Werd ik van de week door de eigenaar van de stalling gebeld: "Je rooie Alfa lekt benzine". De vorige eigenaar van de rooie had me al verteld dat de conditie van die tank al eerder goed was geweest voor een opmerking van de APK-keurmeester. Ik had meteen visioenen van een 33 die met vier wielen in een plas kwalijk riekende vloeistof stond. Vanavond even kijkje nemen dus. Die 33 kan me niet zoveel schelen, maar hij staat wel naast m'n Spider...
Euh... ja... er ligt een krant onder. Droog... geen grote rimpels van weer verdampte nattigheid. Tank van alle kanten bekeken (nou ja, alle onderkanten dan), maar niet bepaald sporen van lekkage te zien. Veel roest, dat dan weer wel...
Ik zie ook een 'schoon' spoor langs de achteras lopen, vanaf de linkerzijde naar het midden, waar het spoor zich een beetje verbreedt.
Mijn theorie: de tank lekt niet, maar bij de pomp kotst de vulopening regelmatig een hoeveelheid benzine uit (bekend probleem bij 33-rijders). Een deel daarvan verdwijnt door het afvoergaatje onder de vulopening en drupt aan de binnenzijde van het scherm op de ophanging, waarna het via-via het laagste punt bereikt: het midden van de achteras.
Is die theorie plausibel?
Ik ga het komend weekend eens controleren met wat water in t gaatje te gieten.