mx

alfa 33 toerenteller die wegvalt: opgelost

vr mei 18, 2007 09:32

Hi... een tijdje geleden had ik gemeld dat de toerenteller van mijn alfa 33 &." IMOLA maar ongeveer de helft aangaf. Das nu opgelost (allez, denk ik, het is nu toch al een tijdje ok).

Voor de geinteresseerden, wat ik denk dat het probleem is: er is een (ouderwets) trimpotentiometertje op de print van de toerenteller (binnenin!). Dat dient om de toerenteller af te regelen. Na vele jaren geeft dat waarscghijnlijk slecht kontakt. Een paar maal heen en weer draaien (maar eerst markeren wat de positie was, tenzij je de hulpmiddelen hebt om hem later opnieuew juist af te regelen) lost het probleem waarschijnlijk voor een tijdje op.

Indien meer info vereist, laat dan weten...

Mx

mafkees

RE: alfa 33 toerenteller die wegvalt: opgelost

vr mei 18, 2007 10:03

interessant de mijne heeft het namelijk ook, zal vanmiddag is even gaan kijken. :lol:

radiorobbie

vr mei 18, 2007 10:34

Hmmm klinkt intressant de mijna heeft het ook,

geeft geen toeren goed aan kilimoterteller doet het niet :evil: stom apparaat

Maar ik moet dus de tellerunit los maken ofzo ???

Gr :wink:

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

vr mei 18, 2007 13:47

hmm...same here...morgen eens kijken. Bedankt voor de tip.

mafkees

vr mei 18, 2007 17:32

nou ik denk dat jij gewoon geluk heb gehad, want ik heb hem helemaal uit elkaar gehaald, alles in gespoten met kontakt spray maar de toerenteller komt nog steeds niet boven de 2000 tmp :(

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

vr mei 18, 2007 19:06

Dan moet je harder rijden :mrgreen: Het kan natuurlijk ook nog aan het signaal liggen dat vanuit de ECU komt....

Speeder

Re: RE: alfa 33 toerenteller die wegvalt: opgelost

za mei 19, 2007 11:21

Dan moet je harder rijden :mrgreen: Het kan natuurlijk ook nog aan het signaal liggen dat vanuit de ECU komt....
De ECU gebruikt het toerental oa voor het bepalen vd inspuiting en ontsteking. Als daar iets niet goed zou zitten zou de auto niet/heel slecht lopen. Aangezien dat niet het geval is, is het signaal dat de ECU uitgeeft gewoon goed. Misschien dat er in de bedrading/stekkers van ECU naar toerenteller wat fout zit. Dit kan je heel makkelijk met een multimetertje meten...

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

za mei 19, 2007 14:09

Ja, mits dat het zelfde signaal is. Ik moest even denken aan de koelwatertemp. Het signaal dat naar je dashboardmetertje gaat is toch ook niet hetzelfde als het signaal dat voor de koudtstartverrijking zorgt? Of wel?

Off-topic: Speedy, jij hebt toch ooit een samenwatting gemaakt van al die koelwatertemp sensoren in een topic, ik zocht dat laatst maar kon het niet vinden.

Speeder

Re: RE: alfa 33 toerenteller die wegvalt: opgelost

za mei 19, 2007 14:18

Ja, mits dat het zelfde signaal is. Ik moest even denken aan de koelwatertemp. Het signaal dat naar je dashboardmetertje gaat is toch ook niet hetzelfde als het signaal dat voor de koudtstartverrijking zorgt? Of wel?

Off-topic: Speedy, jij hebt toch ooit een samenwatting gemaakt van al die koelwatertemp sensoren in een topic, ik zocht dat laatst maar kon het niet vinden.
Dat is hetzelfde signaal, gewoon het signaal dat de ECU gebruikt en ook weer doorgeeft naar het dashboard. Er zit in dit geval dus geen aparte sensor die alleen het dashboard aanstuurd. Ik geloof dat het toerentalsignaal ook over het brandstofpomprelais loopt, misschien dat er daar wat mis gaat...

BTW: TOPIC

tinus1
Junior Member
Junior Member
Contacteer: Website

zo mei 20, 2007 13:47

bij mij heeft ie ook een tijd lang niet over de 2000 toeren aangegeven, maar het inspuiten van de bobine met vochtwerend middel heeft erg geholpen (al ben ik nog eiet helemaal zeker of het aangegeven toerental nu helemaal 100% is: maar is in ieder geval beter dan max 2000!)
147 1.6 ts Veloce '01 821/A Nero Fuoco
33 1.7ie '92 rosso -geschorst/te koop

radiorobbie

zo mei 20, 2007 19:36

maar kan dit nou ook helpen voor de kilomter teller??? want die doet het helemaal niet bij mij ...en de toeren teller inderdaad ongeveer tot 2000
Gr

_Pieter_
Guru
Guru

zo dec 30, 2007 14:12

Dit werkt inderdaad. :thumbs: Na de vorige keer dat dit gebeurde, had mijn garage er een andere teller ingestopt.
Dat kostte geld, en je kan dit in korte tijd, met slechts basic gereedschap zelf repareren. Hier stap voor stap de uitleg:

1. Loshalen van de kappen om je stuurkolom. Erg simpel, een stuk of 5 lange parkers van onderaf en 1 bout die de onderkant vasthoudt.
Zodra je de onderste kap loshebt (die valt naar onder weg) kan je de buren een lol doen en even het stekkertje van je claxon losmaken :D Niet vergeten weer vast te zetten als je klaar bent.

2. Loshalen klokkenwinkel: Met 4 schroefjes:

Eerst deze 2:
Afbeelding

Dan zit de kap los en kan je deze 2 losmaken:
Afbeelding

De klokkenwinkel is nu los. Deze zit nu nog aan de auto met 3 platte stekkers, die je simpel ontgrendelt en loshaalt.

3. Loshalen toerenteller:

Nadat je de kap om de klokkenwinkel hebt weggenomen, kan je bij 2 parkertjes en 3 moertjes voor het electrisch contact:
Afbeelding

4. Afstellen toerenteller gebeurt middels deze potentiometer:
Afbeelding

Met de klok mee is "zachter", tegen de klok in draaien geeft meer uitslag op de teller. Dus geheel naar eigen inzicht in te stellen (leuk he!)
Als je m wilt ijken is vrees ik de enige manier om er een electronische meter naast aan te sluiten en dan zo instellen dat het het beste overeenkomt met de werkelijkheid.
Meer dan een indicatie van de werkelijke toeren geeft deze teller niet.

Het vervangen van eventuele uitgebrande draadlampjes achter je dashboard is zoals je ziet ook erg simpel zelf te doen.

Veel plezier!

Groeten, Pieter
Laatst gewijzigd door _Pieter_ op ma dec 31, 2007 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.
SCARB # 4710

digiblast
Member
Member

ma dec 31, 2007 01:28

wat je ook kunt doen, is de weerstand meten van de potmeter en deze vervangen door een vaste weerstand,
deze is beter bestand tegen vocht.
11-4-2003-21-2-2009 in het bezit geweest van een Alfa 33 flat four 1.4 ie '94 HL-PR-89 Afbeelding
2-2 2009-Fiat Barchetta Rosso'95.
12-3 2011-Alfa 156 1.8 Cf3 140pk

Maxtor
Guru
Guru

ma dec 31, 2007 19:38

Het afstellen naar gevoel... dus met andere woorden, loshalen, draaien, testen en herhalen?
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma dec 31, 2007 21:54

Vervangen voor een vaste weerstand zou ik niet doen, die zijn namelijk alleen in standaardmaten te krijgen en dus nooit zo precies te zetten als een potentiometer.

Als je de stand van te voren even markeert kan je met wat kontaktspray er op en een paar keer het potentiometertje een kwart slagje of zo heen en weer draaien het vuil van het kontaktbaantje af schoonmaken. Vooral niet anders doen, het koolstof-filmlaagje moet dezelfde dikte houden dus niet gaan krassen of opschuren. Ik denk dat je de beste resultaten zal bereiken met of de draadjes verlengen en een ge-eikte meter er bij houden en dan afstellen, of het potentiometertje na "schoon wiebelen" weer in dezelfde stand terugzetten. Deze techiek is overigens veel gebruikt in de electronica, dus het is echt een beproefde methode.

Terug naar “Algemene Technische vragen”