Dinky Boy
Miniaturista
Contacteer: Website

(G)een lekkende tank 33?

do nov 02, 2006 22:08

Werd ik van de week door de eigenaar van de stalling gebeld: "Je rooie Alfa lekt benzine". De vorige eigenaar van de rooie had me al verteld dat de conditie van die tank al eerder goed was geweest voor een opmerking van de APK-keurmeester. Ik had meteen visioenen van een 33 die met vier wielen in een plas kwalijk riekende vloeistof stond. Vanavond even kijkje nemen dus. Die 33 kan me niet zoveel schelen, maar hij staat wel naast m'n Spider...

Euh... ja... er ligt een krant onder. Droog... geen grote rimpels van weer verdampte nattigheid. Tank van alle kanten bekeken (nou ja, alle onderkanten dan), maar niet bepaald sporen van lekkage te zien. Veel roest, dat dan weer wel...

Ik zie ook een 'schoon' spoor langs de achteras lopen, vanaf de linkerzijde naar het midden, waar het spoor zich een beetje verbreedt.

Mijn theorie: de tank lekt niet, maar bij de pomp kotst de vulopening regelmatig een hoeveelheid benzine uit (bekend probleem bij 33-rijders). Een deel daarvan verdwijnt door het afvoergaatje onder de vulopening en drupt aan de binnenzijde van het scherm op de ophanging, waarna het via-via het laagste punt bereikt: het midden van de achteras.

Is die theorie plausibel?

Ik ga het komend weekend eens controleren met wat water in t gaatje te gieten.

Speeder

RE: (G)een lekkende tank 33?

do nov 02, 2006 22:12

Misschien klinkt het heel simpel, maar is het niet gewoon zo dat jouw tank toch ergens langs een uit elkaar gedrukte rand benzine lekt? Als dat zo is, hoeven het geen grote hoeveelheden te zijn, maar kan het door verdampen van bezine toch aardig stinken...

Dinky Boy
Miniaturista

do nov 02, 2006 22:20

Dat zou kunnen, maar de stallingseigenaar heeft de krant erg ver naar achteren gelegd (niet onder laagste punt tank, maar dat van de as) en ik zie niet hoe het van de tank op de as gaan komen. Ik sluit op zich niets uit.

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do nov 02, 2006 22:20

De aansluiting van de vulhals op de tank is het meest kwetsbaar. Let daar ook even op.
Ach ja, Anders bekeken: Zolang je met je lekkende benzinde "de krant niet haalt" is er niets aan de hand. :biggrin:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Rees-Cees

do nov 02, 2006 22:28

met de hulp van een meedenkende belg zijn we er op de sjet uitgekomen: tis de illegale drank stokerij van dink die ligt te lekken........................ 8) (Drinky boy)

supermaarten

Re: RE: (G)een lekkende tank 33?

do nov 02, 2006 22:35

met de hulp van een meedenkende belg zijn we er op de sjet uitgekomen: tis de illegale drank stokerij van dink die ligt te lekken........................ 8) (Drinky boy)
:jumping:

Rees-Cees

do nov 02, 2006 22:36

Hij zit nu aan de sinsappelsap on the rocks......................jajajajaja (zegt ie)

Dinky Boy
Miniaturista

do nov 02, 2006 22:38

Welnee, het is een Gronings experiment: de suikerfabriek stookt alcohol uit de bieten en daar kunnen de slangen niet goed tegen. :-$

bertonejaap
Guru Duplice
Guru Duplice

vr nov 03, 2006 14:02

Mag je wel een voorraadje inslaan want de bietencampagne is bijna afgelopen :D
ooit: 5 x sud, 2 x 33 guilietta en 155 en 33 sw 1.7 145 1.4 ts 156 sw 1.8 ts, 147 1.6 ts

nu in het bezit van een 147 JTDm (150 pk) en een bertone 2l, is in restauratie

Richard75
Guru
Guru

Re: (G)een lekkende tank 33?

vr nov 03, 2006 18:19

Mijn theorie: de tank lekt niet, maar bij de pomp kotst de vulopening regelmatig een hoeveelheid benzine uit (bekend probleem bij 33-rijders). Een deel daarvan verdwijnt door het afvoergaatje onder de vulopening en drupt aan de binnenzijde van het scherm op de ophanging, waarna het via-via het laagste punt bereikt: het midden van de achteras.

Is die theorie plausibel?

Ik ga het komend weekend eens controleren met wat water in t gaatje te gieten.
jazeker verdwijnt het via dat gaatje. ik knoeide ook een keer toen was het hele wiel zeikesnat van de benzine.
de achteras dus ook :P

Rees-Cees

vr nov 03, 2006 18:42

Dink test met benzine en niet met water. kijk ook eens achter je vulpijp (als die van ijzer is) want daar kan ook een gaatje in zitten. zo'n gat kan ontstaan door aangekoekt vuil (zand) net als rondom de tankdop van een 33.

Dinky Boy
Miniaturista

ma nov 06, 2006 20:03

Het is toch altijd weer anders dan je denkt. Na een klein stukje rijden bleek-ie opeens weer benzine te lekken. Nu bij daglicht maar eens de 33 opgekrikt een achterwiel er af, en zie daar:

Afbeelding

De overgang tussen slang en pijp van de tank naar de brandstofpomp lekte dus. Na een tijd stilstaan was-t-ie leeg en hield het lekken op.

Afbeelding

Waarom zit die pomp zo ver naar achteren? Heeft vast een veiligheids-achtergrond, maar hoe, wat, waarom?

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma nov 06, 2006 20:26

Waarom zit die pomp zo ver naar achteren? Heeft vast een veiligheids-achtergrond, maar hoe, wat, waarom?
Omdat de tank achterin zit?

Dinky Boy
Miniaturista

ma nov 06, 2006 21:17

De tank zit voor de achteras, de pomp zit bijkans in de achterbumper. Aangezien de benzine naar voren moet (daar zit bij mijn 33 namelijk de motor...), is dat de 'verkeerde kant' op. Of zie ik iets verkeerd?

Rees-Cees

ma nov 06, 2006 22:12

De tank zit voor de achteras, de pomp zit bijkans in de achterbumper. Aangezien de benzine naar voren moet (daar zit bij mijn 33 namelijk de motor...), is dat de 'verkeerde kant' op. Of zie ik iets verkeerd?
Ja Dink 33's gaan "hard" achteruit :wink:

Terug naar “Algemene Technische vragen”