Marley164
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: XENON ?

do dec 21, 2006 17:36

Op het 164 register is ook een heel topic over xenonverlichting , ook staan ze daar op het punt om een hele bestelling te plaatsen tegen een leuke korting , ik weet niet of het ook past in de 166 , maar wellicht heb je er iets aan.

Klik hier voor het topic over Xenon verlichting
Na: 2 x Alfa 33 , 1 x Alfa 75 , 1 x Alfa 155 , 1 x Alfetta QO , 1 x Alfa 156 en 18 x een Alfa 164... #-o
Nu: Even Alfa loos...

Freek
Member
Member

Re: XENON ?

do dec 21, 2006 19:25

Laat eens horen wat je er van denkt!
Kan je alleen maar zeggen dat ik met hetzelfde probleem zat. Veel op onverlichte wegen met de 166. Compleet drama. Je ziet geen moer. Ik schaam me maar moet bekennen dat ik vaak de mistlampen voor maar bijschakelde :oops: .Heb er een paar weken geleden een setje xenon ingezet van nog geen €200,- (incl. Philips lampen). Briljant!! Heb nu meer licht als voorheen met mistlampen. Was in 30 minuten gemonteerd. Kies wel voor een zo laag mogelijke 'lichttemperatuur' (6000K) voor het meeste licht.
'58 Chevrolet Apache 3200
'65 Giulia Super 1600
'79 Spider Veloce 2000

'81 Mercedes Benz W126 380SE

"It's immaterial which way the nose of the car is pointing, provided the car is traveling in the right direction." -Stirling Moss-

Remmie
Full Member
Full Member
Contacteer: Website

do dec 21, 2006 23:24

@ Freek
Welk merk is dit ? en waar te bestellen.
Audi A7 3.0 Tdi S line 295 pk
BMW 645 cabrio
Alfa 75 3.0 v6
Alfa 164 v6 QV Zwart
Ford Mustang 1966
Chevrolet Avalanche
en nog ca. 22 Volvo's en Scania's en Daf'

www.landtransport.nl

.

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

do dec 21, 2006 23:51

Drocent! Klopt allemaal jouw kopie van de wet....

Maar daar is al grote heibel over geweest - deze regel is overgenomen van de duitse TÜV maar er zijn auto's uitgebracht die de genoemde voorziening automatische hoogteregeling hebben, die zijn vrijgesteld...omdat je een eerdere toelating (Xenon) simpelweg niet ongedaan kunt maken, orgineel geleverd op de auto.
Tja gebakkie of niet, er is geen beter alternatief voor mijn vrouw om boodschappen te doen! :wink:
(over kwaliteit - ruimt - duurzaamheid en waardevastheid ga ik dit topic niet mee bevuilen - dat doe ik wel bij jou op de stoep 8) - )

Ik hoefde mij met afgelopen APK niet druk te maken over "jouw" gedropte wet, sterker nog dat hoeven de duitsers ook niet, zo weet ik dat de Omega/Vectra en nog de vroege E39 vrijgesteld zijn van deze toepassing bij de TÜV. Deze regel is in strijd dus en niet uitvoerbaar. Mijn gebakkie dus ook.
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

@PM
Guru Triplo
Guru Triplo

vr dec 22, 2006 00:31

Die datum van 1 januari 2006 is nog weer uitgesteld. In eerste instantie naar 1 juli 2006, maar ik meen inmiddels nog later (2007). Pin me daar echter niet op vast. Mijn auto is van 1990 dus ik vond het allang best ;)

Mijn ervaring met H4 (mechanische bi-xenon), van www.camcosystems.nl, is dat het lichtbeeld met name bij grootlicht toch wat tegenvalt. Maar een 166 heeft geen H4 toch? Overigens is 5300K ideaal, meestal kom je dan idd op 6000K uit. 8000K gaat al een beetje richting blauw en geeft dus iets minder licht. Qua APK zit je tot 10000K goed, heb ik me laten vertellen.

Of mijn lampen de APK overleven kan ik jullie volgende week vertellen.

Voor het vergelijk even twee foto's, de eerste is met Philips Nightguide. Ook geen slechte lampjes, want het grootste verschil zit hem in de kleur.

Afbeelding

Afbeelding
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Ford Mondeo 1.6 TDCI Zetec
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Freek
Member
Member

Re: RE: XENON ?

vr dec 22, 2006 10:05

@ Freek
Welk merk is dit ? en waar te bestellen.
Collega heeft 't voor me geregeld. Volgens mij heeft hij 't bij Tunex besteld. Kwalitatief is het niet het meest hoogwaardige spul maar wat wil je voor die prijs. Als het een paar jaar meegaat vind ik het best. Wil je echt kwalteit dan moet je kiezen voor =16]Target. Kost wel meteen €500,-
'58 Chevrolet Apache 3200
'65 Giulia Super 1600
'79 Spider Veloce 2000

'81 Mercedes Benz W126 380SE

"It's immaterial which way the nose of the car is pointing, provided the car is traveling in the right direction." -Stirling Moss-

Alfa33
Advanced Member
Advanced Member

vr dec 22, 2006 11:10

Hoe de regels ook inelkaar steeken, wat mij betreft mogen ze die goedkope, zelf te monteren xenon rotzooi verbieden. Feit blijft dat veel standaard koplampen gewoon niet geschikt zijn voor Xenon, daarbij komt ook nog eens dat er teveel klojo's zijn die er dus geen verstand van herbben hoe je die troep goed moet plaatsen en afstellen, voorzover mogelijk.
Gevolg is dus, dat maar weer veel tevaak die lichten recht in de snufferd van de tegenligger schijnen of in de binnenspiegel van de voorganger. Nu weet ik wel dat deze klojo's daar schijt aan hebben, dus moet de wet hier uitkomst gaan bieden. Zelfinbouw Xenon setjes moeten verboden worden, wat mij betreft!

Als we de verkeersveiligheid dan zo hoog in het vaandel hebben, ik noem winterbanden, 60 airbags en noem al die flauwekul passieve veiligheid maar op, installeer dan geen slechte zelfbouw xenon!!!!!!! Dit levert een direct levensgevaar op voor jezelf en zeker ook je medeweggebruikers. Goede verlichting is een vorm van actieve verkeersveiligheid, zorg er dan wel voor dat deze fatsoelijk werkt en GOED afgesteld staat!!! Een oude slecht afgestelde lamp is al buitengewoon irritant, slecht afgestelde xenon is echt gevaarlijk.

Als je in het donker graag beter zicht wil hebben, koop een goede bril, laat je huidige verlichting nakijken/afstellen of als dat allemaal nog niet genoeg is, koop een degelijke xenon set en laat deze door een garage inbouwen en afstellen. Laat die goekope marktplaats rommel voor wat het is en geloof niet wat ze daarover zeggen. Je gelooft ook niet dat je door een ventilator voor je LMM te plaatsen 20 PK meer krijgt, of wel? :wink:
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

harold
Full Member
Full Member

za dec 23, 2006 21:12

Ik ben initatiefnemen van de inkoopactie van de xenonverlichting (xenons van Pilot) op het 164-forum.
Ik zal op dit forum wel weer de hele handel over me heen krijgen: so be it 8)
(het Poets-topic staat me nog bij)

De sets zijn tegen eens scherpere prijs te koop bij een grotere afname in 1 keer. Vandaar de inkoopactie op het 164 forum.
Normaal worden de sets voor ruim 200 euro verkocht maar ik kan ze aanbieden voor 160 euro per set.
Bovendien hebben de Pilot-xenons 2 jaar garantie.
'Kleur' 6000K of 8000K met fitting H1 of H4

Halogeenlampen zijn met 2 vingers in je neus te verwisselen voor xenon, echt niets ingewikkeld aan.
Het inbouwen van de ballast ('ontsteking' van de lamp) kost misschien een hallf uurtje.
Lichtbeeld is dan ook precies hetzelfde, uiteraard is het wel slim om na montage even de hoogteafstellling te controleren en zonodig bij te stellen.

Voor wat betreft de verstrooiing van het licht:
Zowiezo is het slim om regelmatig het koplamp glas schoon te maken van de aanslag die er op komt....ook bij conventionele halogeenschijners!!
Haal maar eens een vochtige doek langs het glas....je zult versteld staan wat een vuil er op zit.
164 super 3.0v6 automaat, zwart, 96, Xenon, full Meguiars detailed, Eibach lowered, gepoetst door A1 Car Cleaning
Afbeelding

@PM
Guru Triplo
Guru Triplo

zo dec 24, 2006 00:35

Beetje gefrustreerd, Alfa33? Ik ben nog *niemand* tegengekomen die seinde dat-ie verblind werd. Ook gevraagd aan bekenden waar ik achteraan had gereden, en ook dat leverde geen klachten op.

Dus blijkbaar zijn er ook hobbybobs die ervoor kunnen zorgen dat het spul wél goed afgesteld staat. Dat komt mede omdat die het zelf ook erg irritant vinden als ze auto's tegenkomen met te hoog afgesteld koplampen (waar ik overigens erg snel last van heb omdat ik zelf zo laag zit, mijn auto is 1,30m hoog). Overigens heb ik ze wel zelf nog iets omhoog gesteld, omdat ik het idee had dat het licht niet ver genoeg voor de auto scheen. Nogmaals gevraagd aan een collega die voor me had gereden, geen probleem. Mocht het wel een probleem zijn, er zit koplamphoogteverstelling in ;)

Er was in mijn geval nog wel een aandachtspuntje bij het installeren van de lampen zelf: er zat een uitsteekseltje in het lamphuis waar de voet van de lamp tegenaan kwam (een normaal H4-lampje heeft hier een uitsparing). Ik kan me zo voorstellen dat er figuren zijn die zich niet gaan afvragen waarom de voet van de lamp niet goed aansluit op het huis, en ja dan heb je idd een verkeerd lichtbeeld...
Alfa Romeo GT 3.2 V6
SCARB 4835

Alfa33
Advanced Member
Advanced Member

zo dec 24, 2006 15:52

geen frustratie maar irritatie PM, wel goed lezen he. :wink:

Blij te horen dat jij je niet onder de klojo's wil scharen! Je geeft zelf dus al toe dat er er een zeer reeele kans is dat de xenons verkeerd gemonteerd kunnen worden en dus geen goed beeld geven. En dan hebben we het alleen nog maar over 1 type koplamp.
Gehad:

@PM
Guru Triplo
Guru Triplo

zo dec 24, 2006 18:05

Geïrriteerd dan ;)

Ik verbaas me er trouwens ook elke keer weer over hoeveel relatief nieuwe auto's er met verkeerd afgestelde (halogeen) koplampen rijden. Zitten die nou allemaal aan de afstelschroeven te stuntelen ofzo als er een lampje vervangen moet worden?

Of gewoon allebei de koplampen te hoog (belading achterin, auto hangt achterover), nooit uitleg gehad over dat knopje met 0-1-2-3 erop? RTFM als je een nieuwe auto koopt.

Dat zijn mijn koplamp-irritaties ;)
Alfa Romeo GT 3.2 V6
SCARB 4835

Alfa33
Advanced Member
Advanced Member

ma dec 25, 2006 12:15

Geïrriteerd dan ;)

Ik verbaas me er trouwens ook elke keer weer over hoeveel relatief nieuwe auto's er met verkeerd afgestelde (halogeen) koplampen rijden. Zitten die nou allemaal aan de afstelschroeven te stuntelen ofzo als er een lampje vervangen moet worden?

Of gewoon allebei de koplampen te hoog (belading achterin, auto hangt achterover), nooit uitleg gehad over dat knopje met 0-1-2-3 erop? RTFM als je een nieuwe auto koopt.

Dat zijn mijn koplamp-irritaties ;)
Jou en mijn koplamp irritaties zijn echt niet zo heel verschillend :wink: Als je xenon hebt, moet je je zeker van bewust zijn dat je afstelling goed staat, dus ook bij belading. Bij de inbouwsetjes zit er geen automatische hoogte verstelling op en bij de af-fabriek wel.
Gehad:

Huib
Guru
Guru

ma dec 25, 2006 12:43

Ik heb goede ervaringen met philips night guide of blue vision (gewoon halogeen). Zal het wel niet halen bij xenon maar ten opzichte van een gewoon halogeen bolletje van het tankstation is het een wereld van verschil. Geen gedoe met wetgeving en verblinding, voor die 3 tientjes zeker het proberen waard.

zie de website:
http://www.lighting.philips.com/nl_nl/c ... ng&lang=nl
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice

ma dec 25, 2006 13:40

hier in limburg met veel onverlichte weggetjes kom ik regelmatig autos tegen die verblinden. ik vind het verschrikkelijk.

en idd je glazen regelmatig schoonmaken scheelt een hoop :wink:
156

Richard75
Guru
Guru

ma dec 25, 2006 14:31

Zowiezo is het slim om regelmatig het koplamp glas schoon te maken van de aanslag die er op komt....ook bij conventionele halogeenschijners!!
Haal maar eens een vochtige doek langs het glas....je zult versteld staan wat een vuil er op zit.
bij jou niet, die auto ias altijd gepoetst :lol: :wink:

Terug naar “Algemene Technische vragen”