!

Mijn vriend die ook een 75 heeft begint hier nu ook last van te krijgen.
Dus mijn vraag aan jullie is

Hellup !!!!!!

Want ik kom er niet meer uit.

Mvgr Arno

Mvgr Arno

L-jetronic en een BDP sensor??

waarom dacht ik dat het een V6 betrof?

Terug naar “Algemene Technische vragen”