Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8956
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

AAARGH distributie V6 12v van tijd....

do aug 02, 2007 22:10

Misschien niet echt een technische vraag, maar hier past het misschien toch het beste...

Vandaag dacht ik 'even' de distributieriem van de 3.5 te vervangen. Zo gezegd, zo gedaan... riem omgelegd, (mechanische) spanner een stuk tegen de veerdruk in gedrukt en vastgezet, de krukas met de hand een paar slagen geven... POENK! Kennelijk lag de spanner niet goed aan, alles van tijd ](*,)

Dit ritueel heeft zich tot 2 (twee!!) keer toe voorgedaan, en de derde keer was het goed. Althans, dat hoop ik dan maar. Het is zeker niet de eerste V6 riem die ik doe en ik heb dit nog nooit meegemaakt. Het maakt me wel licht ongerust moet ik zeggen, zeker omdat de originele fabrieksmerktekens niet aanwezig zijn (krukaspoelie blanco, nokkenassen zijn niet origineel en zijn blanco!). Gelukkig heeft degene die het blok in elkaar heeft gezet wel met een lakstift merktekens op de nokkenassen gezet en met typex op de getande schijf bij de krukaspoelie (ik heb geen meetklok, maar op een wat primitievere wijze heb ik wel vast kunnen stellen dat op dit merkteken cilinder 1 op of heel dicht bij het BDP staat). Omdat alle merktekens dus 'handwerk' zijn heb ik het met enige scepsis weer in elkaar gezet en een paar keer met de hand rondgedraaid, en dat gaat goed.

Overigens zag ik bij het monteren van de distributiekappen dat de rechter een soort 'pijltje' heeft bij de nokkenaspoelie, en dat dat nu precies naar een inkeping in die poelie wijst. De linker kap had dat weer niet, maar de poelie heeft wel een merkteken en dat staat nu spiegelsymmetrisch tov de andere nokkenas.

Uiteindelijk weet ik eigenlijk zeker dat alles goed zit, maar ergens in mijn onderbewuste zint dit hele verhaal me niet.

Morgen de laatste loodjes en de motor voor de eerste keer starten, fingers crossed... [-o<
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
ikke
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 907
Lid geworden op: do jan 06, 2005 20:09
Locatie: Breda

RE: AAARGH distributie V6 12v van tijd....

do aug 02, 2007 22:19

Yuri,

Ikke ben zelf ook vooral geen expert wat betreft distributieriemen, maar een tip die ik eens meekreeg van een vriend was dat als je voordat je de oude distributie riem er af zou halen deze overal zou kunnen merken, en dan natuurlijk ook op de tandwielen enz, dus streepjes van riem op metaal doorzetten, daarna de tekens van de oude riem op de nieuwe over zetten, en tadaa, als je die op die andere tekens ligt zou hij altijd goed moeten zitten.

Heb je hoogstwaarschijnlijk niets aan, maar je weet het nooit.

Success met je 3.5

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8956
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: RE: AAARGH distributie V6 12v van tijd....

do aug 02, 2007 22:23

Yuri,

Ikke ben zelf ook vooral geen expert wat betreft distributieriemen, maar een tip die ik eens meekreeg van een vriend was dat als je voordat je de oude distributie riem er af zou halen deze overal zou kunnen merken, en dan natuurlijk ook op de tandwielen enz, dus streepjes van riem op metaal doorzetten, daarna de tekens van de oude riem op de nieuwe over zetten, en tadaa, als je die op die andere tekens ligt zou hij altijd goed moeten zitten.

Heb je hoogstwaarschijnlijk niets aan, maar je weet het nooit.

Success met je 3.5
Had ik gedaan, maar die vlieger gaat niet op omdat ook de verdeler meedoet bij de V6. distributieriem. Daar staat ook een merkteken in, en dat correspondeert alleen met cilinder 1 in BDP...

Kijk, ik hád natuurlijk cilinder 1 op BDP moeten zetten voor ik begeon, maar die riem is zo'n routineklusje geworden dat ik het wel geloof... Als er niks verspringt is er ook niks aan het handje. Maar doet het dat wel... :roll:
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Alfa33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 728
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:30
Locatie: Amsterdam

Re: RE: AAARGH distributie V6 12v van tijd....

do aug 02, 2007 22:38

Kijk, ik hád natuurlijk cilinder 1 op BDP moeten zetten voor ik begeon, maar die riem is zo'n routineklusje geworden dat ik het wel geloof... Als er niks verspringt is er ook niks aan het handje. Maar doet het dat wel... :roll:
Heel herkenbaar dit :wink: Gaat altijd een keer mis met de gemakszucht..Daar ben ik ook achter gekomen :? Zo te zien zal je blok niet inelkaar lopen in ieder geval.

succes morgen!
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

Andretti Molletti

RE: AAARGH distributie V6 12v van tijd....

vr aug 03, 2007 14:35

Lijkt alsof je veer in je spanner te slap is??
Gezien de prijs van een 3,5V6 zou ik toch even wat voorzichtigheid in acht nemen.
Als de distributie erop ligt, kun je dan de "spanning" vd riem voelen door hem te draaien/twisten (de riem dus)?
je moet hem zeker geen 90 graden kunnen draaien... en tegelijkertijd, wat doet je spanner?? druk je die dan al in??
Zit er trouwens al olie IN je spanner?? dat dempt nl ook nog iets.

Ik begrijp je ongerust gevoel.. maar zomaar starten zou ik niet doen...

cmva
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 846
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 17:53
Locatie: Westdorpe
Contacteer: Website

RE: AAARGH distributie V6 12v van tijd....

vr aug 03, 2007 17:29

Er staan merktekens op de spanner, is dus geen kwestie van "een stuk tegen de veerdruk indrukken"", kan overigens weinig kwaad een 12v raakt kleppen niet zomaar
CMVA

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: AAARGH distributie V6 12v van tijd....

vr aug 03, 2007 19:51

Zit er trouwens al olie IN je spanner??
Mechanische spanner he Dre... zit geen olie in. ;)

Andretti Molletti

RE: AAARGH distributie V6 12v van tijd....

vr aug 03, 2007 20:00

Oke, niet goed gelezen :oops:
dus als ik het wel goed lees is de spanner twee keer losgesprongen omdat hij niet goed vastgezet was?

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8956
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: AAARGH distributie V6 12v van tijd....

vr aug 03, 2007 20:19

Nou, vandaag met gekruiste vingers gestart, en... alles goed! Het ding loopt als vergif.

Wel een wijze les geleerd: netjes volgens het boekje werken, ook al heb je het al zo vaak gedaan.

Maar toch, ergens zit het me niet lekker. De klembout van de spanner voelde 'raar' bij het aandraaien. Wat er dan raar voelde kan ik niet echt zeggen, of misschien is het ook wel gewoon een onderbuikgevoel wat me maar niet los wil laten... :oops: Ergens in mijn achterhoofd wacht ik op een akelig voorval, maar de eerste 100 km zijn goed gegaan 8)
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8956
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: RE: AAARGH distributie V6 12v van tijd....

vr aug 03, 2007 20:19

kan overigens weinig kwaad een 12v raakt kleppen niet zomaar
CMVA
Ik heb er ook andere nokkenassen in zitten, dan raakt-ie weer wat eerder...
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: AAARGH distributie V6 12v van tijd....

vr aug 03, 2007 23:11

Moet je eens aan Dennis de Rooy vragen.................komt heel bekend voor!
Je kent de drooggelegde hydrolische spanner, he. Veeeeeeeeeeeeel betrouwbaarder. :idea:
(Jouw verhaal is het zoveelste bewijs. Gelukkig is er nu niks an de hand.

Oh en nog iets: laatst de GTV6 van Akieromeo ' gedaan' . Gezien de dubieuze voorgeschiedenis ook maar even (net op tijd) de timing gescheckt, nog met de oude riem erop dus) dei stond dus 1 tand verkeerd! En die motor zou 5.000 km geleden gereviceerd zijn. :^o (was veel meer mis mee)
Is overigens wel het bewijs, dat de motor dan op zich nog prima loopt en zowaar nog rap is ook. :o

Kom je 'm eens demostreren? 8)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Andretti Molletti

RE: AAARGH distributie V6 12v van tijd....

vr aug 03, 2007 23:30

Een drooggelegde spanner is net zoiets als een vasgelaste schokdemper... :?

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: AAARGH distributie V6 12v van tijd....

za aug 04, 2007 00:26

Een drooggelegde spanner is net zoiets als een vasgelaste schokdemper... :?
Die vergelijking gaat mank, mijns inziens. Dat een vastgelaste schokdemper niets meer dempt, daar zijn we het wel over eens.
Een drooggelegde spanner, spant nog steeds! :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8956
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: RE: AAARGH distributie V6 12v van tijd....

za aug 04, 2007 10:07

Moet je eens aan Dennis de Rooy vragen.................komt heel bekend voor!

Kom je 'm eens demostreren? 8)
De spanner op zich vertrouw ik wel (ik heb hrm uiteraard gedemonteerd en nagekeken), ik denk dat ik hem domweg niet goed genoeg vast had gezet en dat hij daarom kon verspringen. Maar zoals gezegd, die klembout... ik weet het niet.

En ik zal binnenkort eens een demorondje door Nederland doen denk ik, publiek genoeg 8)
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

harold
Full Member
Full Member
Berichten: 337
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:20
Locatie: Naarden
Contacteer: Website

Re: RE: AAARGH distributie V6 12v van tijd....

za aug 04, 2007 16:24

De spanner op zich vertrouw ik wel (ik heb hrm uiteraard gedemonteerd en nagekeken), ik denk dat ik hem domweg niet goed genoeg vast had gezet en dat hij daarom kon verspringen. Maar zoals gezegd, die klembout... ik weet het niet.
verspringende spanner heb ik gehad bij mijn vorige 164.......handmatig ronddraaien geen problemen maar de spanner sprong toch terug bij eerste keer starten omdat de riem dan met kracht wordt rondgedraaid.....blijkbaar toch niet vastgenoeg gezet?!
5 kromme kleppen waren het resultaat.

k'zou het nog maar een keertje checken.
164 super 3.0v6 automaat, zwart, 96, Xenon, full Meguiars detailed, Eibach lowered, gepoetst door A1 Car Cleaning
Afbeelding

Terug naar “Algemene Technische vragen”