Rees-Cees

RE: 1400 versnellingsbak op 1700 16v

wo mei 09, 2007 00:53

@ Bertje:

Vraag: wat gebeurt er met het koppel op de wielen met een kortere overbrenging???

Andretti Molletti

Re: RE: 1400 versnellingsbak op 1700 16v

wo mei 09, 2007 01:22

Een 10% kortere overbrenging is nog geen 10% snellere acceleratie. De acceleratie van 3000 naar 6000 toeren in een bepaalde versnelling gaat misschien 10% sneller, maar je eindsnelheid is ook 10% lager. Als je van 0-100 2 keer moet schakelen en de 100 bereikt bij bijv. 5000 toeren in 3, dan bereik je met de kortere bak éérder 5000 toeren in 3, maar je moet nog tot 5500 toeren doortrekken om de 100 te halen. Dus wellicht ben je 5% sneller. Opgegeven getallen niet exact uitgerekend.
Ik ben het eens met Bert... het is geen 10% snellere acceleratie...

de vraag was ook niet of je eindsnelheid 10% lager ligt (wat vaak niet zo is), en ook niet of je vaker moet schakelen...."dat is heel wat anders"' ;)
De gemiddelde motor trekt enorm door van 5000-5500 rpm dus das ook al een voordeel!
Dus wellicht ben je niet 10% sneller... maar 15% !!


Om een en ander te versimpelen denk eens aan een racefiets met 10 versnellingen.
rij nu eens berg op in de 1ste versnelling... en rij eens berg op in de 10e versnelling...
Het gaat dus om de powerband in een bepaalde toepassing, in de rechtuitacceleratie ben je met een kortere bak sneller, misschien is je topsnelheid lager, maar je bent al wel verder weg als de lange bak de topsnelheid haalt! Daarom doen ze dragstar races ook niet in 0-100 maar afstanden ;)


Misschien is het beter de vraag duidelijker te formuleren dan "scheelt het heel veel..."
10% salaris is een hoop, 10% remvoeringslijtage vanaf nieuw is niks... :?

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: 1400 versnellingsbak op 1700 16v

wo mei 09, 2007 20:21

@ Bertje:

Vraag: wat gebeurt er met het koppel op de wielen met een kortere overbrenging???
10% kortere overbrenging is 10% meer koppel aan de wielen bij hetzelfde toerental en dezelfde versnelling en dus 10% snellere acceleratie, maar wel bij een lagere snelheid. Of de acceleratie bij dezelfde snelheid als voorheen ook 10% hoger is hangt inderdaad af van het koppelverloop van de motor en of de motor uberhaupt de hogere toeren kan/mag draaien.
de vraag was ook niet of je eindsnelheid 10% lager ligt (wat vaak niet zo is), en ook niet of je vaker moet schakelen...."dat is heel wat anders"' ;)
Ik schreef eindsnelheid in een andere context, ik heb het niet over topsnelheid gehad, die is maximaal als de motor op toerental maximum vermogen draait bij plankgas, topsnelheid kan toenemen bij kortere overbrenging als de motor met de langere overbrenging dit toerental niet bereikt. Over vaker schakelen heb ik het ook niet gehad maar met de kortere bak pak je veel bochten in 3 ipv voorheen in de 2 (als het niet hard hoeft).
Oorspronkelijke vraag: met de 1400 bak zal een 33 16V zeker sneller (willen) accelereren, ik heb ook de kortste bak die ik kon vinden op mijn Sud, maar als je in de 1 niet meer volgas kan geven wegens wielspin is het voordeel weer weg lijkt me.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Chiel

RE: 1400 versnellingsbak op 1700 16v

ma mei 14, 2007 20:59

Even afgezien van alle theoretische beschouwingen - snelheids beleving is wel veeeeel groter - heb een Sud 1.5ti met 1300 bak gehad...

:jumping:

:driving:

:banana:

dus....

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: 1400 versnellingsbak op 1700 16v

di mei 15, 2007 15:34

Dat had ik met mijn '77 Honda CB400F, doortrekken tot 10.000, 5 keer schakelen, waauw! maar de Opel Kadett reedt nog steeds achter mij.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
Steven 33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 895
Lid geworden op: di apr 19, 2005 16:50
Locatie: Utrecht

RE: 1400 versnellingsbak op 1700 16v

di mei 15, 2007 16:12

Toerental zorgt voor koppel, zorgt voor acceleratie, zorgt voor snelheidsverschil, zorgt voor af te leggen afstand. Dan zijn er tussensprints en een volledige race, het gaat dan om tactiek lijkt me?

Om het getalsmatig uit te rekenen zul je een wiskundige benadering moeten maken van je koppel-toeren kromme (blok golf, als je een mooie vlakke koppelkromme hebt?). Je koppel is immers variabel over je toerental, je acceleratie ook, je snelheidsverandering ook en je afstand dus ook. Verder moet je verschillende randvoorwaarden kiezen als totale afstand, te schaklen toerentallen en te rijden tijd in seconden.

10% winst (tijd, snelheid, afstand?) of verlies in ieder enkel geval lijkt mij moeilijk te onderbouwen als je het aantal variabelen zo ziet.

@Speeder, zo'n excelsheet lijkt me een mooi project!!

Terug naar “Algemene Technische vragen”