The riddler

Borrelende verwarming

ma dec 11, 2006 08:41

Goedemorgen,

Ik ben net nieuw op dit forum, maar volg het al een tijdje. Eigenlijk sinds ik zelf een alfa heb gekocht. Mijn eerste auto wel te verstaan, een Zwarte 145 1.6 IE uit 1996. Tot op heden ben ik er wel tevreden over, hoewel ik er sinds aankoop nog weinig geluk mee gehad heb (versnellingsbak, lambda sonde, inspuitcomputer). Maar ja, da's een risico bij tweedehands auto's. Sinds kort heeft zich het volgende weer aangediend, vandaar mijn vraag in dit forumonderdeel.

Op het moment dat ik optrek uit zijn een doet zich een borrelend geluid voor in de middenconsole (waarschijnlijk ook bij andere versnellingen, maar da hoor ik het minder makkelijk). Bij de garage dacht men aan een lekke koppakking, omdat de auto ook koelvloeistof verbruikt. Nu heb ik zelf al een tijdje het oliepijl in de gaten gehouden, want bij een lekke koppakking leek het mij niet onwaarschijnlijk dat er ook olie verbruikt wordt. Tot op heden is er echter nog geen olie verdwenen. Koelingsproblemen treden ook niet op.

Gisteren kwam ik er per toeval achter dat het geluid achterwegen blijft als ik de verwarming uitzet. Mijn hypothese is dus dat er ergens koelvloeistof wegkan in het verwarmingssysteem, dus niet de koppakking. Heeft iemand hier eerdere ervaringen mee? De verwarming wordt trouwens ook niet heel warm meer.

Liefst zou ik dit, volgens mij kleine euvel (losse slang of poreuze slang of slechte aansluiting) zelf verhelpen. Heeft iemnd hier misschien tips voor?

Goed iig bedankt voor zover. Ik hoop dat verder een goede tijd hier te hebben. Is het trouwens gebruikelijke een soort 'voorstel bericht' te posten?

Met vriendelijke groet

The riddler

Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member

RE: Borrelende verwarming

ma dec 11, 2006 09:36

Allereerst het volgende
Een kapotte koppakking heeft geen olieverbruik tot gevolg.

Verder
Je hebt waarschijnlijk lucht in je kachelradiateur, zeker omdat je kachel bijna niet meer warm wordt.
Weet niet hoe je voor jouw type deze het best ontlucht.

Eric
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma dec 11, 2006 14:06

Heb je geen vocht onder je vloermatten? Maw, is de kachelradiateur ( of aansluiting ) niet lek?

Alfa33
Advanced Member
Advanced Member

ma dec 11, 2006 14:16

Allereerst welkom op dit mooie forum!

Het lijkt erop dat je kachelradiateur lek is?
Dit zou kunnen verklaren dat je koelwater verliest. Even kijken of je ergens nattigheid kan vinden. In veel gevallen is een flesje womi (verkrijgbaar bij automaterialen zaak)
afdoende.
Koelvloeistof op juiste niveau bijgooien, vervolgens warm rijden, Womi het liefst zo dicht mogelijk bij de kachelradiateur leeg gieten. Bijvoorbeeld via de toevoerslang van de kachelradiateur. Even 5 minutjes rondrijden en vervolgens motor af laten koelen en klaar is kees.

succes!
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

The riddler

di dec 12, 2006 06:57

Bedankt voor de tips. Ben gisteravond even bezig geweest, maar kan het dashboard niet ver genoeg los krijgen. Binnen lijkt alles droog te zijn. Per toeval ontdekte ik gisteren (bij het licht van de zaklamp) dat er vocht lekt in de buurt waar de verwarmingsslangen de auto binnen gaan...... Daar kan ik zelf niet bij want ik heb geen brug.

Toch maar weer naar de garage. Kan helaas niet uitsluiten dat het samenhangt met een van de eerdere reparaties. Bedankt vor de tips. Als er nog meer tips zijn aangaande de nieuwe situatie, gaarne!

Greetz
The riddler

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

di dec 12, 2006 11:35

Even naar de locale doe het zelf garage waar je met een goede (loop)lamp een goed zicht kan hebben en kosten van de garage uitspaart?

Heb je dat geluid ook als de warmtetoevoer helemaal afgesloten is? Verwarming dicht dus... :?:
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

The riddler

Re: RE: Borrelende verwarming

di dec 12, 2006 12:35

Heb je dat geluid ook als de warmtetoevoer helemaal afgesloten is? Verwarming dicht dus... :?:
Nee, dan is het geluid er helemaal niet. Maar de binnenkant is helemaal droog......... Of ik kan niet ver genoeg voelen/zien

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di dec 12, 2006 19:03

Koelsysteem onder druk laten zetten dan zie je wel of het idd lekt daar bij die slangen.

Speeder

di dec 12, 2006 19:09

Als het in de buurt van die slangen lekt is de kans groot dat een slang poreus/gescheurd is, of de kachelradiateur zelf lek is. Er loopt alleen maar vloeistof door de kachelradiateur als je de warmtetoevoer naar de warme stand draait. Op de slangen staat wel altijd druk, dus als het een gescheurde slang is zou die altijd moeten lekken...

The riddler

di dec 12, 2006 20:11

Daar zit inderdaad iets in ja!

Ik heb nu iig iets om morgen mee naar de garage te gaan... Ben beniwued. Zelf heb ik niet de ruimte en/of het gereedschap om dat soort dingen zelf op te lossen. Zeker niet nu de dagen zo kort duren en het vaker regent...

Ik breng wel even kort verslag uit na morgen. Ben benieuwd of men vasthoudt aan de koppakking-hypthese

Iig bedankt allemaal

Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice

di dec 12, 2006 20:17

zit gewoon lucht in,

krik het rechtervoorwiel zo hoog mogelijk op
kachel helemaal vol op warm zetten
motor laten draaien
vloeistof continu bijvullen, ik gok dat er een liter koelvloeistof bij kan :wink:
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Speeder

di dec 12, 2006 20:19

zit gewoon lucht in,

krik het rechtervoorwiel zo hoog mogelijk op
kachel helemaal vol op warm zetten
motor laten draaien
vloeistof continu bijvullen, ik gok dat er een liter koelvloeistof bij kan :wink:
Dat er lucht in zit is inderdaad duidelijk. Het probleem is dat er ook koelvloeistof verdwijnt. De vraag is: waarheen? Het kan zijn dat de kachelradiateur of een slang lek is. De garage claimed echter dat de koppaking lek is....

Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice

di dec 12, 2006 20:23

als hij zijn kachelkraan dichtzet, hoort hij niets :wink:
binnenin de auto is het droog :wink:
dus dat koelvloeistof verliezen is gewoon een beetje lucht wat eruitkomt, en dus zakt het peil een beetje

bovendien, bij een 146boxer is het net als bij de 75, bijvullen tot min, alles daarboven gooit hij er via de overloop weer uit, dus men denkt dan dattie koelvloeistof verbruikt, maar het bakkie hangt gewoon op een verkeerde plaats :wink:
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Speeder

di dec 12, 2006 21:56

als hij zijn kachelkraan dichtzet, hoort hij niets :wink:
binnenin de auto is het droog :wink:
dus dat koelvloeistof verliezen is gewoon een beetje lucht wat eruitkomt, en dus zakt het peil een beetje

bovendien, bij een 146boxer is het net als bij de 75, bijvullen tot min, alles daarboven gooit hij er via de overloop weer uit, dus men denkt dan dattie koelvloeistof verbruikt, maar het bakkie hangt gewoon op een verkeerde plaats :wink:
Je hebt helemaal gelijk. Proberen maar, en hopen dat jouw vermoedens kloppen...

The riddler

wo dec 13, 2006 08:37

Garage is uitgesteld tot morgen....

Druk zeiden ze

Lekker

Terug naar “Algemene Technische vragen”