Zijn we het er dus allemaal over eens dat de ideale motor twee bougies per cilinder heeft?
Niet helemaal

. Bij 2 en 3 kleppen wel, maar bij 4 kleppen heb ik m'n twijfels want waar moet je ze dan plaatsen? Ook bij directe injectie weet ik het niet.
Het zijn maar kleine bougies bij een TS, moet je volgens mij, behalve bij heel kleine motoren, ook bij een 16V wel kwijt raken.
Het lijkt me, dat als je 2 bougies wil plaatsen, je dit het liefst symmetrisch in de verbrandingsruimte doet (zie 8v). Dit is bij een 16v veel moeilijker, helemaal als je er een in het midden tussen de 4 kleppen zet

.
Naast kleppen zijn m.i. de nokkenasverstelling een betere bijdrage. Zeker als je de 2.0 8v Nord vergelijkt met de eerste 2.0 8v TS. Dat was een redelijke sprong van 130 naar 150 standaar PK's
Volgens mij doet de nokkenasverstelling (bijna) niets bij de 8v wat betreft koppel/pk's over het toerengebied. Bij hogere belasting wordt namelijk altijd (dus voor elk toerental!) de nokkenasverstelling ingeschakeld. Dit heeft er dus niets mee te maken om zowel 'boven' als 'onderin' koppel/vermogen te krijgen. De verstelling wordt denk ik gedaan voor een betere stationair loop en emissies en of lager verbruik bij lage belasting.
Bij de 16v is het een ander verhaal, dan wordt de nokkenas wel versteld over het toerengebied en zorgt het wel voor een betere koppelkromme.
Vraag ik mij toch af, als de nokkenasverstelling hierop geen invloed zou hebben, waar dan die, bij deze motor behorende, uitzonderlijk fraaie koppelkromme vandaan komt.
Dat is een goede vraag ja. Misschien dat men de nokken zo heeft kunnen kiezen, dat deze voor vollast over het hele toerengebied relatief veel koppel geven, terwijl dat door de verstelling ook een goede loop bij lage belasting en staionair mogelijk is?
Wat je hierbij vergeet is de factor tijd. Bij een lange slag motor is er meer tijd om de energie van de expanderende verbranding op te nemen. Dit komt ten goede aan het rendement.
Ik zou niet zeggen tijd maar grotere afstand. Je hebt een betere menging tijdens inlaat en compressie vanwege de langere zuigerweg
De tijd is bij gelijk toerental gelijk, lijkt me. Maar het moet wel door een hoger rendement komen (als er inderdaad meer koppel is..). Door het kleinere oppervlak, moeten de kleppen ook kleiner zijn en dit geeft misschien ook een betere luchtstroming en of menging.
Groeten, Sander.