Als de motor warmer wordt, wordt de olie ook warmer (=dunner) en zal de oliedruk dus afnemen. Dat de oliedruk te laag is kan verschillende oorzaken/gevolgen hebben. Goed is het in ieder geval niet...Ik denk niet dat de oliedruksensor stuk is, het lampje gaat namelijk weer uit zodra de toeren boven de (ongeveer) 950 komen. Daarnaast doet geeft ie alleen het lampje bij warme motor.
Ik zou er alleen geen meter meer mee rijden!
Ik ga voor de tussenoplossing. Er niet meer mee rijden lijkt me ook wat overtrokken, wij hebben thuis een daihatsu gehad die nog zeker 30k gelopen heeft nadat het lampje bij stationair ging branden.Ik zou er alleen geen meter meer mee rijden!
Dat lijkt mij wat voorbarig, helemaal na jouw verhaal gelezen te hebben.Misschien had die motor van jou nog wel 20k kunnen draaien..
Onnodig paniek zaaien schiet Jap niks mee op in ieder geval.
Vriend van me heeft ditzelfde probleem al 20.000 km , brandend olielampje onder de 900 rpm bij warm weer, en die motor is nog prima, veel power!!
+Zorg dat je de voorgeschreven olie en oliefilter hebt en natuurlijk op niveau max.
+Stationair regelmatig toerental 950 rpm , alle i.e. boxers (850 is echt te weinig)
Brand het olielampje dan nog----> dan verder zoeken
Dat ben ik niet met je eens, het is een teken dat de motor flink versleten is. De speling bij de lagers wordt groter waardoor er minder druk opgebouwd kan worden. In het gunstigste geval is de oliepomp zelf versleten maar dat is denk ik minder aannemelijk.Dat het olielampje gaat branden bij een (iets)te laag stationair toerental is logisch, zeker als het geen nieuwe motor meer is.
Is het niet zo dat de oliepomp in de 33 standaard een aardig hoge opbrengst heeft, en dit gecompenseerd wordt met een overdruk ventiel? Ik verdenk de oliepomp eigenlijk ook niet zo snel...Dat ben ik niet met je eens, het is een teken dat de motor flink versleten is. De speling bij de lagers wordt groter waardoor er minder druk opgebouwd kan worden. In het gunstigste geval is de oliepomp zelf versleten maar dat is denk ik minder aannemelijk.Dat het olielampje gaat branden bij een (iets)te laag stationair toerental is logisch, zeker als het geen nieuwe motor meer is.
Ik denk dat er op dit forum genoeg mensen zijn die motoren met 300dkm + in het bezit (gehad) hebben waarbij de oliedruk niet zo laag was dat het lampje ging branden, zelfs niet bij 500 toeren stationair.
Als je stelt dat het stationair toerental verhoogt moet worden zodat het lampje uitgaat omdat de oliepomp iets sneller draait kun je net zo goed zeggen 'haal het lampje uit het dashboard'. Dan brandt het ook niet meer maar is je de oorzaak evenmin verholpen.