@ Bertje:
Vraag: wat gebeurt er met het koppel op de wielen met een kortere overbrenging???
Ik ben het eens met Bert... het is geen 10% snellere acceleratie...Een 10% kortere overbrenging is nog geen 10% snellere acceleratie. De acceleratie van 3000 naar 6000 toeren in een bepaalde versnelling gaat misschien 10% sneller, maar je eindsnelheid is ook 10% lager. Als je van 0-100 2 keer moet schakelen en de 100 bereikt bij bijv. 5000 toeren in 3, dan bereik je met de kortere bak éérder 5000 toeren in 3, maar je moet nog tot 5500 toeren doortrekken om de 100 te halen. Dus wellicht ben je 5% sneller. Opgegeven getallen niet exact uitgerekend.
10% kortere overbrenging is 10% meer koppel aan de wielen bij hetzelfde toerental en dezelfde versnelling en dus 10% snellere acceleratie, maar wel bij een lagere snelheid. Of de acceleratie bij dezelfde snelheid als voorheen ook 10% hoger is hangt inderdaad af van het koppelverloop van de motor en of de motor uberhaupt de hogere toeren kan/mag draaien.@ Bertje:
Vraag: wat gebeurt er met het koppel op de wielen met een kortere overbrenging???
Ik schreef eindsnelheid in een andere context, ik heb het niet over topsnelheid gehad, die is maximaal als de motor op toerental maximum vermogen draait bij plankgas, topsnelheid kan toenemen bij kortere overbrenging als de motor met de langere overbrenging dit toerental niet bereikt. Over vaker schakelen heb ik het ook niet gehad maar met de kortere bak pak je veel bochten in 3 ipv voorheen in de 2 (als het niet hard hoeft).de vraag was ook niet of je eindsnelheid 10% lager ligt (wat vaak niet zo is), en ook niet of je vaker moet schakelen...."dat is heel wat anders"'