Vandaag dacht ik 'even' de distributieriem van de 3.5 te vervangen. Zo gezegd, zo gedaan... riem omgelegd, (mechanische) spanner een stuk tegen de veerdruk in gedrukt en vastgezet, de krukas met de hand een paar slagen geven... POENK! Kennelijk lag de spanner niet goed aan, alles van tijd
](./images/smilies/eusa_wall.gif)
Dit ritueel heeft zich tot 2 (twee!!) keer toe voorgedaan, en de derde keer was het goed. Althans, dat hoop ik dan maar. Het is zeker niet de eerste V6 riem die ik doe en ik heb dit nog nooit meegemaakt. Het maakt me wel licht ongerust moet ik zeggen, zeker omdat de originele fabrieksmerktekens niet aanwezig zijn (krukaspoelie blanco, nokkenassen zijn niet origineel en zijn blanco!). Gelukkig heeft degene die het blok in elkaar heeft gezet wel met een lakstift merktekens op de nokkenassen gezet en met typex op de getande schijf bij de krukaspoelie (ik heb geen meetklok, maar op een wat primitievere wijze heb ik wel vast kunnen stellen dat op dit merkteken cilinder 1 op of heel dicht bij het BDP staat). Omdat alle merktekens dus 'handwerk' zijn heb ik het met enige scepsis weer in elkaar gezet en een paar keer met de hand rondgedraaid, en dat gaat goed.
Overigens zag ik bij het monteren van de distributiekappen dat de rechter een soort 'pijltje' heeft bij de nokkenaspoelie, en dat dat nu precies naar een inkeping in die poelie wijst. De linker kap had dat weer niet, maar de poelie heeft wel een merkteken en dat staat nu spiegelsymmetrisch tov de andere nokkenas.
Uiteindelijk weet ik eigenlijk zeker dat alles goed zit, maar ergens in mijn onderbewuste zint dit hele verhaal me niet.
Morgen de laatste loodjes en de motor voor de eerste keer starten, fingers crossed...