@PM
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: Everything you always wanted to know

zo nov 19, 2006 00:04

Teveel om alles door te lezen zo ineens , maar ik zie dat tot nu toe het verhaal grotendeels alleen over de kleppen gaat.

Wat volgens mij een groot voordeel is voor de 8V , is dat de 8V een distibutieKETTING heeft tov de distibutieRIEM v/d 16V.

Of lul ik er weer helemaal naast :?: :oops:
Je lult er niet helemaal naast, want bij Alfa's over een bepaalde periode zal dat vast wel kloppen, maar het gaat hier over 8V versus 16V in het algemeen. Beide varianten bestaan zowel met riem als met ketting ;)

Een ander nadeel (of iig een reden voor autofabrikanten om voor een riem te kiezen) van een ketting is het kabaal, een riem ratelt niet.
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Ford Mondeo 1.6 TDCI Zetec
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

panzerfrans

zo nov 19, 2006 00:46

Een ander nadeel (of iig een reden voor autofabrikanten om voor een riem te kiezen) van een ketting is het kabaal, een riem ratelt niet.
Als een ketting ratelt word het tijd je distributie na te kijken.

Een riem ratelt inderdaad niet, maar je motor wel (heel kort), als het ding in alle stilte de geest geeft :wink:

@PM
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: Everything you always wanted to know

zo nov 19, 2006 00:54

Ik heb het ook maar van zien typen hoor ;) Vind het iig bij m'n Alfa wel meevallen.

M'n vorige auto is overigens ook aan een gebroken riem overleden (bij de eigenaar na mij). En nee dat was geen achterstallig onderhoud, riempje was 2 jaar en 30-40.000 km oud :?

Nog een leuke: bij de auto van m'n ouders werd net op tijd ontdekt dat de spanrol los zat (het moertje hing nog op een stuk of 2 wikkelingen schroefdraad).
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Ford Mondeo 1.6 TDCI Zetec
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

panzerfrans

zo nov 19, 2006 01:19

Ik heb het ook maar van zien typen hoor ;) Vind het iig bij m'n Alfa wel meevallen.

M'n vorige auto is overigens ook aan een gebroken riem overleden (bij de eigenaar na mij). En nee dat was geen achterstallig onderhoud, riempje was 2 jaar en 30-40.000 km oud :?

Nog een leuke: bij de auto van m'n ouders werd net op tijd ontdekt dat de spanrol los zat (het moertje hing nog op een stuk of 2 wikkelingen schroefdraad).
Ik heb ooit eens een riem van een (90)V6 gehaald die al voor meer dan de helft door was, breekt het zweet je wel even uit (ontdekt tijdens het kleppen stellen, de riem was pas halfweg zijn normale vervang interval).

Dat kettingen hinderlijk lawaai produceren is onzin, in mijn huidige 605 V6 zit genoeg ketting om een complete SM kelder mee uit te rusten, en die hoor je amper lopen.

Andretti Molletti

zo nov 19, 2006 11:44

Dat kettingen hinderlijk lawaai produceren is onzin, in mijn huidige 605 V6 zit genoeg ketting om een complete SM kelder mee uit te rusten, en die hoor je amper lopen.
We zijn niet geïnteresseerd in het geluid uit jouw SM kelder :twisted: :twisted:

Kzal vd week weer s serieus antwoorden ;)

SanderQV
Member
Member
Contacteer: Website

zo nov 19, 2006 12:57

Zijn we het er dus allemaal over eens dat de ideale motor twee bougies per cilinder heeft?
Niet helemaal :). Bij 2 en 3 kleppen wel, maar bij 4 kleppen heb ik m'n twijfels want waar moet je ze dan plaatsen? Ook bij directe injectie weet ik het niet.
Het zijn maar kleine bougies bij een TS, moet je volgens mij, behalve bij heel kleine motoren, ook bij een 16V wel kwijt raken.
Het lijkt me, dat als je 2 bougies wil plaatsen, je dit het liefst symmetrisch in de verbrandingsruimte doet (zie 8v). Dit is bij een 16v veel moeilijker, helemaal als je er een in het midden tussen de 4 kleppen zet :wink: .
Naast kleppen zijn m.i. de nokkenasverstelling een betere bijdrage. Zeker als je de 2.0 8v Nord vergelijkt met de eerste 2.0 8v TS. Dat was een redelijke sprong van 130 naar 150 standaar PK's
Volgens mij doet de nokkenasverstelling (bijna) niets bij de 8v wat betreft koppel/pk's over het toerengebied. Bij hogere belasting wordt namelijk altijd (dus voor elk toerental!) de nokkenasverstelling ingeschakeld. Dit heeft er dus niets mee te maken om zowel 'boven' als 'onderin' koppel/vermogen te krijgen. De verstelling wordt denk ik gedaan voor een betere stationair loop en emissies en of lager verbruik bij lage belasting.
Bij de 16v is het een ander verhaal, dan wordt de nokkenas wel versteld over het toerengebied en zorgt het wel voor een betere koppelkromme.
Vraag ik mij toch af, als de nokkenasverstelling hierop geen invloed zou hebben, waar dan die, bij deze motor behorende, uitzonderlijk fraaie koppelkromme vandaan komt.
Dat is een goede vraag ja. Misschien dat men de nokken zo heeft kunnen kiezen, dat deze voor vollast over het hele toerengebied relatief veel koppel geven, terwijl dat door de verstelling ook een goede loop bij lage belasting en staionair mogelijk is?
Wat je hierbij vergeet is de factor tijd. Bij een lange slag motor is er meer tijd om de energie van de expanderende verbranding op te nemen. Dit komt ten goede aan het rendement.
Ik zou niet zeggen tijd maar grotere afstand. Je hebt een betere menging tijdens inlaat en compressie vanwege de langere zuigerweg
De tijd is bij gelijk toerental gelijk, lijkt me. Maar het moet wel door een hoger rendement komen (als er inderdaad meer koppel is..). Door het kleinere oppervlak, moeten de kleppen ook kleiner zijn en dit geeft misschien ook een betere luchtstroming en of menging.

Groeten, Sander.

panzerfrans

zo nov 19, 2006 14:25

Niet helemaal :). Bij 2 en 3 kleppen wel, maar bij 4 kleppen heb ik m'n twijfels want waar moet je ze dan plaatsen? Ook bij directe injectie weet ik het niet.
Het zijn maar kleine bougies bij een TS, moet je volgens mij, behalve bij heel kleine motoren, ook bij een 16V wel kwijt raken.
Het lijkt me, dat als je 2 bougies wil plaatsen, je dit het liefst symmetrisch in de verbrandingsruimte doet (zie 8v). Dit is bij een 16v veel moeilijker, helemaal als je er een in het midden tussen de 4 kleppen zet :wink: .
Dat moet je dan dus ook niet doen, tenzij je bereid bent drie :!: bougies per cilinder te plaatsen (Triple Spark) :wink:
Volgens mij doet de nokkenasverstelling (bijna) niets bij de 8v wat betreft koppel/pk's over het toerengebied. Bij hogere belasting wordt namelijk altijd (dus voor elk toerental!) de nokkenasverstelling ingeschakeld. Dit heeft er dus niets mee te maken om zowel 'boven' als 'onderin' koppel/vermogen te krijgen. De verstelling wordt denk ik gedaan voor een betere stationair loop en emissies en of lager verbruik bij lage belasting.
Bij de 16v is het een ander verhaal, dan wordt de nokkenas wel versteld over het toerengebied en zorgt het wel voor een betere koppelkromme.
Vraag ik mij toch af, als de nokkenasverstelling hierop geen invloed zou hebben, waar dan die, bij deze motor behorende, uitzonderlijk fraaie koppelkromme vandaan komt.
Dat is een goede vraag ja. Misschien dat men de nokken zo heeft kunnen kiezen, dat deze voor vollast over het hele toerengebied relatief veel koppel geven, terwijl dat door de verstelling ook een goede loop bij lage belasting en staionair mogelijk is?
Dat denk ik ook ja.
Volgens mij speelt de nokkenas verstelling een cruciale rol in de loopkarakteristiek van deze motor, of dat nou direct of indirect is.
Wat je hierbij vergeet is de factor tijd. Bij een lange slag motor is er meer tijd om de energie van de expanderende verbranding op te nemen. Dit komt ten goede aan het rendement.
Ik zou niet zeggen tijd maar grotere afstand. Je hebt een betere menging tijdens inlaat en compressie vanwege de langere zuigerweg
De tijd is bij gelijk toerental gelijk, lijkt me. Maar het moet wel door een hoger rendement komen (als er inderdaad meer koppel is..). Door het kleinere oppervlak, moeten de kleppen ook kleiner zijn en dit geeft misschien ook een betere luchtstroming en of menging.
En dat laatste is dan dus ook de reden dat een 8V bij normale toerentallen beter presteert dan een 16V, tenzij deze dan de helft van zijn inlaatkleppen afsluit (en dan dus gedurende 95% van zijn leven niet meer dan een erg dure 8V is), of een drastisch afwijkend kleppendiagram gebruikt (hier met dat diagram :wink: ).

Het-Licht
Guru
Guru

zo nov 19, 2006 16:53

Ik volg dit topic nu al een tijdje en ik wil nu ook even een stukje toevoegen. Op de site van Squadra Tuning ( LINK ) staat een leuk stukje over de 2.0 TS met een snelle C&B nokassen inclusief een heel leuk diagrammetje betreffende de standaard nokas tegen over die van C&B. De standaard nokas met versteller en de C&B zonder. De standaard assen met verstelling aan hebben een flike overlap en een grote openingsduur en de lift is voor een standaard 8v nokas niet heel heftig zodat de gassnelheid goed blijft. Goede prestaties over een redelijk breed toerengebied dus. Als je de C&B as er naast legt, die heeft minder openingshoek, minder overlap, maar wel grotere lift. Blijkbaar minder gassnelheid op lage toeren dus minder koppel op lage toeren. Eenmaal op toeren wel voldoende gassnelheid dus dan wel redelijk vermogen. Kan je nagaan dat de 8 klepper TS een goed doordachte motor is...

panzerfrans

zo nov 26, 2006 18:27

Vreemd verhaal over die C&B nokkenassen.

Je verwijdert een technische innovatie die eigenlijk enkel voordelen zou moeten opleveren, veranderd aldoende een straatmotor in iets dat beter op een circuit past, en noemt dat vervolgens "Strada".

Rare jongens die Romei...., eh Milanezen :wink:

Andretti Molletti

zo nov 26, 2006 22:27

Afbeelding

Gevonden op www.Timloto.org waar erg leuke info staat.
Dit kleppendiagram (links) zou zo voor een normale (saaie) 16V kunnen staan.

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

ma nov 27, 2006 09:31

Dre. wat een leuke site! Daar ga ik nog menig uurtje browsen om leerzame onderwerpen te vinden. Echt heel leuk!

Terug naar “Algemene Technische vragen”