za dec 30, 2006 21:44
Dank je, eten en wijn zijn naast fietsen en Alfa's ook een leuke hobby. Ik probeer tijdens vakanties in Italie altijd wel een wijngebied(je) te bezoeken. Is in Italie niet echt moeilijk, bijna overal verbouwen ze wel wat, met als leuke bijkomstigheid dat Italie veel aparte druivensoorten heeft, veel meer dan het internationale trio.
Net als bij Alfas, moet je wel een beetje lezen om wat te vinden.
Voor Italia is Burton Anderson wel een van dé schrijvers, The Wine Atlas of Italy, (in het engels). Geen idee of die nog te vinden is trouwens. Maar hij heeft ook recentere boekjes.
Leuk om te lezen is 'Heerlijk Italie' van Onno Kleyn, hij heeft een paar jaar in italie gewoond en weet wel de weg. Boek is vrij algemeen, leest lekker, veel leuke weetjes over alle streken van Italie.
Wat ik ook een topper vind, is 'Italy for the gourmet traveller' van Fred Plotkin, is nog gewoon te bestellen bij amazon dacht ik. Ook al heb je helemaal geen plannen om naar Italie te gaan, leest het gewoon als een leuk boek. Van elke streek noemt hij een 'classic town', heb er een paar bezocht aan de hand van zijn boek en is altijd goed uitgepakt.
Momenteel mijn favoriete webwijnhandel is delicasa.nl . Leuke is dat je er gewoon per fles kan bestellen. Laat je niet afschrikken door de megadure jongens die er op staan, er staat ook zeer betaalbaar spul bij van uitstekende kwaliteit, (heb er verder geen belangen in).