Hermano73

Snelheid en Tomtom

wo sep 20, 2006 00:11

Het valt me op dat de snelheid welke door mijn meter weergegeven wordt niet of nauwelijks afwijkt van de snelheid die mijn Tomtom aangeeft.
Zie de foto, de teller staat op 204 km/u en de Tomtom geeft 201 aan.
Is de Tomtom correct?? :?:
(De teller zit in een 159 en is dus zeker van recente makelij)

Afbeelding

Heeft verder iemand enig idee waarom ik op de Autobahn 31 van het noorden richting Meppen gisteren een :evil: snelheidsmetingportaal :evil: tegenkwam?
Volgens mij geldt er op dat stuk/traject geen limiet dus waarom stond dat gevaarte daar??

Dinky Boy
Miniaturista
Contacteer: Website

RE: Snelheid en Tomtom

wo sep 20, 2006 00:18

Volgens mij meet de Tomtom niet, maar berekent hij. De uitkomst is correct, neem ik aan.

Die portalen zijn voor de registratie van het vrachtverkeer (tol).

AlfaFever

wo sep 20, 2006 08:03

TomTom meet wel degelijk.
Aan de hand van de plaatsbepaling m.b.v. het GPS signaal.

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: Snelheid en Tomtom

wo sep 20, 2006 10:06

dat is geen meten..... dat is berekenen.
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

AlfaFever

wo sep 20, 2006 10:19

dat is geen meten..... dat is berekenen.

Pfff.... :roll: .... OK, aan de hand van gemeten coordinaten en gemeten tijd kun je de snelheid berekenen.........
Je zult dus eerst moeten meten, wil je kunnen berekenen

Aikon1694
Advanced Member
Advanced Member

wo sep 20, 2006 10:46

Volgens mij moet een snelheids meter wettelijk meer aangeven dan de daadwerkelijke kilometers. Minder mag in geen geval!

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo

wo sep 20, 2006 12:00

Volgens mij moet een snelheids meter wettelijk meer aangeven dan de daadwerkelijke kilometers. Minder mag in geen geval!
Heeft dat niet te maken met de bandenslijtage.
Hoe meer slijtage hoe meer de snelheidsmeter aangeeft.
Hoe nieuwer de banden hoe lager de snelheidsmeter aangeeft (bij dezelfde echte snelheid natuurlijk).

Bij grote velgen met brede banden waarbij de hoogte breedte verhouding (van de band) niet juist is gekozen, kan een grotere middellijn hebben dan de standaard middellijn. Dan rij je sneller dan je snelheidsmeter aangeeft.

Alfa
Advanced Member
Advanced Member

wo sep 20, 2006 12:03

Volgens mij zijn de fabrikanten gewoon voorzichtig om te voorkomen dat hun cliënten financieel leeg gezogen worden door Spee en cornuiten voor een paar kilometertjes te hard rijden (OHHHHHHHH WAT STOUT!!!)
The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who have not got it.

GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo

wo sep 20, 2006 13:17

Heeft dat niet te maken met de bandenslijtage.
Hoe meer slijtage hoe meer de snelheidsmeter aangeeft.
Hoe nieuwer de banden hoe lager de snelheidsmeter aangeeft (bij dezelfde echte snelheid natuurlijk).
.
Als je dat gaat uitrekenen is het verschil nagenoeg nihil
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo sep 20, 2006 13:35

Volgens mij zijn de fabrikanten gewoon voorzichtig om te voorkomen dat hun cliënten financieel leeg gezogen worden door Spee en cornuiten voor een paar kilometertjes te hard rijden (OHHHHHHHH WAT STOUT!!!)
Het heeft vooral te maken met het feit dat de klant anders de fabrikant wel eens voor het gerecht zou kunnen slepen. En daarom geeft de snelheidsmeter in de regel te veel aan.
Laatst gewijzigd door yuri 75 V6 op wo sep 20, 2006 13:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Alfa
Advanced Member
Advanced Member

wo sep 20, 2006 13:56

Het heeft vooral te maken met het feit dat de klant anders de fabrikant wel eens voor het gerecht zou kunnen slepen. En daarom geeft de snelheidsmeter in de regel te weinig aan.
Teveel bedoel je toch :?: :wink:
The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who have not got it.

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo sep 20, 2006 13:58

Het heeft vooral te maken met het feit dat de klant anders de fabrikant wel eens voor het gerecht zou kunnen slepen. En daarom geeft de snelheidsmeter in de regel te weinig aan.
Teveel bedoel je toch :?: :wink:
En ge-edit. Dank u :wink:
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Jorix

Re: Snelheid en Tomtom

wo sep 20, 2006 14:33

Heeft verder iemand enig idee waarom ik op de Autobahn 31 van het noorden richting Meppen gisteren een :evil: snelheidsmetingportaal :evil: tegenkwam?
Volgens mij geldt er op dat stuk/traject geen limiet dus waarom stond dat gevaarte daar??
Die staan inderdaad op meerdere plekken te pas en te onpas opgesteld. Volgens mij heeft het er mee te maken dat als het bv. zeikt van de lucht dat er dan lagere snelheden gelden (tenminste; terugweg vanuit Oostenrijk enorm veel vertraging opgelopen doordat je ineens een snelheidsbeperking had en nog maar 80 mocht door de harde regenval). Ook is het wel zaak op te letten bij de vele wegwerkzaamheden. De boetes liegen er niet om bij onze oosterburen, dus ik hou me daar altijd netjes aan de geldende beperkingen en verderop maak ik dat dan weer ruimschoots goed ;)

BTW: Ook hier zit er weinig verschil tussen mijn kilometerteller en de berekende snelheid door ome TomTom. In principe is dat wel lekker op plekken waar er om de 100 meter een flitspaal staat (bv. stadsring in Amersfoort), dan zit je niet de hele tijd krampachtig de snelheid in de gaten te houden... 8)

AlfaFever

wo sep 20, 2006 14:55

Die portalen staan er voor de tolheffing voor vrachtverkeer
Volrige week via Leer, Bremen, Hamburg naar Denemarken gereden, en je ziet veel van die dingen staan.

PDAHazzard

wo sep 20, 2006 17:40

Of je snelheidsmeter de snelheid van je Tom Tom benaderd, heeft met veel factoren te maken. In ieder geval is je snelheidsmeter geijkt met als uitgangspunt de grootst mogelijke wielmaat icm met banden (de totale diameter van je wiel met band) omdat met de grootste de laagste snelheid wordt aangegeven. Als je een kleinere velg monteerd met een hogere band, dan is de afwijking door bijvoorbeeld een zachtere band groter dan bij laag profiel banden omdat de wanden nou een maal sterker zijn. De rest is pure wiskunde: kleinere diameter betekend meer omwentelingen om dezelfde afstand af te legen, en dus een hogere snelheid die wordt aangegeven.
Gezien jouw ervaring met je 159 kan ik wel concluderen dat je vermoedelijk 17" met 225/50R17 er onder hebt liggen. Heb ik goed gegokt? :-)

:driving:

Terug naar “Het Forum Café”