Aernoudt
Guru
Guru
Contacteer: Website

RE: Te lage voorkant circuit-75

ma okt 23, 2006 14:04

Een RS onderstel met Nurburgring setting is ook niet 100% voor een gewoon circuit; als je dat wilt (gewone circuits) dan zal Ron de setting van demping aanpassen en zwaardere veren monteren.
De RS set is bedoelt voor de Ring en dat betekend dat je er nog wat vering in moet hebben om het slechte asfalt op te vangen, iets waar je op een gewoon circuit weinig/geen last van hebt. Een te harde auto op de Ring wil je niet over het algemeenn.

Ik neem niet aan dat iemand met 200 kilo voorveren gaat rijden, dat geeft leuke effekten (tenzij je zonder stabi voor rijdt, maar dan nog...) ;)
* 936 1/2 (822) * http://www.vimeo.com/4510549 *

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

ma okt 23, 2006 14:27

@Aernoud, alle waar naar z'n geld. Ik heb met zowel RS als 27mm torsi met billstein ervaring. Als je al goede schokbrekers hebt maak je met die torsis een enorme stap vooruit. Vwb slaglengte van de demper, heb ik geen problemen mee gehad. Hebben pas nog op de testbank gestaan en zijn nog 100%. Maar mijn 75 was dan ook niet extreem verlaagd. Zie ik ook helemaal het nut niet van in voor een straat/circuit combi auto.
En trouwens ook met torsis en verstelbare veerschotels achter kan je uitwegen. Heb zelf bij monteren van de torsi de rechterdrarm al iets lager gemonteerd dan links. Op de schalen beetje schroeven achter en vrijwel 25/25/25/25 met een standaard TS zonder lichtwicht onderdelen. Alleen stuurbekrachting eraf en accu en ruitensproeier naar rechtsachter.
En daar maakt bmw nou zoveel heisa over met z'n 1 serie tsssssss :P

Ook voor de RS set is weer niet iedereen enthousiast, ook met reden. Alles heeft voors en tegens en in racewereld heeft zo ongeveer iedereen een eigen mening of visie. Wat bij de een past hoeft niet bij de ander te passen.

O ja vwb die V6/TS torsies. Ik wil dan wel eens alfanrs en maten horen. Maurizo heeft dikkere torsi onder z'n V6 maar die weet niet zeker of het origineel is. Ik wil nu eindelijk ook wel eens weten hoe het zit. Heeft er iemand hier wel eens een originele V6 torsie in de handen gehad die dikker was dan circa 23mm? En niet de beschermhoes meemeten natuurlijk.

@AG, ja de bumpstop aanpassen is ook nog een goedkope optie, niet aan gedacht.

@Bralfa: koni 3012 ben ik ook mee bezig. Heb jii al prijzen? Waar haal je ze?

Trouwens eindelijk weer eens aardig topic.

Mzzl,
DJ

Gr,
DJ

Roy Hartgerink

Re: RE: Te lage voorkant circuit-75

ma okt 23, 2006 14:57

Roy, heb ik aan gerekend, moet ik even opzoeken thuis. Maar zo uit mijn hoofd is een torsie teruggerekend naar een coil-over waarde maar iets van 25 Kg/cm :shock: Dus 25 Kg boven op je huidige zou het moeten doen, maar een standaard chassis vindt dit allemaal niet leuk.
Nu zit er 115 kg, maar dat heeft geen enkele functie (zit namelijke nog een hele slappe veer tussen). Ik lees graag straks/morgen wat je eerder uitgerekend hebt.

En klopt, chassi vindt dit niet leuk. Moet inderdaad verstevigd worden. Ook belangrijk!

Roy Hartgerink

ma okt 23, 2006 15:06

Een RS onderstel met Nurburgring setting is ook niet 100% voor een gewoon circuit; als je dat wilt (gewone circuits) dan zal Ron de setting van demping aanpassen en zwaardere veren monteren.
De RS set is bedoelt voor de Ring en dat betekend dat je er nog wat vering in moet hebben om het slechte asfalt op te vangen, iets waar je op een gewoon circuit weinig/geen last van hebt. Een te harde auto op de Ring wil je niet over het algemeenn.

Ik neem niet aan dat iemand met 200 kilo voorveren gaat rijden, dat geeft leuke effekten (tenzij je zonder stabi voor rijdt, maar dan nog...) ;)
Bovenstaande is vanzelfdsprekend Aernoudt; ik zoek gewoon een goede start-indicatie qua kg per veer. Een extra paar verenset voor de NS, wat op de p-plaats zeker achter snel uit te wisselen is, speelt dan budget-technisch (op jaarbasis....) ook geen noemenswaardige rol meer. Als ik maar een goede indicatie heb waar ik (zonder torsies) mee kan gaan beginnen.

Bedankt voor alle info!!!

Ciao,
Roy.

bralfa
Guru
Guru

ma okt 23, 2006 15:30

[quote="DJ@Bralfa: koni 3012 ben ik ook mee bezig. Heb jii al prijzen? Waar haal je ze?

Mzzl,
DJ

Gr,
DJ[/quote]

DJ, zie pb...
Shut up and ride!

Maurizio
Guru
Guru

ma okt 23, 2006 16:15

Nu zit er 115 kg, maar dat heeft geen enkele functie (zit namelijke nog een hele slappe veer tussen). Ik lees graag straks/morgen wat je eerder uitgerekend hebt.
Roy,

dat slappe veertje is volledig ingedrukt en dus oneindig stijf als je auto op de wielen staat en dan telt alleen de 115 Kg/cm + je torsie stijfheid.
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & M336 Ringtool, AR105 Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

TurboMarc
Guru
Guru

ma okt 23, 2006 16:45

Wij rijden nu met een RS set met 200kg per kant voor en 70 kg achter (moet nog richting 80kg) Is niet voor op de weg, alleen voor op het circuit.
2 weken voor spettacolo was de racer linksvoor 20 cm korter. Toen hebben we een nieuwe voorkant erop gelast, met extra versteviging. We hebben toen besloten de torsie's weg te laten. De 125 kg veren die er toen nog op zaten waren niet ideaal voor circuit gebruik. (We hebben geen indruk gemaakt op het SS in de trofeo...)
Auto was uitgewogen en erg stabiel, maar ging erg snel 4-wiel driften. Wel spectaculair, maar niet snel.
Na telefonisch overleg met Intrax besloten richting 180 - 200 kg te gaan, afhankelijk van het vermogen van de circuit auto.
We zijn dus op 200kg uitgekomen. Heb er een halve dag mee gereden en voelt erg goed. Ligt als een kart op de weg. Echter zijn de dempers nog niet aangepast en moeten de achterveren ook nog zwaarder... Conclusie is eigenlijk dat een RS set niet voor ons voldoet.
Henk Thuis kan het aanpassen maar zegt daarbij dat het de levensduur niet ten goede komt. Zelfde conclusie als Dennis eigenlijk.
RS setje is leuk voor straat/circuit combi. Maar voor een volbloed racer moet je verder kijken.

Na de winter opknap beurt van de racer meer info over de 200 kg veren :D
Scarb# 00072

Alfa 75 Turbo Evo Superleggera Racer
Alfa 75 TS CUP Racer
Alfa GTV 2.0 V6 Turbo

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma okt 23, 2006 17:51

Zo, dan volgt hier het resultaat van wat metingen:

torsies 116 serie 4 cyl (althas iid geval standaard Alfetta/GT/GTV: 21mm
torsies 116 serie 6 cyl (GTV6 dus): 23mm

torsies 162 serie 4 cyl (gemeten van 75 Imola): 22mm
torsies 162 serie 6 cyl (gemeten van mijn absoluut standaard 75 3.0V6 America): 23mm

Ik kan me zo wel vorstellen dat het verschil bij de 75 niet direct duidelijk is, want daar zit nog rubber overheen en tja, dan praat je dus over resp. 24 en 25mm, dat zie je dus echt niet op het oog. Maar zoals altijd: meten is weten. :wink:

Het verschil tussen de 116 serie torsies is dus wat groter en kan je ook vertellen dat het verschil (23 t.ov. 21mm) enorm is. Het lijkt me dat het verschil bij de 162 serie minder is, maar zeker wel merkbaar. Doe er je vordeel mee! 8)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Aernoudt
Guru
Guru

ma okt 23, 2006 17:52

200 kilo /cm veerweg lijkt me nog steeds vrij extreem (kijkend naar wat ik tot nu toe bij mensen onder hun racers heb zien zitten). 160 kilo is al aardig veel normaliter voor hele serieuze racers, maar ben benieuwd.
Zou dat wel eens willen voelen als dat kan !
* 936 1/2 (822) * http://www.vimeo.com/4510549 *

DENNIS
Guru
Guru

ma okt 23, 2006 18:00

torsies 162 serie 6 cyl (gemeten van mijn absoluut standaard 75 3.0V6 America): 23mm
Hetzelfde als bij de TS dus :(
155 VMR30 - EVO II
159 1750 TBI Ti SW
75 2.0 T.Spark

EX: AR33 - 155TS - 75QV - 75TS - 147TS - 155V6 - 156JTD - 159JTDm

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma okt 23, 2006 18:07

Heeft jouw TS echt 23mm, gemeten zonder rubber???!!

DENNIS
Guru
Guru

ma okt 23, 2006 18:15

Heeft jouw TS echt 23mm, gemeten zonder rubber???!!
Jip, zonder rubber gemeten :wink:
155 VMR30 - EVO II
159 1750 TBI Ti SW
75 2.0 T.Spark

EX: AR33 - 155TS - 75QV - 75TS - 147TS - 155V6 - 156JTD - 159JTDm

Geert Ploeger
Advanced Member
Advanced Member

ma okt 23, 2006 19:19

Zo, even tussen alle getalletjes door (die mijn beperkte kennis enigzins te boven gaan :oops: ) de gisteren beloofde foto's van de reden voor dit topic.
Zoals jullie zien de afgesleten uitlaatbocht (+ wat sporen van een uitstapje in de grindbak bij de tarzan, maar dat terzijde :)).

Ook een wat vage foto van de Bilstein.
Kon helaas geen typenummer ontdekken (ook geen tijd om het wiel te verwijderen vandaag) en de camera wilde m maar niet scherp erop krijgen..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma okt 23, 2006 19:39

De voorste bout van je draagarm is ook iets te lang. (of je moet meer neg. camber instellen natuurlijk) :wink:
Heeft ook een aardige deuk in de pijp gemaakt. Om een lang verhaal kort te maken....het is al eens geroepen: uitlaat inkorten. :idea:

Geert Ploeger
Advanced Member
Advanced Member

ma okt 23, 2006 19:43

De voorste bout van je draagarm is ook iets te lang. (of je moet meer neg. camber instellen natuurlijk) :wink:
Heeft ook een aardige deuk in de pijp gemaakt. Om een lang verhaal kort te maken....het is al eens geroepen: uitlaat inkorten. :idea:
Klopt. Even vergeten te vermelden, maar dat was al een agendapuntje :)

Terug naar “Algemene Technische vragen”