Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: Vermogensverlies op LPG

do mar 15, 2007 00:53

Dus Hugo wat raad jij aan als LPG installatie voor bijvoorbeeld een 3.0v6 blok?

Verdampen of injecteren??? (voor zover er injectiesystemen bestaan voor de motronic op v6) :?:
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Gebruikersavatar
Iwema
Junior Member
Junior Member
Berichten: 85
Lid geworden op: wo mar 14, 2007 09:57
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

RE: Vermogensverlies op LPG

do mar 15, 2007 07:58

Als de electronica het toelaat een mengstuk systeem.
Anders een damp-gas -injectie-systeem en als het niet anders gaat een vloeibaar-gas-injectie systeem,

Wij hebben mengstukken met een doorlaat van meer dan 75mm;je kunt er een vuist doorheen steken.
Voor motoren tot 500pk is dit de oplossing.

Hugo IwemaLPG

Andretti Molletti

Re: Vermogensverlies op LPG

do mar 15, 2007 17:46

Vaak hoor mensen klagen over vermogensvelies bij het rijden met een wagen met een klassiek mengstuk LPG systeem.

Zijn er meer mensen die dit probleem kennen of hebben?

Hugo Iwema
gezien je affiniteit met LPG, mag ik vragen waarom je deze vraag stelt??

Daarnaast zijn je grafieken niet te beoordelen omdat er geen melding van het vermogen op benzine gemaakt wordt mbt de aanwezigheid van de restrictor.
Ook de atmosferische omstandigheden staan niet vermeld.

Natuurkunde:
Benzine is zwaarder dan LPG. Bij het inbrengen van een zelfde hoeveelheid (massa) Benzine en LPG zal het vermogen op benzine groter zijn. (er is immers meer ruimte voor de vulling)
Bij het inbrengen van vloeibaar LPG kan er gekoeld worden mbv het LPG. Er kan dan winst tov benzine geboekt worden.
Als we nou de motor aanpassen aan LPG door een TAP en compressie en weet ik veel wat ... ja dan levert hij meer vermogen dan een standaard benzinemotor.

Geef mij 127.000 euro en ik bouw uit dezelfde motor die jij op LPG hebt een benzinemotor die meer pk's levert dan de LPG versie.
Waarom: Omdat benzine meer energie levert dan LPG. Omdat je ook benzine hebt met een RON van 102-105.
In de racerij heeft LPG nooit kunnen overtuigen, dat heeft zo zijn redenen.
Overigens ben ik wel een aanhanger van LPG hoor.

Andretti Molletti

Re: RE: Vermogensverlies op LPG

do mar 15, 2007 17:47

Dus Hugo wat raad jij aan als LPG installatie voor bijvoorbeeld een 3.0v6 blok?

Verdampen of injecteren??? (voor zover er injectiesystemen bestaan voor de motronic op v6) :?:
Injecteren!!! (ook al heet ik geen Hugo ;) )

Gebruikersavatar
Tazio Novante
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 671
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 20:10
Locatie: Maarheeze
Contacteer: Website

RE: Vermogensverlies op LPG

do mar 15, 2007 18:49

Ik heet ook geen Hugo, maar om de discussie een beetje breed te houden:

Verdampen!!!!!

LPG moet je zo simpel mogelijk houden, dan werkt het 't best en heb je de minste kans op problemen.
Laatst gewijzigd door Tazio Novante op do mar 15, 2007 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.
De Gouden Koets mag de zomer weer z'n best doen.
De 166D staat met 498K op de klok te wachten op de winter.
De Gulf hangt in 't spit.

Andretti Molletti

RE: Vermogensverlies op LPG

do mar 15, 2007 18:56

Jij heet ook geen Hugo :lol:

Gebruikersavatar
Tazio Novante
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 671
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 20:10
Locatie: Maarheeze
Contacteer: Website

RE: Vermogensverlies op LPG

do mar 15, 2007 20:12

SORRY! -> EDIT!

:wink:
De Gouden Koets mag de zomer weer z'n best doen.
De 166D staat met 498K op de klok te wachten op de winter.
De Gulf hangt in 't spit.


Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

Re: Vermogensverlies op LPG

do mar 15, 2007 22:52

.............................In de racerij heeft LPG nooit kunnen overtuigen, dat heeft zo zijn redenen...............
automatische variabele transmissie ook niet terwijl het meest snelle versnellingssysteem ter wereld was...... de rest van de F1 kon niet volgen daarom mocht het niet doorgaan.......
dus niet alles wat NIET in de F1 meedoet hoeft slecht/minder te zijn :wink:
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Andretti Molletti

RE: Vermogensverlies op LPG

do mar 15, 2007 23:10

Wie heeft het over F1???

Ik denk aan de Mutshibushies Carisma LPi's ;)

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

Re: RE: Vermogensverlies op LPG

do mar 15, 2007 23:12

Wie heeft het over F1???

Ik denk aan de Mutshibushies Carisma LPi's ;)
ik denk aan de clio´s op LPI....... die liepen harder en bleven ook na 30 ronden net zoveel vermogen hebben als bij ronde 1......
Metsubsidies....pfff daar noem je ook wat.... :wink:

enne jij had het over racerij...dus ik denk aan F1.... niet dat gehobby op een zandcircuitje... :wink:

:oops:
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
Iwema
Junior Member
Junior Member
Berichten: 85
Lid geworden op: wo mar 14, 2007 09:57
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

RE: Vermogensverlies op LPG

vr mar 16, 2007 20:51

Waarom deze vraag?

Omdat er nog al wat mensen zijn die vinden dat er een overduidelijk vermogensverschil tussen het rijden op LPG en benzine is.
Vooral bij mengstuk systemen zie je vaak dat niet alle mogelijkheden om het vermogensveliesen brandstofverbruik te beperken zijn benut.

Dit geld ook voor gas injectie systemen.

Vandaag heb ik nog een klant gehad waar met een kleine aanpassing 8% meer vermogen uit de moter tehalen was.
Als dit extra vermogen niet wordt benut is er sprake van een brandstofbesparing van ongeveer 7%.

Het gaat niet om de alleen om de massa maar ook om de calorische waarde en het ron gestal.

Daarnaast is het ook van belang hoe volledig de brandstof wordt verbrand.

Bij deze laatste is er nog veel te verbeteren bij benzine.
Benzine is in vergelijking met gas verbrandigstechnisch niet echt optimaal voor motoren.

Hugo Iwema

Andretti Molletti

RE: Vermogensverlies op LPG

vr mar 16, 2007 21:29

calorische waarde
benzine: 50Mj/kg
LPG 45Mj/kg

RON is gelijkwaardig te noemen 102 voor pomp lpg, 100 voor de betere benzine

Met LPG heb je nog de vraag winter of zomer LPG, ofwel het percentage propaan/butaan...

Kun je:
Benzine is in vergelijking met gas verbrandigstechnisch niet echt optimaal voor motoren
onderbouwen?

En nogmaals meet je het vermogen van een benzinemotor dan met de LPG restrictor of niet en stel je de benzinemotor ook eerst optimaal af?
Wat ik lees is dat je een standaard benzinemotor op LPG chiptuned om het zo maar te zeggen. Als je de standaard benzinemotor chipt zonder LPG dan heb je ook al tot 10% winst.
M.a.w. wat vergelijken we?

Gebruikersavatar
Iwema
Junior Member
Junior Member
Berichten: 85
Lid geworden op: wo mar 14, 2007 09:57
Locatie: Eindhoven
Contacteer: Website

RE: Vermogensverlies op LPG

vr mar 16, 2007 22:18

Wij meten 3 keer

1 goed afstellen op benzine zonder mengstuk en rijden op benzine
2 goed afstellen op benzine met mengstuk en rijden op benzine
3 goed afstellen op LPG en rijden op LPG


Het vermogensverlies is het verschil tussen 1 en 3

Mijn uitspraken gaan over het verschil tussen 1 en3

De matra gaf dan 25% vermogenswinst
Af fabriek top 195 kmh (doet hij ook)
Op LPG > 225 kmh (ik durf niet harder met deze auto)

Zie http://www.iwemalpg.com/LPG_test.htm

Hugo Iwema

Gebruikersavatar
jan 75
Full Member
Full Member
Berichten: 498
Lid geworden op: ma mar 21, 2005 20:12
Locatie: Apeldoorn
Contacteer: Website

RE: Vermogensverlies op LPG

za mar 17, 2007 23:33

ik rijd zelf al jaren op lpg. :lol:
mijn ervaring is dat , als een auto op lpg goed loopt, dus de goede afstelling heeft voor lpg, hij niet de goede afstelling heeft voor benzine, en vice versa.
conclusie; het maakt feitelijks niks uit of je op lpg of benzine rijd, als de afstelling maar correct is.
het vermogen is dus nagenoeg hetzelfde.
mijn cherokee haalt de 200 niet op lpg, en is perfect afgesteld voor lpg, dus 25% vermogenswinst geloof ik niet in :wink:
het is wel weer zo dat het verbruik 10% hoger ligt met lpg.
donateurnr:4456 giulia super '78 3.0 v6 156 2.0 ts '98 niet meer :75 3.0 V6 QV '90 , 75 3.0 V6 America '88 , sud 1.5 TI '83 , gtv 2.0 '83 , 75 2.0 carb '89 , 75 1.8 ts '90 , 164 2.0 ts '92 , 33 1.5 QV '90, 75 2.4 TD '90

Terug naar “Algemene Technische vragen”