Jap

Oliedruklampje 33

zo mei 06, 2007 22:26

Het oliedruklampje van mijn 33 1.4 I.E. gaat branden als de motor warm is bij stationair toerental. Hij loopt ongeveer 850tpm stationair, wat denk ik ook wel laag is. Soms gaat daarbij ook het acculaadstroomlampje branden. Zodra ik een beetje gas geef, vanaf 1000tpm, gaan de lampjes weer uit. Kan dit kwaad? Waar kan ik het stationaire toerental bijstellen? Alvast bedankt voor de hulp.

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: Oliedruklampje 33

zo mei 06, 2007 23:03

acculaadstroomlampje kan geen kwaad......... zolang die boven de 2000toeren maar uit is. (iig bij de NORD zo) :roll:

Huib
Guru
Guru

ma mei 07, 2007 09:34

Het brandende oliedruklampje duidt op verregaande motorslijtage. Dit kun je checken door de oliedruk te laten meten.

850 omw/ min lijkt me niet te laag. Ik weet niet of je het stationair toerental van de 1.4 (IAW injectie) bij kunt regelen, ik denk het niet.

Het brandende laadstroomlampje zal waarschijnlijk betekenen dat je dynamo z'n beste tijd gehad heeft, maar deze is eenvoudig te vervangen of te reviseren. Je kunt dit controleren door bij stationair toerental de spanning over de accupolen te meten. Zonder verbruikers moet deze rond de 14 volt liggen. Met verbruikers (lichten, achterruitverwarming, blower) mag hij wel wat terugzakken maar niet onder de 12 volt.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

MightyMarcel

ma mei 07, 2007 14:10

850rpm is ongeveer hetzelfde als bij de mijne. (starten, eerst ca 1000 toeren, dan zakt-ie om zicht te stabliseren rond de 800.)

acculampje is normaal. (alstie maar uitgaat uiteindelijk).

olielampje hoort NIET te branden. Daar moet toch echt naar gekeken worden vrees ik.
Of t sensortje is stuk, dat kan natuurlijk ook...

Jap

ma mei 07, 2007 19:09

Ik denk niet dat de oliedruksensor stuk is, het lampje gaat namelijk weer uit zodra de toeren boven de (ongeveer) 950 komen. Daarnaast doet geeft ie alleen het lampje bij warme motor.

Speeder

Re: RE: Oliedruklampje 33

ma mei 07, 2007 19:14

Ik denk niet dat de oliedruksensor stuk is, het lampje gaat namelijk weer uit zodra de toeren boven de (ongeveer) 950 komen. Daarnaast doet geeft ie alleen het lampje bij warme motor.
Als de motor warmer wordt, wordt de olie ook warmer (=dunner) en zal de oliedruk dus afnemen. Dat de oliedruk te laag is kan verschillende oorzaken/gevolgen hebben. Goed is het in ieder geval niet...

Gerrets
Guru
Guru

ma mei 07, 2007 20:07

Ik denk dat je een probleem hebt, oftewel ik weet het haast wel zeker! dit is een oud topic wat ik gestart heb ook i.v.m. een brandend olielampje. Lees het maar eens aandachtig door. Ik heb op een gegeven moment de motor werwisseld omdat er bij mij meer stuk was dus het kan meevallen.
Ik zou er alleen geen meter meer mee rijden!

http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic. ... highlight=

gr Tom
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

Alfa33
Advanced Member
Advanced Member

di mei 08, 2007 00:48

Dat lijkt mij wat voorbarig, helemaal na jouw verhaal gelezen te hebben. :wink: Misschien had die motor van jou nog wel 20k kunnen draaien..
Onnodig paniek zaaien schiet Jap niks mee op in ieder geval.

Vriend van me heeft ditzelfde probleem al 20.000 km , brandend olielampje onder de 900 rpm bij warm weer, en die motor is nog prima, veel power!!

+Zorg dat je de voorgeschreven olie en oliefilter hebt en natuurlijk op niveau max.
+Stationair regelmatig toerental 950 rpm , alle i.e. boxers (850 is echt te weinig)

Brand het olielampje dan nog----> dan verder zoeken
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

Huib
Guru
Guru

di mei 08, 2007 09:14

Dat lijkt mij wat voorbarig, helemaal na jouw verhaal gelezen te hebben. :wink: Misschien had die motor van jou nog wel 20k kunnen draaien..
Onnodig paniek zaaien schiet Jap niks mee op in ieder geval.

Vriend van me heeft ditzelfde probleem al 20.000 km , brandend olielampje onder de 900 rpm bij warm weer, en die motor is nog prima, veel power!!

+Zorg dat je de voorgeschreven olie en oliefilter hebt en natuurlijk op niveau max.
+Stationair regelmatig toerental 950 rpm , alle i.e. boxers (850 is echt te weinig)

Brand het olielampje dan nog----> dan verder zoeken
Ik ga voor de tussenoplossing. Er niet meer mee rijden lijkt me ook wat overtrokken, wij hebben thuis een daihatsu gehad die nog zeker 30k gelopen heeft nadat het lampje bij stationair ging branden.

Echter de maatregelen die Alfa33 adviseert zijn erop gericht om de gevolgen van het probleem te omzeilen. En als de oliedruksensor goed functioneert (en dat denk ik wel) dan is er toch sprake van een flink versleten motor. Maw: oliedruk laten meten, conclusies trekken met de monteur en besluiten of je het probleem oplost of erop gokt dat het nog wel een tijdje goed gaat.

850 of 950 omw/min is zo'n klein verschil, dat kun je op de toerenteller niet af lezen want daar is hij niet nauwkeurig genoeg voor. Een boxer met ontsteking en brandstofvoorziening in goede staat kan makkelijk een regelmatige 800 of 850 toeren stationair draaien.
33 Blue 16v carbs '89
BMW 325i touring '07

gehad:

Rob75
Guru
Guru
Contacteer: Website

di mei 08, 2007 10:30

Ik ben het hartgrondig met Huib eens. De oliedruksensortjes zijn niet de meest geweldige. Dus (laat) de oliedruk meten met een goede meter. Bovenop het blok tegen het vliegwielhuis zit een aansluitpunt, te herkennen aan de grote bout die daar zit.

een IAW systeem regelt zelf het stationair toerental, daar is niets aan te stellen. De waarde volgens specificatie is 850 +- 50, dus dat is normaal.

Bedenk trouwens goed dat de elektriciteit in een 33 niet het schoolvoorbeeld is van betrouwbaarheid. Dus bij allerlei lampjes kun je beter zelf de fysieke waarschuwingen zelf controleren en zeker de toestand van diverse verbindingen en sensoren.

Succes,

Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Alf Giulia Super (952), Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator

http://www.soglia-it.nl

Alfa33
Advanced Member
Advanced Member

di mei 08, 2007 11:47

vraagbaak geeft voor 1.4 i.e (met kat) een stationair toerental van 900-1050. (niet afstelbaar). CO is ook niet afstelbaar bij 1.4 dus er valt niks te regelen.
Brandstofdruk meten, benzinefilter wordt vaak vergeten te vervangen. De boxers die ik gehad heb (1.7, 1.5 en 16v) lopen eerder 1000 dan 800 stationair, motor loopt niet lekker en pakt haperig op bij 800 stionair.
Dat het olielampje gaat branden bij een (iets)te laag stationair toerental is logisch, zeker als het geen nieuwe motor meer is. :wink:
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

Alfons
Junior Member
Junior Member

di mei 08, 2007 12:35

Haal de zwarte kunststof bocht van het spruitstuk en haal de zwarte aanslag rond de klep voorzichtig weg met terpentine of wasbenzine oid.

Klep kun je met de hand openen, niets verbuigen !

Daarna loopt het stationair weer wat mooier (bij m'n 1.7ie in elk geval wel)

Best kans dat bij een mooiere stationairloop het lampje uit blijft.

Motorrevisie kan altijd nog.....
Alfasud 1.5 super "81
Alfasud 1.5 super "75
GT Junior "72

Gerrets
Guru
Guru

di mei 08, 2007 18:51

Misschien is het je oliepomp die niet genoeg power meer heeft een goede marge olie de motor in te pompen.
Maar check daarvoor eerst de oliedruk daar is bij mij het uitsluiten van problemen ook begonnen.

gr Tom
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

Huib
Guru
Guru

di mei 08, 2007 19:53

Dat het olielampje gaat branden bij een (iets)te laag stationair toerental is logisch, zeker als het geen nieuwe motor meer is. :wink:
Dat ben ik niet met je eens, het is een teken dat de motor flink versleten is. De speling bij de lagers wordt groter waardoor er minder druk opgebouwd kan worden. In het gunstigste geval is de oliepomp zelf versleten maar dat is denk ik minder aannemelijk.

Ik denk dat er op dit forum genoeg mensen zijn die motoren met 300dkm + in het bezit (gehad) hebben waarbij de oliedruk niet zo laag was dat het lampje ging branden, zelfs niet bij 500 toeren stationair.

Als je stelt dat het stationair toerental verhoogt moet worden zodat het lampje uitgaat omdat de oliepomp iets sneller draait kun je net zo goed zeggen 'haal het lampje uit het dashboard'. Dan brandt het ook niet meer maar is je de oorzaak evenmin verholpen.
33 Blue 16v carbs '89
BMW 325i touring '07

gehad:

Speeder

di mei 08, 2007 20:36

Dat ben ik niet met je eens, het is een teken dat de motor flink versleten is. De speling bij de lagers wordt groter waardoor er minder druk opgebouwd kan worden. In het gunstigste geval is de oliepomp zelf versleten maar dat is denk ik minder aannemelijk.

Ik denk dat er op dit forum genoeg mensen zijn die motoren met 300dkm + in het bezit (gehad) hebben waarbij de oliedruk niet zo laag was dat het lampje ging branden, zelfs niet bij 500 toeren stationair.

Als je stelt dat het stationair toerental verhoogt moet worden zodat het lampje uitgaat omdat de oliepomp iets sneller draait kun je net zo goed zeggen 'haal het lampje uit het dashboard'. Dan brandt het ook niet meer maar is je de oorzaak evenmin verholpen.
Is het niet zo dat de oliepomp in de 33 standaard een aardig hoge opbrengst heeft, en dit gecompenseerd wordt met een overdruk ventiel? Ik verdenk de oliepomp eigenlijk ook niet zo snel...

Terug naar “Algemene Technische vragen”